مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی

صنعت پتروشیمی به سالانه 7 تا 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

صنعت پتروشیمی به سالانه 7 تا 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد
(شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱) ۱۰:۰۳

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه‌ریزی توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توسعه گفت: طبق پیش‌بینی باید سالانه بین 7 تا 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت صورت گیرد.

حسن عباس‌زاده در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست در گفت‌وگو با نیپنا با اعلام اینکه از ابتدای راه‌اندازی صنایع پتروشیمی در کشور تاکنون حدود 85 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی انجام شده است، گفت: طرح‌های جدیدی در قالب برنامه هفتم و هشتم صنعت پتروشیمی در دستور کار داریم. برای برنامه هفتم که در سال 1406 به پایان می‌رسد یک بسته سرمایه‌گذاری حدود 37 دلاری نیاز است که تاکنون حدود 9 میلیارد دلار آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های جدید برای پروژه‌های برنامه هشتم مورد نیاز است، افزود: طبق پیش‌بینی ما باید سالانه بین 7 تا 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت صورت گیرد. در سه سال اخیر شاهد بودیم که سالانه حدود 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته که این عدد در سال‌های قبل وجود نداشت.  

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هلدینگ‌های پتروشیمی نسبت به یک دهه قبل توانمند شده‌اند و فروش خوبی دارند، افزود: لازم است هلدینگ‌ها  بخش بیشتری از فروش خود را برای توسعه صنعت اختصاص دهند تا بتوانند بقای خودشان و به طبع بقای صنعت پتروشیمی را تضمین کنند. هم‌اکنون فروش خالص صنعت پتروشیمی عدد قابل توجهی است و اگر بتوانیم سالانه 10 درصد این رقم را برای توسعه صنعت پتروشیمی برگردانیم، حتما تاثیر زیادی دارد.

همراهی هلدینگ‌ها در توسعه صنعت پتروشیمی

عباس‌زاده به نیاز اعتبار ریالی هلدینگ‌ها اشاره کرد و گفت: هلدینگ‌ها به سرمایه ریالی نیاز دارند و ارز به دست آمده خود را به ریال تبدیل می‌کنند. در چند وقت گذشته هم نشست‌هایی را با هلدینگ‌ها برگزار و مکاتباتی هم صورت گرفته و از آنها خواسته شده که بخشی از سود سالانه خود را توزیع نکرده و در قالب سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای بیاورند. باید بتوانیم اجماعی بین هلدینگ‌ها ایجاد کنیم تا برای توسعه صنعت همراهی بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به طرح‌های خودکفایی صنعت پتروشیمی که برای 20 محصول جدید پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: این پروژه‌ها را بین هلدینگ‌ها بر اساس خوراکی که در اختیار دارند توزیع و ابلاغ کرده و از آنها خواسته‌ایم که برای توسعه آنها طرح و برنامه ارائه دهند. چنانچه این پروژه‌ها محقق شوند در مجموع برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید حدود 3.3 میلیارد دلار نیاز است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: این طرح‌ها برای تولید محصولاتی همچون اکریلیک اسید، EPDM، پلی‌استال، پلی‌پروپیلن اکساید و ... است که هم‌اکنون وارد می‌شود و سالانه بیش از 1.5 میلیارد دلار هزینه واردات آنها است و تلاش می‌کنیم پروژه‌های اجرایی این محصولات را هرچه زودتر پیگیری کنیم تا در تامین آنها بی‌نیاز شویم.

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه برای هلدینگ‌ها از نظر قانونی منعی در اختصاص درآمدشان برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، ادامه داد: سهامداران باید برای این سرمایه‌گذاری تمایل داشته باشند تا به آنها اجازه دهند بخش بیشتری از سود سالانه خودشان را برای توسعه صنعت پتروشیمی و خوراک‌های جدید اختصاص دهند و به قولی همه سود را در مجامع خودشان تقسیم نکنند.

وی تصریح کرد: تا جایی که می‌دانیم هلدینگ‌ها برای شروع پروژه‌های پیش‌بینی شده برای 20 محصول جدید پتروشیمی، مشکلی ندارند و تعهد صادراتی هم برای آنها وجود ندارد. ضمن اینکه در خوراک‌های نیم‌خام مانند متانول دستمان باز است و سالانه حدود 14.5 میلیون تن تولید داریم که بخشی از آن را شرکت‌ها باید در زنجیره ارزش وارد کنند و می‌توانند روی توسعه زنجیره ارزش آن کار کنند.

تعداد بازدید : ۷۹۷