شرکت های دانش بنیان پشتیبان صنعت نفت ایران

شرکت های دانش بنیان پشتیبان صنعت نفت ایران
(سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱) ۱۸:۰۰

نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران با رویکرد چالش‌ها و فرصت‌ها در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرد و این رویداد تا ۲۴ آذر ادامه خواهد داشت.

به گزارش نیپنا ، در ابتدای این مراسم پیام جواد اوجی وزیر نفت خوانده شد. در بخشی از پیام اوجی آمده است:در وزارت نفت دولت سیزدهم اعتقاد داریم که تحریم فرصت مناسبی است برای توسعه ساخت داخل و بومی‌سازی تجهیزات نوآورانه و این قول را به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خواهیم داد که چه در دوران تحریم و چه در دوران پساتحریم، هدف و اولویت ما بومی‌سازی و خودکفایی تجهیزات و قطعات موردنیاز صنعت نفت است و الحمدالله با همکاری خوب مجلس شورای اسلامی ایران برای تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اقدام ارزشمند هیئت وزیران برای ابلاغ آیین‌نامه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت نفت، امیدوارم به فضل الهی در آینده‌ای نزدیک سند دانش‌بنیان شدن صنعت نفت به دیباچه افتخارات وزارت نفت افزوده شود.

انرژی اتمی در کنار صنعت نفت

در ادامه این مراسم محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران به همکاری این سازمان و صنعت نفت کشور اشاره کرد و گفت: این سازمان از حوزه بالادستی تا بخش‌های پایین‌دستی صنعت نفت در کنار وزارت نفت و صنعت نفت کشور قرار دارد و نقش خود را ایفا خواهد کرد.

وی به بعضی از همکاری‌های سازمان انرژی اتمی با صنعت نفت اشاره و تصریح کرد: امروز سازمان انرژی اتمی در برخی حوزه‌ها همچون تبدیل نفت سنگین به سبک و بحث ابزار دقیق هسته‌ای با صنعت نفت همکاری دارد. هم‌اکنون بسیاری از مجتمع‌های پالایشی و پتروشیمی از خدمات سازمان انرژی اتمی در بخش ابزار دقیق هسته‌ای استفاده می‌کنند.

تامین نیاز‌های کشور با وجود تحریم‌ها

در ادامه این مراسم وزیر علوم گفت: امروز صنعت نفت در حالی که با اوج تحریم‌های ظالمانه روبه‌روست نیاز‌های کشور را برطرف می‌کند و امر صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را هم به نحو مطلوب انجام می‌دهد.

محمدعلی زلفی‌گل با بیان اینکه اگر امروز می‌توانیم به مردم خود خدمت کنیم بستر آن انقلاب اسلامی و استقلال سیاسی است، افزود: امروز صنعت نفت در اوج تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، اما در این شرایط نیاز‌های کشور را برطرف می‌کند و صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را هم به نحو مطلوب انجام می‌دهد، این مقوله به‌راحتی به دست نیامده است، باید قدر آن را بدانیم.

نفت موتور مولد کشور

سپس معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری صنعت نفت را از موتور‌های اصلی مولد اقتصاد کشور دانست و بر ایجاد اقتصاد‌های بزرگ خصوصی با همکاری وزارت نفت تأکید کرد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، گفت: یکی از موتور‌های اصلی مولد اقتصاد کشور از پایین‌دست تا بالادست، صنعت نفت است و اگر اثربخشی آن را در همه عرصه‌ها نبینیم، بی‌شک جفا کردیم. وی ادامه داد: فناوری با صنعت نفت و صنایع وابسته به آن وارد کشور شد، بنابراین همان‌طور که این صنعت در اقتصاد پیشرو بوده است، انتظار می‌رود در همه حوزه‌ها پیشرو بماند.

رونمایی سند تلفیق

در ادامه سند تلفیق برنامه راهبردی توسعه فناوری وزارت نفت رونمایی شد.

پژوهش فناورانه پشتیبان تولید نفت و گاز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران آخرین سخنران مراسم افتتاحیه بود که منابع انسانی و ازدیاد برداشت را دو چالش مهم صنعت نفت دانست و گفت: پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز کشور هستیم.

محسن خجسته‌مهر با بیان اینکه مسیر توسعه صنعت نفت از تحقیق و پژوهش فناورانه می‌گذرد، اظهار کرد: به‌دلیل وزن و ارزشی که تحقیق و توسعه دارد می‌توانیم صنعت کشور را ارزش‌آفرینی کنیم و صنعت نفت را روی ریل قرار دهیم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم واگن‌های نوآورانه بسازیم و شرکت نوآور خلق کنیم، تصریح کرد: اگر چنین کاری کردیم می‌توانیم ادعا کنیم صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است، وگرنه اگر تحقیق و توسعه و پژوهش فناورانه را از صنعت نفت جدا کنیم چیزی برای صنعت نفت باقی نمی‌ماند.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز کشور است، افزود: فرآیند تولید نفت و گاز با گذشت زمان از پیچیدگی بیشتری برخوردار شده و در واقع دوران برداشت آسان نفت به پایان رسیده و نیاز است از روش‌های ازدیاد برداشت استفاده کنیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه پژوهش فناورانه پشتیبان اصلی تولید نفت و گاز هستند و ما باید به مدد پژوهش فناورانه، سطح قابلیت صنعت نفت را بالا ببریم، تصریح کرد: امروز اگرچه وزن پژوهش بالاست، اما سهم پژوهش‌های فناورانه کم است، ما باید سطوح قابلیت صنعت نفت را با افزایش پژوهش فناورانه ارتقا و افزایش دهیم.

امضای تفاهم نامه

پس از پایان مراسم افتتاحیه معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها به‌منظور همکاری‌های متقابل فناورانه و بهره‌گیری از پرتو‌ها در مجموعه صنعت نفت در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران تفاهم‌نامه امضا کردند. این تفاهم‌نامه بین وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری و سیدپژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها امضا شد.


تعداد بازدید : ۲,۱۸۶