مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مطرح کرد:

دانش بنیان‌ ها به عضوی جدانشدنی از صنعت پتروشیمی تبدیل خواهند شد

دانش بنیان‌ ها به عضوی جدانشدنی از صنعت پتروشیمی تبدیل خواهند شد
(شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱) ۱۶:۴۴

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ، گفت: در آینده نزدیک دانش بنیان‌ها به عنوان یکی از بخش‌های جدانشدنی از صنعت پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پذیرفته خواهند شد.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در نشست مشترک پیام برزگر مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با دکتر صفری معاون مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، و دکتر میرزایی معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خوزستان و شرکت‌های دانش بنیان، فرصت ها، توانمندی ها و چالش‌های علمی و فناورانه صنعت پتروشیمی با رویکرد استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بررسی شد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این نشست با تبریک آغاز هفته بسیج اظهار کرد: باعث افتخار است که در هفته بسیج میزبان شرکت‌های دانش بنیان باشیم، بسیج شجره طیبه و خدمتگذار مردم است؛ به یقین مسیر رسیدن به قدرت و اقتدار علمی و صنعتی از مسیر امنیت عبور می‌کند.

وی افزود: اگر رشادت‌های بسیجیان و ایثارگری آن‌ها و مدافعین امنیت و حرم نباشد فکر کردن به مسیر روشن آینده به راحتی میسر نیست. ما اقتدار امروز را مدیون بسیجیان و جهادگران عرصه امنیت هستیم.

برزگر با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد نخستین هاب پتروشیمی ایران بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با مساحت ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار امروز از ظرفیت بیش از ۲۶ میلیون تنی برخوردار است که در همین راستا در سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون تن تولیدات پتروشیمی داشته‌ایم و حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از تولیدات این منطقه به خارج از کشور صادرات شده است.

مدیرعامل سازمان منظقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال جاری قریب به ۲ میلیارد دلار ارزش صادرات منطقه بوده است اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن هم به بازارهای داخلی محصول ارائه داده‌ایم که از طریق بورس کالا و سایر مسیرهای فروش به دست تولیدکنندگان کشور رسیده است.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از مبادی اصلی ارزآوری کشور است/ با همت جوانان غیور میهن اسلامی، مسیر پیشرفت را پرشتاب طی خواهیم کرد


برزگر اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، قطب صنعت پتروشیمی و یکی از مبادی اصلی ارز آوری و رفع نیازهای داخل در عرصه صنعت پتروشیمی است. ظرفیت بسیار بالایی که به همت جوانان غیور، توانمند و جسور میهن اسلامی در سراسر کشور و به ویژه جوانان شریف و توانمند استان خوزستان و شهرستان‌های بندرماهشهر، بندر امام خمینی(ره) و چمران شکل گرفته است.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی امروز در مسیر اقتدار صنعتی قرار دارد؛ مدیریت آن در تمامی زمینه‌ها کاملا درون زا و بدون وابستگی به خارج از کشور، با همت جوانان غیور ایرانی رو به پیشرفت حرکت می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان اینکه می‌خواهیم مسیر پیشرفت را با سرعت و جهش بیشتر ادامه دهیم بیان کرد: می‌خواهیم مسیر را با سرعت و جهش بیشتری که مد نظر مقام معظم رهبری است پیش ببریم و در این مسیر نیازمند دانش به روزتر و روش‌های مناسب‌تری هستیم که همه اینها در ابزار دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان متبلور می‌شود؛ همانگونه که حضرت امیر المومنین(ع) نیز می‌فرمایند العلم سلطان؛ یعنی علم قدرت است و هر کس بدان دست یابد قوی و غالب خواهد بود وگرنه دیگران بر او چیره خواهند شد.

وی اضافه کرد: آبروی کشور در بسیاری از عرصه‌ها به علم و دانش درونزا وابسته است و علم یکی از مهمترین عوامل تمدن سازی است که اگر با اخلاق و فرهنگ همراه باشد می‌تواند باعث سرافرازی کشور شود.

پتروپالایشگاه می‌تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده تحریم فروش نفت را بشکند

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به ظرفیت عظیم پتروپالایشگاه برای عبور از تحریم ظالمانه و ایجاد ارزش افزوده بیان کرد: پتروپالایشگاه‌ها با توجه به منابع نفتی و همچنین تحریم‌های ظالمانه‌ای که فروش نفت را با دشواری مواجه می‌کند می‌توانند فضای مناسبی برای پیشرفت اقتصاد کشور باشند؛ پتروپالایشگاه با انعطاف پذیری و ارزش افزوده‌ای که برای کشور ایجاد می‌کند فرصت خوبی برای تاثیر گذاری کشور بر بازارهای جهانی فراهم می سازد. از این رو ورود دانش بنیان ها به عرصه طراحی پتروپالایشگاه در شرایط کنونی یک ضرورت است.

برزگر افزود: تولید مواد وارداتی که در مقیاس کوچک و حجم کم مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌تواند یکی از رویکردهای شرکت‌های دانش بنیان باشد، زیرا تولید کردن و ایجاد کارخانه برای این حجم از واردات توسط شرکت‌های پایین دستی به صرفه نیست و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با بومی سازی و تولید اینگونه مواد وارداتی به کشور و اقتصاد خدمت کنند.

برزگر با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر حل مشکلات می‌توانند نقش‌های دیگری نیز ایفا کنند اظهار کرد: دانش بنیان ها نباید صرفا رویکرد ارائه راه حل مشکل داشته باشند؛ بلکه می‌توانند نقش‌های دیگری نیز در صنعت و اقتصاد ایفا کنند. دانش بنیان ها بایستی قالب های رایج حوزه فعالیت خود را کنار بگذارند و جسورانه رویکرد جهادی و مواضع انقلابی در ورود به عرصه های مختلف اتخاذ نمایند.

وی ادامه داد: بازرگانی یکی دیگر از مواردی است که ورود تفکر خلاق و مرز شکن در آن ضرورت دارد و اگر جسارت توام با دانش در صادرات وجود داشته باشد شاهد جهش در اقتصاد خواهیم بود.

به دنبال ایجاد پیوند ناگسستنی دانش بنیان با صنعت عظیم پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی هستیم

وی افزود: به دنبال ایجاد پیوند دانش بنیان با پتروشیمی با استفاده از ظرفیت عظیم صنعت پتروشیمی هستیم. کارخانه نوآوری را باین ایجاد خواهیم کرد که شتاب دهنده‌ها و دانش بنیان‌ها برای حل مشکلات و نیازهای فناورانه در کنار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در پایان گفت: در آینده نزدیک دانش بنیان‌ها به عنوان یکی از اجزا و ساختارهای جدانشدنی صنعت پتروشیمی در بخش هایی همچون HSE و پدافند غیر عامل، زیر ساخت ها، طراحی، دانش فنی، کارآفرینی، افزایش ظرفیت و سرمایه گذاری و صادرات در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به شمار خواهند رفت و قطعا با برنامه ریزی های انجام شده، مسیر اقتدار و پیشرفت علمی را با شتاب بیش از پیش طی خواهیم کرد و به سمت تمدن نوین اسلامی ایرانی که مد نظر رهبری معظم انقلاب است حرکت خواهیم کرد. مسلما آینده انقلاب اسلامی در بخش صنعت پتروشیمی بسیار روشن و امید بخش است.

تعداد بازدید : ۱,۶۲۹