به پیش‌بینی بازوی پتروشیمی شرکت ملی نفت تایلند

قیمت محصولات پتروشیمی در 2023 افزایش می‌یابد

قیمت محصولات پتروشیمی در 2023 افزایش می‌یابد
(چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱) ۱۳:۲۲

برآوردهای بازوی پتروشیمی شرکت ملی نفت تایلند حکایت از افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در اوایل سال 2023 میلادی دارد.

به گزارش نیپنا به نقل از روزنامه بانکوک‌پست، بازوی پتروشیمی شرکت ملی نفت و گاز تایلند (IRPC) انتظار دارد که قیمت محصولات پتروشیمی که اکنون به پایین‌ترین حد در 10 سال گذشته رسیده است، در اوایل سال آینده میلادی با کاهش شیوع ویروس کووید-19 (کرونا) افزایش یابد.

کریس ایمسانگ، مدیرعامل بازوی پتروشیمی شرکت ملی نفت تایلند تأثیر اقدام‌های سختگیرانه در طول شیوع ویروس کرونا و آغاز تنش‌ها بین روسیه و اوکراین در فوریه سال 2022 میلادی را از عوامل ایجاد رکود در تجارت پتروشیمی دانست.

قیمت پلاستیک و دیگر محصولات پتروشیمی به کمترین مقدار خود در سه ماه سوم امسال رسید.

اکریلونیتریل بوتادین استایرن 799 دلار آمریکا به ازای هر تن، پلی‌اتیلن سنگین 421 دلار به ازای هر تن و پلی‌پروپیلن با قیمت 367 دلا برای هر تن در مقایسه با محدوده 500 تا 900 دلار از این سه محصول در اوایل سال 2020 میلادی قیمت‌گذاری شد.

ایمسانگ اعلام کرد: با این حال، رکود با افزایش قیمت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) که سبب شد بسیاری از اپراتورهای نیروگاه‌های گازی، گاز طبیعی را با نفت جایگزین کنند، جبران و سرانجام سبب شد بازوی پتروشیمی شرکت ملی نفت تایلند محصولات بیشتری بفروشد.

حاشیه سود یکپارچه پالایشگاه نفت بازوی پتروشیمی شرکت ملی نفت تایلند که نفت تصفیه شده را برای سوخت و خوراک صنعت پتروشیمی تولید می‌کند، در پایان سپتامبر 11 دلار و 50 سنت به ازای هر بشکه بود.

از آنجا که اقدام‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا در تایلند از اکتبر کاهش یافته است، کریس انتظار دارد تجارت پتروشیمی در سال آینده میلادی به حال عادی بازگردد.

برای جلوگیری از نوسانات قیمت نفت و محصولات پتروشیمی پالایش شده، IRPC بیشتر بر تولید پلیمرهای گرید تخصصی تمرکز خواهد کرد. این همچنین به آن کمک می کند تا از رقابت بالا در بازار پلیمرهای درجه یک کالا در آسیا و اقیانوسیه جلوگیری کند.

پلیمرهای گرید تخصصی که گران‌تر از پلیمرهای درجه کالا هستند، می‌توانند برای ساخت انواع محصولات از جمله قطعات باتری، قطعات خودرو، لوله‌ها، محصولات الکتریکی، لوازم خانگی و محصولات بهداشتی استفاده شوند.

تعداد بازدید : ۱,۸۰۰