همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار

مرکز اطلاع رسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مرجعی مطمئن برای دانش آفرینی است

مرکز اطلاع رسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مرجعی مطمئن برای دانش آفرینی است
(سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱) ۱۴:۳۸

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه NPC به عنوان مرجعی پویا و کارآمد در خدمت دانشجویان، پژوهشگران و نخبگان صنعت پتروشیمی ایران است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، حسن عباس زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز سه شنبه (24 آبان ماه) همزمان با روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار از مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه NPC بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردها و خدمات ارائه شده از سوی این مرکز قرار گرفت.

عباس زاده ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته برای گسترش خدمات رسانی علمی و فرهنگی از سوی این مرکز بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت های موجود برای ارتقای مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که در دنیای کنونی استفاده از فضای مجازی و نشر اطلاعات گسترش یافته و نشر مطالب علمی و تخصصی آسان تر شده است گفت: با وجود تمام موارد یاد شده کتاب و کتابخوانی میان دانشجویان، پژوهشگران و نخبگان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشمی آمادگی دارد تا زمینه استفاده تمام علاقه مندان به صنعت پتروشیمی از مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه موجود را به عنوان یک سرمایه ملی در راستای اعتلای صنعت ارزش آفرین پتروشیمی به صورت حضوری و غیر حضوری تسهیل کند .

به گزارش نیپنا، مرکز اطلاع رسانی برحسب نیازهای اطلاعاتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجموعه‌ای غنی و گسترده از منابع اطلاعاتی در زمینه‌ی موضوعی صنایع پتروشیمی و صنایع وابسته را به صورت گزارشهای تحلیلی فنی-اقتصادی و نیز گزارش های بررسی بازار محصولات شیمیایی از موسسه های معتبر بین المللی در این زمینه تهیه وگردآوری می کند.

برخی از وظایف مرکز به طور خلاصه عبارتند از: نیازسنجی اطلاعات، خرید و تهیه ، سازماندهی و اشاعه اطلاعات، ارائه خدمات اطلاعاتی به کاربران درون سازمانی و برون سازمانی، انجام مذاکره و تبادل اطلاعات با شرکتهای خارجی و داخلی، مشاوره اطلاعاتی، تعاملات در زمینه مشارکت در تامین و استفاده از منابع اطلاعاتی با بخش های دولتی و غیر دولتی.

کل اعضای جاری مرکز اطلاع رسانی 644 نفر هستند و معمولا سالانه حدود 200 عضو جدید افزوده می شود، بیشترین سهم اعضا از شرکت های خصوصی هستند. (40 درصد) و در رده بعدی اعضای دانشجویی ( 35 درصد) بیشترین استفاده کنندگان از منابع هستند و 25 درصد اعضا از سایر شرکت های دولتی و اعضای حقیقی هستند.

منابع اطلاعاتی مرکز بیشتر به صورت الکترونیکی تهیه می شود در حال حاضربیش از 120 هزار منبع الکترونیکی در کتابخانه دیجیتال موجود است. میزان استفاده از این منابع سالانه 24000 بار می باشد.همچنین آمار استفاده اعضای درون سازمانی 11200 بار در سال گذشته بوده است

نقش مرکز در ارتقا و پیشرفت سازمان و صنعت پتروشیمی :

تهیه و گردآوری منابع اطلاعاتی به روز و مورد نیاز به منظور بالا بردن سطح دانش تخصصی کارکنان سازمان مهمترین نقش مرکز اطلاع رسانی در سازمان می باشد .این مرکز تنها مرجع در کشور است که با موسسات معتبر تولید و نشر منابع اطلاعاتی بین المللی در ارتباط بوده و توانسته است تمامی چالش های موجود در این زمینه از قبیل تحریمهای بین المللی را پشت سر نهاده و آخرین اطلاعات نشر شده درسطح بین المللی را تهیه در اختیار کارشناسان این صنعت قرار دهد.

همچنین مرکز اطلاع رسانی از سال 1399 با پیشنهاد ارائه خدمات اطلاعاتی به شرکتهای پتروشیمی و اخذ مصوبه هیئت مدیره توانست دامنه ی خدمات خود را به صنعت پتروشیمی کشور گسترش دهد. در این زمینه موفق به امضای توافقنامه با 25 شرکت پتروشیمی در زمینه ارائه خدمات اطلاعاتی شد. که گام بزرگی در کمک به توسعه صنعت پتروشیمی و کشور بود. با پیاده سازی این طرح از انجام خرید های موازی و خروج ارز از کشور جلوگیری شد ضمن این که بخشی از هزینه های تامین منابع اطلاعاتی به شرکت باز گردانده می شود.

برنامه های آتی مرکز :

در راستای تحقق اهداف اصلی مرکز که ارائه خدمات اطلاعاتی به روز به تصمیم گیران صنعت است و با توجه به اینکه آگاهی از اخبار و تحلیل های صنعت پتروشیمی داخلی و
بین المللی زیربنای اکثر فعالیت های سایر گروه های فعال است، این مرکز قصد دارد به زودی گزارش های تحلیلی متناسب با نیاز و اهداف و برنامه های توسعه صنعت پتروشیمی را تهیه و در اختیار کاربران قرار دهد.

تعداد بازدید : ۱,۵۳۴