در نشستی در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست عنوان شد:

فرش قرمز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای دانش‌بنیان‌ها

فرش قرمز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برای دانش‌بنیان‌ها
(پنج شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) ۱۳:۱۸

نشست «روش‌های ارتقای شرکت‌های فعال در صنایع پایین دستی پتروشیمی به منظور دانش بنیان شدن» در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، اصغر رمضانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان هخامنش در این نشست به عنوان یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال درباره محصولاتی که از ضایعات چند پتروشیمی همچون پتروشیمی شهید تندگویان و فارابی با دانش فنی خاص به دست می‌آید، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما با شرکت‌های بزرگ دنیا همچون شل و توتال رقابت می‌کنیم و دانش فنی که برای تولید محصول به دست آورده‌ایم در رتبه چهارم دنیا قرار دارد اما از سوی دولت و نهادهای قانونی حمایتی نشدیم و حتی در بروکراسی اداری گرفتار ماندیم.

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه‌سازی و حمایت برای شروع به کار و همراهی در بخش‌های مختلف پروژه‌های دانش بنیان وجود داشته باشد، گفت: این پروژه‌ها با حداقل‌های هزینه باعث ایجاد ارزش افزوده بالا و فرصت‌های اشتغال برای جوانان می‌شود و در همین پروژه شرکت هخامنش از خروج تعداد زیادی از جوانان و مهاجرتشان جلوگیری شده است.

رمضانی با اشاره به اینکه ضایعات به کار گرفته شده پتروشیمی‌ها برای تولید محصول، خطرناک است و عموما به نحوی معدوم و یا سوزانده می‌شده، افزود: یکی از مسائل سرمایه‌گذار برای ورود به این پروژه‌ها این است که قراردادهای بلند مدت و پایداری با آنها منعقد نمی‌شود تا اطمینان داشته باشند پس از رسیدن به نتیجه تا چند سال سود تجاری شدن محصول برای آنها خواهد بود.

14 پروژه پایین دستی در حال ساخت در ماهشهر

پیر بدلی، مدیر برنامه‌ریزی و مطالعات بررسی سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، در این نشست ضمن ارائه گزارشی از پروژه‌های در حال اجرا و فعال در منطقه ماهشهر و پروژه‌های دانش بنیانی که مجوز گرفته و در آستانه اجرا هستند، گفت: هم‌اکنون 18.5 میلیون تن ظرفیت تولید واقعی صنعت پتروشیمی در ماهشهر است و با توجه به تعداد قابل توجهی از پروژه‌های در حال اجرا این ظرفیت افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه 14 پروژه پایین دستی در حال ساخت در منطقه ماهشهر است، اظهار کرد: از نظر حمایت و همراهی با شرکت‌های دانش بنیان از شعار سال و برنامه‌ریزی هایی که به تازگی پیش‌بینی شده جلوتر هستیم و در چند سال اخیر همکاری خوبی را با تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و پردیس‌های دانشگاهی داشته‌ایم. هم‌اکنون هم حداقل چهار شرکت دانش بنیان طرح‌هایشان را در منطقه ماهشهر شروع کرده‌اند و همکاری با این شرکت‌ها برای ما افتخار بزرگی است.

پیربدلی با تاکید بر اینکه برای شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاران در حوزه پایین دست فرش قرمز پهن کرده‌ایم، تصریح کرد: برای این شرکت‌ها نشست‌های مشترک برگزار کرده و برای تامین زمینه و ارائه زیرساخت‌ها هماهنگی‌های لازم را به عمل می‌آوریم. یکی از چالش‌های اصلی در منطقه ماهشهر و مناطق عملیاتی دیگر تامین زمین در کنار یوتیلیتی‌ها است و در این زمینه همکاری خوبی با شرکت‌های دانش بنیان صورت می‌گیرد، ضمن اینکه تسهیلات خوبی برای «ساخت بار اول» پیش‌بینی شده است.  

اهمیت بالای زنجیره ارزش متانول در بازار بین‌المللی

همچنین در این نشست بهزاد سلمانی صمدی، نماینده شرکت پتروفرهنگ با اعلام اینکه این هلدینگ تا دو سال آینده حداقل 6.6 هزار تن متانول تولید خواهد کرد، گفت: تکمیل زنجیره ارزش متانول و سایر محصولات برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. زمانی فروش متانل به تنهایی ارزش داشت اما حالا زنجیره ارزش این محصول در بازار بین‌المللی اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به خرید نخستین کاتالیست سنتز متانول از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، گفت: ما جزو نخستین شرکت‌هایی بودیم که اعتماد کرده و این محصول را خریداری کردیم و ریسک آن را پذیرفتیم و هنوز هم در همین مسیر گام برمی‌داریم.

در این نشست همچنین نماینده مدیریت توسعه صنایع پاین دستی پتروشیمی نیز توضیحاتی را ارائه کرد.

تعداد بازدید : ۶۴۷