برگزاری جلسه هم اندیشی استفاده از ابزار مالی "گام"

برگزاری جلسه هم اندیشی استفاده از  ابزار مالی "گام"
(شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱) ۱۲:۱۰

سومین جلسه هم اندیشی استفاده از ابزار مالی "گام" در مسیر تامین مالی طرح های نفت،گاز پالایش و پتروشیمی به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، سومین جلسه هم اندیشی استفاده از  ابزار مالی "گام" صبح امروز شنبه، (21 آبان ماه) به میزبانی مدیریت صنایع پایین دستی پتروشیمی و با حضور نمایندگان بانک مرکزی، بانک تجارت، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و همچنین انجمن ها و تشکل های صنایع پایین دستی پتروشیمی برگزار شد.

در این نشست هم اندیشی، اوراق گام به عنوان ابزاری جدید تامین مالی در نظام بانکی معرفی شد، این اوراق با هدف تامین اعتبار واحدهای تولیدی، کمک به اقتصاد واقعی، حمایت از زنجیره تامین و سرمایه در گردش به فعالیت‌های مولد اقتصادی و تامین تولید، هدایت منابع مالی سالم و پایدار برای واحدهای تولیدی منتشر می‌شود.

بر پایه این گزارش، تصویب دستورالعمل انتشار گواهی اوراق مولد (گام)، قدمی در راستای رفع تنگنای مالی بنگاه‌های تولیدی از محل منابع طرف‌های معامله خود با واسطه‌گری مالی نظام بانکی محسوب می‌شود که مقررات و چارچوب‌های آن به ابتکار بانک مرکزی ارائه شده است. مشابه این اوراق در نظام تامین مالی برخی کشورها موجود است که به تامین مالی زنجیره تامین (Supply Cain Finance-SCF) معروف است.

گفتنی است، این اوراق از سوی بانک‌های تجاری به عنوان پول میان فروشندگان و خریداران صادر شده و به نوعی ابزارسازی برای تامین مالی چرخه تولید به شمار می‌رود.

تعداد بازدید : ۹۹۶