هدف گذاری توسعه صنایع تکمیلی با ایجاد شهرک های تخصصی پتروشیمی در 4 استان کشور

هدف گذاری توسعه صنایع تکمیلی با ایجاد شهرک های تخصصی پتروشیمی در 4 استان کشور
(سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱) ۱۱:۳۳

مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی ایران با ساخت شهرک های تخصصی پتروشیمی در 4 استان جنوبی کشور ارزش افزوده مطلوبی را به همراه دارد.

 به گزارش خبرنگار نیپنا، عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی دیروز (دوشنبه 23 آبان) در نشست بررسی ظرفیت‌های شهرک‌های صنعتی چهار استان خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان‌و بلوچستان به‌منظور ایجاد شهرک‌های تخصصی و تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی، اظهار کرد: این جلسه با هدف هم افزایی و هماهنگی بیشتر برای اجرایی شدن 13 طرح مصوب و در مجموع طرح های توسعه ای صنایع پایین دستی در این چهار استان برگزار شد.

وی با بیان این که تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی، توسعه منطقه ای وایجاد اشتغال به عنوان یک راهبرد مهم مورد توجه قرار دارد، گفت: در راستای تسریع در فرآیند مطالعات، مکان یابی و امکان سنجی فنی، اقتصادی و زیست محیطی، جلسه ای  با حضور مدیران عامل  شرکت شهرک های صنعتی در 4 استان جنوبی کشور که دارای زیر ساخت های مناسب برای توسعه صنایع تکمیلی هستند، برگزار شد.

غلامی افزود: پس از جلسه ای که هفته گذشته با حضور دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهوری و مهندس اوجی وزیر نفت و نیز مهندس شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد،  مقرر شد 13 شهرک تخصصی پتروشیمی در 4 استان جنوبی کشور احداث شود که به دنبال این جلسه و  با توجه به مفاد تفاهم نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، قرار است با بررسی مسائل و مشکلات احتمالی، تصمیم گیری های لازم در جهت رفع چالش ها اعمال شود .

وی در خصوص درخواست های مطرح شده درباره ایجاد شهرک های تخصصی پتروشیمی، ادامه داد: با توجه به وجود برخی از شهرک ها در سطح کشور می توان مناطقی را که هنوز سرمایه گذاری نشده است و دارای زیرساخت های مطلوب است با توجه به نیاز هلدینگ خلیج فارس یا سایر سرمایه گذاران در اختیار این مجموعه ها قرار داد.

مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی تصریح کرد: نامه ای از سوی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشمی خطاب به مدیران عامل هلدینگ های پتروشیمی در خصوص تفاهم نامه همکاری مشترک شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ارسال شده است تا این مجموعه ها در صورت تمایل به ایجاد شهرک های تخصصی پتروشیمی و به لحاظ جلوگیری از اتلاف وقت و منابع،تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای قانونی و انطباق پروژه با سیاست های کلان و اسناد بالادستی مراتب را از طریق دبیرخانه کارگروه مشترک تفاهم نامه مذکور، مستقر در شرکت ملی صنایع پگتروشیمی ( مدیریت توسعه صنایع پایین دستی) پیگیری کنند.

غلامی افزود: در جلسه آتی با  سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و مدیران استانی 4 استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان ظرفیت های موجود  با حضور  همکاران در هلدینگ خلیج فارس نیز بررسی خواهد شد تا اقدام های لازم برای ساخت 13 شهرک تخصصی پتروشیمی مورد اشاره نهایی شود.

وی تملک زمین، ایجاد زیرساخت ها و اخذ برخی مجوزها از جمله مجوز ارزیابی زیسیت محیطی را از موانع و چالش های ایجاد و توسعه شهرک های صنعتی برشمرد و گفت: به دنبال تسهیل حضور صنایع پایین دستی در شهرک ها هستیم و بنا داریم تا با تبدیل محصولات نیمه خام پتروشیمی به محصولات نهایی، این محصولات صادر شود.

غلامی بابیان اینکه یکی از اهداف ایجاد شهرک های تخصصی کاهش خام فروشی است، ادامه داد: با جدیت در حال آسیب شناسی و عارضه یابی مشکلات صنایع پایین دستی پتروشیمی در نقاط مختلف کشور با هدف رونق تولید در این صنایع هستیم و مقام های استانی، تشکل ها و انجمن های صنعت پتروشیمی برای رفع این موارد همکاری های مطلوبی دارند.

به گزارش نیپنا، در این نشست، مدیران عامل شرکت شهرک های صنعتی استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان هرکدام بطور جداگانه ظرفیت ها و امکانات استان های خود را برای ایجاد شهرک های تخصصی پتروشیمی بیان کردند.

 -سید امیر امیری زاد مدیر عامل سازمان شهرک ها و صنایع کوچک استان هرمزگان اظهار کرد: مناطق جاسک و میناب آمادگی دارند تا میزبان شهرک های تخصصی پتروشیمی باشند و تقاضا برای ایجاد این شهرک های تخصصی که حدود 500 هکتار زمین است وجود دارد.

 -علیرضا راشکی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: امکان واگذاری 300 هکتار زمین در چابهار وجود دارد و در ناحیه زرآبادنیز یک ناحیه صنعتی وجود دارد و در حال تکمیل زیر ساخت ها هستیم.

-علی مهدی پور مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان اظهار کرد: در ماهشهر زیرساخت های مطلوبی برای ایجاد شهرک های تخصصی پتروشیمی وجود دارد به طوری که در  شهرک صنعتی ماهشهر حدود 550 هکتار زمین وجود دارد و از حضور سرمایه گذاران در این منطقه حمایت می کنیم و شهرک صنعتی صنایع پایین دستی پتروشیمی در محور امیدیه نیز در دست پیگیری برای أخذ  مصوبات زیست محیطی استقرار هستیم .

- سید حسینی حسینی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر نیز این استان را محل مناسبی برای توسعه صنایع تکمیلی معرفی کرد و گفت: امکانان زیر ساختی مناسبی در استان وجود دارد و با وجود صنایع بالادستی پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی تحت مدیریت شرکت شهرک ها، گرایش نفت،گاز و پتروشیمی می توان زمینه را برای تولید محصولات نهایی در شهرک های تخصصی پتروشیمی فراهم کرد.


جلسه صنایع پایین دستی با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
جلسه صنایع پایین دستی با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی

تعداد بازدید : ۱,۰۵۳