معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

110طرح پتروشیمی در کشور فعال است

110طرح پتروشیمی در کشور فعال است
(چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱) ۱۷:۵۲

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: ۱۱۰ طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی در حال فعالیت است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده در مسیر تکمیل زنجیره ارزش ۲۱ تا ۲۲ محصول راهبردی پتروشیمی در کشور تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (چهارشنبه، ۱۱ آبان‌ماه) در آیین نکوداشت پدافند غیرعامل صنعت نفت که با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار شد، با تبریک هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: از زمانی که سازمان پدافند غیرعامل شروع به فعالیت رسمی کرد ، صنعت نفت به عنوان یکی از خطوط مقدم ، همه ابلاغیه‌ها و دستورات سازمان را در این صنعت عملیاتی و اجرایی کرده است.

وی بابیان این که، ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی از ۳ میلیون تن در ابتدای انقلاب اسلامی به سالانه ۹۰ میلیون تن در حال حاضر رسیده است، افزود: سرعت توسعه صنعت پتروشیمی نسبت به میانگین سرعت توسعه این صنعت در دنیا ۲ برابر است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در دنیا به طور تقریبی هر ۲۰ سال ظرفیت صنعت پتروشیمی ۲ برابر می‌شود در حالی که براساس برنامه‌ریزی انجام شده، ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی ایران تا ۱۰ تا ۱۲ سال آینده به همت متخصصان کشور به حدود ۲۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد، به عبارتی در هر ۱۰سال ظرفیت این صنعت ۲ برابر می‌شود.

شاهمیرزایی با اشاره به وجود مخازن عظیم هیدروکربوری در ایران گفت: امروز بیش از ۵۴۰ گرید انواع محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی در کشور تولید می‌شود و مصمم هستیم که زنجیره ارزش پتروشیمی را در ایران تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۱۰ طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی در حال فعالیت است، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده برای تکمیل زنجیره ارزش ۲۱ تا ۲۲ محصول راهبردی پتروشیمی در کشور تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: تکیه بر ساخت داخل و تکمیل چرخه فرآیندهای صنعت پتروشیمی یکی از کارهای اساسی و اصولی در شرایط کنونی است.

شاهمیرزایی افزود: به همت متخصصان و سازندگان داخلی و در اوج تحریم ها تعداد 6 مجتمع پتروشیمی از ابتدای انقلاب اسلامی به 73 یا 74 مجتمع فعال رسیده است.

وی ارزش ارزی محصولات پتروشیمی را ۲۳ میلیارد دلار در سال گذشته عنوان کرد و گفت: از این مقدار ۱۵ میلیارد دلار صادر شد که ۲.۵میلیارد آن صرف خرید بخشی از کالا، تجهیزات و محصولاتی شد که در داخل تولید نمی‌شوند و ۱۲.۷ میلیارد دلار آن به سامانه نیما عرضه شد.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: مهمترین راهبرد ما این است که از توان و دانش تمامی متخصصان، سازندگان و سرمایه‌گذاران درراستای توسعه این صنعت ارزش‌آفزین، اشتغالزا و افتخارآفرین، استفاده و حمایت کنیم.

شاهمیرزایی به تأمین ۷۰ درصد کالا و تحهیزات صنعت پتروشیمی از داخل اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از سیاست های ما تکمیل زنجیره ارزش و تامین همه کالاهای مورد نیاز در داخل کشور است و از همین رو مرکز خودکفایی در صنعت پتروشیمی کشور ایجاد شد تا بتوانیم هر چه سریع‌تر همه کالاهای مورد نیاز این صنعت در داخل کشور و توسط نیروهای داخلی ساخته شود .

وی با بیان اینکه این صنعت در گفتمان رسمی پدافند غیرعامل پیش‌قدم بوده است، گفت: تدوین سند پدافند غیرعامل پتروشیمی در همین راستا انجام شده است.

به گزارش نیپنا، در پایان این آیین از 15 نفز از مدیران و کارکنان صنعت نفت و همچنین معاونت انرژی سازمان پدافند غیرعامل تقدیر به عمل آمد.




تعداد بازدید : ۱,۵۰۷