ضرورت رویکرد کارآفرینی در توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی

ضرورت رویکرد کارآفرینی در توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی
(پنج شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) ۱۵:۵۰

مدیرعامل یک شرکت داخلی با تاکید بر اینکه باید در توسعه زنجیره ارزش رویکرد کارآفرینی داشته باشیم، گفت: برای این منظور نیاز به انتقال و جذب سرمایه در مقابل دریافت لیسانس، درک منطق ساختار بازار، ایده در کنار معرف تجربی، بهره‌برداری از فرصت‌ها، سرمایه مولد محرک توسعه، کاهش هزینه‌های احداث و بهره‌برداری و توسعه زنجیره محور داریم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، رضا مهدوی‌پور، مدیر عامل شرکت مدیریت و توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز مهام (VCM) امروز (پنجشنبه، 31 شهریورماه) در نشست «توسعه متوازن صنایع پایین‌دستی پتروشیمی با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش» که در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد با تاکید بر اینکه توسعه زنجیره ارزش، معماری است و باید زنجیره محور باشد نه پروژه یا شرکت محور، گفت: هم‌اکنون شاهد سطح پایین یکپارچگی و هماهنگی بین حلقه‌های مختلف صنعت پتروشیمی هستیم و لازم است تا دولت به ویژه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه رگولاتوری و سیاست‌گذاری برای اصلاح قوائد نادرست ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در توسعه زنجیره ارزش رویکرد کارآفرینی داشته باشیم، افزود: برای این منظور نیاز به انتقال و جذب سرمایه در مقابل دریافت لیسانس، درک منطق ساختار بازار، ایده در کنار معرف تجربی، بهره‌برداری از فرصت‌ها، سرمایه مولد محرک توسعه، کاهش هزینه‌های احداث و بهره‌برداری و توسعه زنجیره محور داریم.

مدیر عامل شرکت مدیریت و توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز مهام با اشاره به اینکه تشخیص درست منجر به اتخاذ تصمیم درست، سپس اقدام صحیح و در نهایت به سرانجام رسیدن کار می‌شود، اظهار کرد: قیمت‌های نامتعارف واگرایی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر یک سری قوانین هستند که شرکت‌ها را به صادرات محصولات خام تشویق می‌کند مانند معافیت مالیاتی برای صادرات در حالی که عرضه محصول در بازار داخل شامل 25 درصد مالیات می‌شود و این به معنای سود کمتر است.

مهدوی‌پور همچنین با بیان این مطلب که توسعه دارای چهار رکن اصلی خوراک، فناوری، سرمایه و بازار است، تصریح کرد: توسعه پتروشیمی در ایران تهاجمی یعنی صادرات محور و ارزآوری، بوده است درحالی که برای توسعه متوازن باید توسعه تهاجمی در کنار توسعه تدافعی صورت گیرد؛ توسعه تدافعی یعنی جلوگیری از واردات و تامین نیاز اولیه صنایع تکمیلی و نهایی.

وی ادامه داد: توسعه زنجیره ارزش الزامات خود را دارد. صنعت کارآفرین باید تحلیل‌گر، واقع بین، دارای مدیریت ریسک، آینده‌نگر، خلاق و چابک، خالق ارزش و پیشرو باشد.

مدیر عامل شرکت مدیریت و توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز مهام (VCM) در مورد تکمیل زنجیره تولید، با تاکید بر اینکه در حوزه فناوری با مقاومت روبرو هستیم، گفت: لایسنسورها خود تولیدکننده هستند و شاهد تعارض منافع در ارائه لیسانس بدون مشارکت در مالکیت هستیم.

مهدوی‌پور یادآور شد: باید در توسعه زنجیره، رویکرد کارآفرینی در پیش گیریم، قوانین اصلاح و نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حمایت از تکمیل زنجیره تولید پررنگ شود.

تعداد بازدید : ۶۹۳