تنگه چاهکوه هنر زیبا و اعجاب انگیز طبیعت

تنگه چاهکوه هنر زیبا و اعجاب انگیز طبیعت
(شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱) ۱۴:۲۹

تنگه چاهکوه از عجایب هفتگاه قشم است و یکی از سایت‌های اصلی ژئوپارک قشم محسوب می‌شود. این تنگه در بخش غربی سواحل شمالی جزیره قشم و در قسمت مرکزی ژئوپارک قرار دارد.

تنگه چاهکوه به‌عنوان یکی از دیدنی های قشم در قسمت شمال غرب جزیره و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی در منطقه شهاب قشم قرار دارد که با مرکز جزیره قشم در حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.این تنگه شگفت‌انگیز با حفره‌ها و دالان‌ها و اشکال اعجاب‌آور در دیواره‌های خود، هر گردشگری را مبهوت می‌کند. نظیر این پدیده زمین‌شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر نیز وجود دارد.

علت نامگذاری

نام تنگه چاهکوه از ترکیب دو بخش «چاه» و «کوه» تشکیل شده است که به کابرد تنگه به‌خصوص در گذشته بازمی‌گردد. چاه‌ها و حفره‌های طبیعی شکل گرفته در دل دیواره و کف تنگه یکی از دلایل این نام گذاری بوده‌اند. دلیل دیگر و شاید اصلی این نام‌گذاری وجود چهار حلقه چاه در نقطه شروع تنگه است که توسط ساکنان روستاهای نزدیک تنگه چاهکوه حفر شده‌اند و امکان ذخیره آب شیرین و نزولات جوی را در طول سال فراهم می‌کنند. این چاه‌ها به‌عنوان منبعی برای ذخیره آب شیرین برای تابستان قلداد می‌شوند و آب‌های جاری و باران در آن‌ها باقی می‌مانند.

شگفتی‌ها و عجایب تنگه چاهکوه قشم

در تنگه چاهکوه قشم شما با اشکال و ساخته‌های متفاوتی از کوه مواجه می‌شوید که همگی به‌صورت طبیعی و در طی سال‌های، به دلیل فرسایش به وجود آمده‌اند.این اشکال و حفره‌ها به قدری زیبا هستند که در نگاه اول انگار هنرمند سنگ‌تراشی با دقت این اشکال زیبا را در دل کوه تراشیده است.هرکدام از بخش‌ها و راهروهای این تنگه شگفتانه جذابی برای ارائه دارند و از هر طرف که رفتید جز شگفتی بر شما نخواهد افزود.

به محض قرار گرفتن در ورودی دره، تندیسی طبیعی را خواهید دید که به «سه سر نگهبان» شهرت دارد. سپس به چهار چاه می رسید که توسط ساکنان در میان دره حفر شده اند تا ذخیره گاهی برای آب شیرین باشند. پس از گذر از کنار آنها، تندیس ها، حجم ها، کاسه ها و طاقچه ها بر دیواره دره به چشم می خورند. کم کم خود را در میان دره ای عریض می یابید و دیواره های بلند شما را از دنیای بیرون جدا می کنند. دیواره ها در بالای سرتان آن قدر به هم نزدیک می شوند که تنها بخش کوچکی از آسمان را می بینید و به همین دلیل است که در چاهکوه نور کمی وجود دارد.

در قدم به قدم این دره با اشکالی شگفت انگیز همچون شیارها و خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی مواجه می شوید و جوی های سنگی در کف دره نیز دیده می شوند. در قسمت هایی از دیواره صدف ها نیز خودنمایی می کنند که می توانند ردپایی از حضور آب دریا در گذشته باشند.

وجود منابع آب شیرینی در این منطقه باعث شده تا تنگه چاهکوه میزبان بخش زیادی از جانوران در این منطقه است به طوری که تنوع پرندگان و پستانداران تنگه چاهکوه به بیش از ۱۶ گونه مختلف می‌رسد.

آب و هوا

جزیره قشم به دلیل شرایط آب‌وهوایی و قرارگرفتن در دل خلیج‌فارس، دارای رطوبت و آب‌وهوای شرجی است و درصورتی‌که تحمل گرما و آب‌وهوای شرجی برای شما مشکل است، بهتر از سفر به این منطقه در اواسط بهار تا انتهای تابستان خودداری کنید.

به‌صورت کلی بهترین زمان برای سفر به تنگه چاهکوه قشم از اواسط فصل پاییز تا اواسط زمستان است. در این مدت آب‌وهوا تا حد بسیار خوبی خنک و مطلوب است و رطوبت و شرجی هوا هم کاهش پیدا می‌کند.

تفریحات چاهکوه

عکاسی
سنگ نوردی: اگر این مهارت را دارید می توانید با هماهنگی مسئولان قشم، قسمت های صعب العبور تنگه چاهکوه را کشف کنید و از دیدن اعجاز طبیعت لذت ببرید.
تماشای آسمان شب: اگر می خواهید بازدید شبانه از چاهکوه داشته باشید، به دلیل نبود امکانات و عدم پوشش دهی آنتن تلفن همراه در درون تنگه، لازم است تا از قبل هماهنگی های لازم را انجام دهید و همراهی راه بلد و آشنا به تنگه را با خود ببرید تا برای تان مشکلی پیش نیاید.

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه چاهکوه

دره ستارگان، در ۷۵ کیلومتری تنگه چاهکوه قرار دارد.
جنگل حرا قشم در فاصله ۲۵ کیلومتری تنگه چاهکوه قرار دارد.
غار نمکدان قشم در فاصله ۴۳ کیلومتری تنگه چاهکوه قرار دارد.
جزایر ناز قشم که در فاصله ۷۵ کیلومتری تنگه چاهکوه قشم قرار دارند.

تعداد بازدید : ۸۸۶