ایده های نو رمز توسعه فعالیت های پژوهشی در صنعت پتروشیمی

ایده های نو رمز توسعه فعالیت های پژوهشی در صنعت پتروشیمی
(شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱) ۱۰:۱۰

رییس مرکز تهران شرکت پژوهش و فناوری با تاکید بر توان بالای این شرکت در تولید دانش، حمایت از ایده های نو و رفع نیازهای صنعت پتروشمی گفت: آماده همکاری با پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان هستیم.

مهتاب غریبی در گفتگو با خبرنگار نیپنا به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش، در مورد نقش دانش و توانایی های متخصصان ایرانی اظهار کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشمی امروز پشتیبان صنعت پتروشمی ایران است و اکنون این شرکت دانش بنیان، افزون بر تامین نیازهای داخلی در زمینه تولید کاتالیست و بومی سازی دانش فنی، عملکرد بسیار خوبی در همکاری با هلدینگ ها و مجتمع های پتروشیمی را به ثبت رسانده و  اغلب هدف گذاری های انجام شده محقق شده است.

وی ادامه داد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، چهار مرکز و یک بخش ستادی دارد. بخش ستادی راهبردها و سیاست های اصلی شرکت را پیگیری می کند. در مرکز تهران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، تحقیقات بنیادی و طرح هایی در مقیاس آزمایشگاهی و بنچ انجام می شود.

رییس پژوهش و فناوری و فناوری مرکز تهران ادامه داد: در این مرکز عمده فعالیت های پژوهشی در مقیاس آزمایشگاهی و پنج انجام می شود، سپس ادامه انجام طرح در مرکز اراک بر اساس نتیجه کار و با مقیاس بزرگتر، به صورت پایلوت اجرا می گردد. در مرکز ماهشهر طرح ها در مقیاس دمو و نیمه صنعتی تست می شود تا پس از کسب نتیجه مطلوب، بتوانیم دستاورد موجود را به صنعت تحویل دهیم. مرکز چهارم یعنی مرکز عسلویه در حال راه اندازی است و انشالله بزودی بر اساس اهداف و ماموریت های شرکت، اجرای طرح های موردنظر در آن آغاز خواهد شد.

غریبی با اشاره به اقدامات شایسته مرکز تهران در زمینه تولید کاتالیست ها، محصولات پلیمری و پژوهش های فنی در زمینه خوردگی و غشا و... گفت: همکاری نیروی انسانی متخصص و فعال در کنار پژوهشگران با یکدیگر بسیارعالی است.

وی به تشریح عملکرد مرکز تهران، پرداخت و اظهار کرد: در این مرکز اجرای طرح ها و پروژه های ابلاغی را به عهده داریم. بر این اساس پروژه ها و طرح های مصوب در شورای پژوهشی، متناسب با نقشه راه هر طرح به گروه های پژوهشی ابلاغ و سپس اجرای آن در مرکز تهران پژوهش و فناوری انجام می شود.

رییس پژوهش و فناوری مرکز تهران با اشاره به حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها گفت: گروه های پژوهشی کاتالیست، پلیمر، فنی و نوین، فناوری های شیمیایی، مهندسی توسعه و گروه پژوهشی فرآیند، در این مرکز فعال هستند و هر یک بر اساس برنامه مصوب که از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ابلاغ می شود، فعالیت می کنند. تمام پروژه ها هر دو هفته یک بار از نظر پیشرفت، مشکلات، نیاز ها و .... رصد می شوند؛ ما برای گروه ها ست آپ های مقیاس بنچ، تجهیزات آزمایشگاهی، سخت افزارها، نیروی انسانی و فضای مورد نظر را تامین می کنیم تا پروژه ها به بهترین نحو اجرا شود.

غریبی با اشاره به استقبال صنعت از پژوهش ها و مشارکت شرکت ها، گفت: در حوزه کاتالیست، محصولات پلیمری و... قراردادهای زیادی با مجتمع های پتروشیمی و شرکت های تولیدکننده داریم؛ در حوزه مشکلات فنی نیز به رفع مشکلات صنعت و مجتمع ها می پرازیم و گروه پژوهش های فنی در این بخش بسیار قوی عمل می کنند. از سوی دیگر گروه فناوری های نوین، که پژوهشهای هایتک در زمینه غشاء را انجام می دهند، پیشرفت های بسیار خوبی در این زمینه داشته اند. خوشبختانه در مجموع از نظر وجود سرمایه های انسانی متخصص و توانمند و نیز امکانات سخت افزاری و پایلوت بسیار خوب عمل کرده ایم و قوی هستیم.

وی ادامه داد: گروه فرآیند و گروه مهندسی توسعه در زمینه نهایی سازی طرحها و ایجاد اسناد مهندسی پایه و تفصیلی فعالیت میکنند و با امور تجاری سازی در ارتباط هستند. گروه فناوری های شیمیایی نیز در حوزه صنایع پایین دستی و تامین مواد شیمیایی مورد نیاز گروه ها فعالیت می کنند. این بخش به تولید مواد مورد نیازی که در دسترس نیست می پردازد و در بسیاری موارد مواد اولیه مورد نیاز را تولید کردند؛ این گروه طرح های زیادی در زمینه تولید مواد شیمیایی دارد.

همکاری پژوهش و فناوری پتروشیمی با دانشگاه

رییس مرکز تهران پژوهش و فناوری درمورد پیوند صنعت و دانشگاه، گفت: یکی از اهداف مجموعه ما در کنار حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ، همکاری و مشارکت با دانشگاه ها است. تعدادی از پروژه ها را برون سپاری کردیم تا دانشگاه فرصتی برای ورود به صنعت داشته باشد؛ بر این اساس دانشگاه های متخصص را وارد این عرصه می کنیم و در مواردی نیز در قالب حمایت از پروژه های کارشناسی ارشد و دکتری، ست آپ را در اختیار دانشجو و استاد قرار می دهیم.

پایش مداوم فناوری های نوین

وی درمورد هماهنگی اقدامات و تحقیقات با دانش روز دنیا نیز با تاکید بر اینکه در فواصل زمانی مشخص، هر طرحی و تکنولوژی پایش می شود، گفت: برنامه و طرح های پژوهشی و فناوری ما با برنامه های توسعه ایی و دانش روز دنیا در ارتباط است. همچنین گروه نوین بیشتر به سمت تکنولوژی روز دنیا می رود. از طرفی نیز هر تحقیقی که در دست است، بطور مداوم پایش می شود.

رییس مرکز تهران پژوهش و فناوری درمورد ملاحظات محیط زیستی صنعت نیز گفت: گروه پژوهش های فنی بطور خاص در بخش تصفیه پساب در هر طرح صنعتی همکاری می نماید تا با شناسایی شرایط و آسیب ها و مقدار آلاینده های هر طرح بتواند راهکار مناسب برای به حداقل رساندن مشکلات محیط زیستی ارائه کنند.

غریبی درمورد برنامه های پیش روی مرکز پژوهش و فناوری تهران نیز گفت: برخی طرح ها از سال های قبل ادامه دارد و زنجیروار انجام می شود و تعدادی از طرح ها پس از پایش تکنولوژی به روز رسانی می شوند؛ پروژها و طرحهای مجموعه ما بر اساس بومی سازی دانش های فنی موردنیاز صنعت پتروشیمی و رفع نیاز موجود صنایع می باشد.

 

تعداد بازدید : ۲,۶۰۴