ضرورت آمایش سرزمین در توسعه صنعت پتروشیمی

ضرورت آمایش سرزمین در توسعه صنعت پتروشیمی
(جمعه ۱ مهر ۱۴۰۱) ۰۹:۲۳

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: باید در روند توسعه متوازن صنعت پتروشیمی ایران به آمایش سرزمین بطور جدی توجه شود.

احمد شکری مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست در گفتگو با خبرنگار نیپنا با اشاره به راه اندازی پتروشیمی دی آریا پلیمر، اظهار کرد: در صدد بهره برداری از پارس گلایکول و آرتا انرژی هستیم و پس از راه اندازی این دو پروژه برنامه تعریف شده برای سال 1401 محقق می شود.

وی با تاکید بر اینکه از 105 پروژه تعریف شده، 68 پروژه تعیین تکلیف شده اند، به تلاش برای جذب سرمایه خارجی در 30 طرح خبر داد و گفت: ظرف مدت 10 سال آینده، 100 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده می شود و در مجموع ظرفیت این صنعت تا پایان برنامه هشتم توسعه به 200 میلیون تن می رسد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی درمورد محدودیت آبی کشور و آب بر بودن صنایع پتروشیمی، اظهار کرد: راهبرد صنعت پتروشیمی این است که به هیچ وجه به طرح های پتروشیمی در مناطق مرکزی مجوز داده نشود اما متاسفانه به دلایل مختلف یک سری مجوزها در مناطقی که از نظر آبی دچار چالش هستند، داده شده است و در برخی موارد پروژه پیشرفت می کند و سپس با مشکلات پیش آمده، درخواست جابه جایی به سمت حاشیه خلیج فارس داده می شود.

شکری ادامه داد: مجتمع های پتروشیمی در اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری نقش دارند اما وقتی شرکتی بطور کلان سرمایه گذاری می کند و سپس متوجه می شود شش یا هفت ماه از سال آب ندارد، ضرر است نه سود. این مسائل مربوط به آمایش سرزمین است و اگر در توسعه صنعت، آمایش سرزمین نادیده گرفته شود، پروژه ها متضرر می شوند.

وی همچنین با اشاره به طرح هایی که سبز هستند، گفت: سه مدل از طرح ها با مبنای جمع آوری گازهای فلر، جزو طرح های سبز هستند و ترکیبات زائد فلر را تبدیل به فرآورده های مفید می کنند.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست نیز با تاکید بر اینکه استقبال خوبی از نمایشگاه شده است، به برگزاری مطلوب تر و منظم تر در این دوره اشاره کرد و گفت: آگاهی بخشی در صنعت اهمیت بسیار زیادی دارد.

شکری افزود: یکی از فاکتورها در پیشرفت کشور و صنعت، انتظارات عمومی مردم از صنعت است و یکی از بهترین فضاها برای هدایت انتظارات به سمت اهداف قابل تحمل و اهداف ارزشمند کشور، همین نمایشگاه است.

تعداد بازدید : ۶۳۵