در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد

برگزاری کارگاه معرفی اوراق گام؛ گشایش‌ها و چالش‌ها

برگزاری کارگاه معرفی اوراق گام؛ گشایش‌ها و چالش‌ها
(پنج شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) ۱۶:۰۶

کارگاه آشنایی با گواهی اوراق مولد (گام) به همت مدیریت توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه دومین روز از برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، کارگاه آشنایی با گواهی اوراق مولد (گام) ظهر امروز (پنجشنبه، 31 شهریور ماه) با حضور مدیران صنایع پایین‌دستی و سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، انجمن ملی پلیمر ایران و بانک تجارت برگزار شد.

در این گارگاه اوراق گام به عنوان ابزاری جدید تامین مالی در نظام بانکی به فعالان حوزه سرمایه‌گذاری و بازرگانی صنعت پتروشیمی معرفی شد، این اوراق با هدف تامین اعتبار واحدهای تولیدی، کمک به اقتصاد واقعی، حمایت از زنجیره تامین و سرمایه در گردش به فعالیت‌های مولد اقتصادی و تامین تولید، هدایت منابع مالی سالم و پایدار برای واحدهای تولیدی منتشر می‌شود.

در حقیقت این اوراق از سوی بانک‌های تجاری به عنوان پول میان فروشندگان و خریداران صادر شده و به نوعی ابزارسازی برای تامین مالی چرخه تولید به شمار می‌رود.

براساس این گزارش ‌در این کارگاه مهدی تیزفهم، معاون بانکداری تجاری بانک تجارت با اشاره به مزایای زیاد اوراق گام برای شرکت‌های پتروشیمی خواهد داشت، گفت: امروزه بانک تجارت تعامل بسیار خوبی با شرکت‌های پتروشیمی دارد به طوری که گشایش اعتبار و فروش اوراق به این شرکت‌ها بعد از مرحله اعتبار سنجی به صورتی آنی انجام می شود.

وی با بیان این هم‌اکنون شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند معادل 120 درصد فروش سالانه خود از بانک تجارت اوراق گام تهیه کنند، افزود: این اوراق قابل انتقال به غیر بوده و به راحتی در بورس قابل خرید و فروش است.

تیزفهم ادامه داد: برای توسعه و ترویج هر چه بیشتر اوراق گام باید جلسه‌های منظمی با شرکت‌های پتروشیمی برگزار شود، زیرا هرچه تعاملات میان دو طرف بیشتر شود می تواند شاهد تامین پایدار مالی پروژه‌های صنعت پتروشیمی باشیم.

معاون بانکداری تجاری بانک تجارت اظهار کرد: هم اکنون بانک تجارت به دنبال توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی بوده و قصد دارد دستورالعمل‌های ویژه ای را در این زمینه برای مشتریان خود تدوین کند.

بر پایه این گزارش، تصویب دستورالعمل انتشار گواهی اوراق مولد (گام)، قدمی در راستای رفع تنگنای مالی بنگاه‌های تولیدی از محل منابع طرف‌های معامله خود با واسطه‌گری مالی نظام بانکی محسوب می‌شود که مقررات و چارچوب‌های آن به ابتکار بانک مرکزی ارائه شده است. مشابه این اوراق در نظام تامین مالی برخی کشورها موجود است که به تامین مالی زنجیره تامین (Supply Cain Finance-SCF) معروف است.

این ابزار نوین نظام بانکی، مبتنی بر چند پیش فرض و بر اساس شرایط خاصی دارای کارآیی مناسب است که در ادامه به بررسی و تحلیل هریک از این مفروضات در شرایط فعلی پرداخته خواهد شد.

تعداد بازدید : ۸۱۰