مناظر و چشمه های چاراویماق بهشت گردشگران

مناظر و چشمه های چاراویماق بهشت گردشگران
(دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱) ۱۳:۲۹

شهرستان چاراویماق که قبلا ازدهستانهای شهرستان هشترود بود، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی است. این منطقه با توجه به قدمت سنگ قبور روستاها و تپه های تاریخی آن، دارای قدمت بسیار می باشد.

از مکان های دیدنی چاراویماق می توان به چشمه زیبای روستای 'آبداللار' و آبگرم های 'منشگه' و 'ایستی سو و 2چشمه شگفت انگیز 'پیرسقا' و 'ساری قیه سویی'  اشاره کرد.

چشمه آبگرم منشگه که در یک کیلومتری جنوب غربی روستای منشگه قرار گرفته، از چشمه های خیـلی گرم محسوب می شود که در این منطقه واقع شده است.

چشمه های آبگرم حمام نیز از دیگر جاذبه های توریستی است که در محل روستای حمام در جنوب شرقی روستای ایستی سو قرار گرفته است و یکی از این دو چشمه آبگرم در این روستا بنام چشمه آبگرم حمام  سرپوشیده بوده و دارای حوضچه ای طبیعی است و رسوبات گوگردی رشته ای به وضوح دیده می شود. چشمه آبگرم حمام نیز دارای حوضچه ای روباز در مظهر این چشمه است و آب آن مزه ای ترش متمایل به شیرین دارد.

غار طبیعی و صخره ای دلیک بولاغ
(حاجی آباد) نیز در ۴۶ کیلومتری جنوب شهرستان در دامنه آفتابگیر ارتفاعات 'اؤکوز اؤله ن' از کوه های تخت سلیمان واقع شده است و از دهانه غار آبی با دبی ۶۰ لیتر در ثانیه جریان دارد. این غار دارای آبشار و قندیل های بسیار زیبا و دارای اتاقک طبیعی است و آبشار و قندیل های آن بسیار دیدنی و بدیع می باشد که در نوع خود بی نظیر هستند.

در مقابل غار تپه ای نمایان است که مردم منطقه این تپه را قلعه نادری می نامند قلعه نادری دارای پله های حجاری شده است و می توان از بالای آن شهرهای آذربایجان غربی و ارتفاعات بلند آذربایجان را تماشا کرد.

تپه باستانی شهردل (شره دل) نیز از دیگر آثار تاریخی است که در آن پاره های ظروف سفالین مربوط به دوران بعد از اسلام مشاهده می شود.

همچنین در روستای چرچرا ، محل معروف به اوچ قیزلار و موزاداشی و محوطه های اطراف، آثار و علائم زندگی مشاهده می شود. در منطقه اوچ قیزلار در میان سه کوه سنگی قلعه ای با ارتفاعی حدود سی الی چهل متر وجود دارد که قدمت آن را از روی پراکندگی سفال در سطح آن به هزاره اول تا دوره اسلامی تخمین می زنند.

چشمه اسرارآمیز پیرسقا در40 کیلومتری شهرقره‌ آغاج در دامنه کوه پیرسقا و در ارتفاع 2 هزار و 200متری ازسطح دریا واقع شده است.

از این چشمه درهرشبانه روز به طور متوسط چهار مرتبه با قدرت 6 لیتر در ثانیه آب جاری و پس از یک ساعت به کلی قطع می ‌شود.

همچنین در قسمت بالادست این چشمه رودخانه ای فصلی در جریان است که در یک کیلومتری مسیر خود آبشاری بدیع ودیدنی به ارتفاع 10 متر به وجود آورده، که این آبشار سنگی یکی از بلندترین آبشارهای طبیعی منطقه است.

روستاهای مناطق کوهستانی دارای مراتعی بس غنی هستند که همه ساله ده‌ ها هزار راس حیوانات ایلات در آن پرورش می‌ یابد.

همچنین مراتع 'ساراغلی در این منطقه قرار گرفته که دارای طبیعت خیلی زیبا و بکری است و مناطق آران  از لحاظ کشاورزی موقعیت خیلی خوبی دارند.

قلعه ضحاک هم از نقاط دیدنی و باستانی این شهرستان است.



تعداد بازدید : ۲,۳۲۷