معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خبر داد:

اعلام آمادگی 17 سرمایه‌گذار برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی

اعلام آمادگی 17 سرمایه‌گذار برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی
(پنج شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) ۱۲:۳۰

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید 20 محصول جدید پتروشیمی در کشور، گفت: برای 17 تا 18 محصول سرمایه‌گذار داخلی پیش قدم شده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (پنجشنبه، 31 شهریورماه) در نشست خبری خود در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست ضمن اشاره به مجاهدت‌های رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی اظهار کرد: صدام و هم‌دستانش برای اشغال سه روزه ایران خواب‌ها دیده بودند اما تیرشان به سنگ خورد. صنعت نفت هم همزمان با سایر بخش‌های کشور به دفاع برخواست و شهدای زیادی را تقدیم جنگ کردیم.

وی با بیان اینکه از زمان انقلاب و جنگ تحمیلی تا امروز تحریم‌ها از همه دروازه‌های اقتصادی بر ایران اعمال شده است، گفت: به عنوان کمترین عضو صنعت نفت به همه رزمندگان و ایثارگران عرض ادب و تعظیم می‌کنم.

معاون وزیر نفت با اشاره به 15 سالی که پس از انقلاب اسلامی کشور درگیر جنگ و بازسازی بوده است، گفت: در زمان انقلاب حدود 1.5 میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می‌شد اما امروز بر قله 90 میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی قرار داریم و این به معنای 60 برابر شدن تولید محصولات پتروشیمی است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه امروز در حوزه‌های مختلفی همچون نانو و هوافضا و صنایع تکمیلی و تولید کاتالیست‌ها، جزو نخستین‌ها قرار داریم، افزود: کشورهای اروپایی و امریکا تلاش کردند تا کوچکترین دانشی وارد کشور نشود اما امروز به دنبال تسخیر فناوری‌های روز پتروشیمی هستیم. تلاش ما این است که زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی را تکمیل کنیم و اینگونه نباشد که برای قطعه و موادی صنایع مختلف معطل کشورهای خارجی بمانند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تا در تامین کالا و تجهیزات، رسیدن به دانش فنی و سایر الزامات صنعت پتروشیمی خودکفا شویم، گفت: قراردادهای مهمی با اراده و تلاش شرکت ملی صنایع پتروشیمی منعقد شده و شناسایی و ارزیابی برای 20 محصول جدید پتروشیمی صورت گرفته و صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های پتروشیمی برای تولید این محصولات به میدان آمده‌اند.

به دنبال رفع ناقصی پازل محصولات هستیم

وی با تاکید بر اینکه به دنبال رفع ناقصی پازل محصولات پتروشیمی هستیم، گفت: مذاکرات خوبی با کشورهای دوست برای توسعه محصولات جدید انجام شده و این شرکت‌ها حضور فعال و پرشوری در نمایشگاه ایران پلاست داشته‌اند.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به نام‌گذرای امسال به نام شرکت‌های دانش بنیان، افزود: تلاش می‌کنیم با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی و سرمایه‌گذاران مصمم و نیروی انسانی متخصص و مراکز علمی و پارک‌های فناوری و پژوهشکده‌ها، با اراده پیش رفته و از گردنه وابستگی به خارج رها شویم. در مسیر عدم وابستگی تجربه خوبی در مورد تولید انواع کاتالیست به دست آورده‌ایم و امروز قراردادهای خوبی برای صادرات انواع کاتالیست با شرکت‌های خارجی منعقد کرده‌ایم .

وی به اقدام‌های قبلی صورت گرفته در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: ما به زحماتی که در سال‌های گذشته کشیده شده افتخار می‌کنیم هرچند که اشکالاتی وجود داشت و باید اصلاحاتی صورت گیرد. در این سال‌ها روی برخی محصولات بی توجهی و کم کاری صورت گرفته و باید این روند اصلاح شود.

شاهمیرزایی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره 20 محصول جدید پتروشیمی و سرمایه‌گذاران متقاضی و میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن، گفت: تاکنون برای 17 تا 18 محصول اعلام آمادگی صورت گرفته و برای چند محصول باقی مانده نیز پیگیری‌هایی انجام شده و پیش‌بینی ما این است که حدود 3 تا 4 میلیارد دلار برای تولید این محصولات نیاز باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این محصولات تنوع زیادی داشته و نیاز به فرآینده خاص خود دارند، گفت: منطقی است که پیگیری تولید این محصولات فرآیند خاص خود را دارد اما مانعی بر سر تولید نداریم. همه سرمایه‌گذاران متقاضی داخلی هستند اما از سرمایه‌گذاران خارجی هم دعوت کرده‌ایم. با این حال تاکید ما این است که هلدینگ‌ها و سرمایه گذاران داخلی در تولید این محصولات شریک شوند و منفعت آن به کشور برسد.

تخفیف خوراک برای طرح‌های تکمیل زنجیره

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره توسعه پایین دست متانول و ادامه پروژه‌های پیشران پروپیلن و تخفیف خوراک برای این پروژه‌ها، توضیح داد: در افق 10 ساله آینده نزدیک به 40 میلیون تن در سال متانول تولید می‌شود که این رقم هم می‌تواند تهدید و هم فرصت باشد. متانول زنجیره ارزش عظیمی دارد و پروپیلن و پلی‌پروپیلن یکی از محصولات آن است که از ارزش بالایی برخوردار است و معافیت‌های خوبی برای قیمت خوراک این محصولاتی که در این زنجیره قرار دارند، لحاظ شده است.

معاون وزیر نفت از 5 درصد تخفیف قیمت خوراک برای تکمیل زنجیره ارزش متانول خبر داد و گفت: البته رایزنی‌هایی برای مشوق‌های بیشتر صورت گرفته و تا 30 درصد تخفیف خوراک برای چند زنجیره ارزش پیش بینی شده است.

شاهمیرزایی در پاسخ به پرسش شرکت نفت و گاز سرو، درباره چشم‌انداز تولید کاتالیست در کشور و زمینه‌های بومی‌سازی آن، افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته همه کاتالیست‌های مورد نیاز کشور تا 3 تا 4 سال آینده در کشور تولید می‌شود و تا سطح صنعتی و تجاری خواهد رسید و این گام بلند و راهبردی برای کشور خواهد بود. برای تولید کاتالیست با شرکت‌های داخلی و خارجی هم‌پیمان همکاری می‌کنیم تا به زودی به هاب تولید کاتالیست و صادرکننده در دنیا تبدیل شویم.

وی در پاسخ به پرسش شبکه خبر درباره اینکه آیا اخذ مالیات از مواد خام و نیمه خام صنعت پتروشیمی منجر به توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی شده است، ادامه داد: ما به قانون کشور در بخش عوارض و مالیات پایبند هستیم، مالیات اخذ شده از مواد خام و نیمه خام در صنعت پتروشیمی به نحوی اتخاذ شده است که واحدهای پتروشیمی دچار آسیب یا زیان نشوند. این موضوع هم از سوی مسئولان وزارت نفت در حال پیگیری است. اما آنچه که مسلم است هنوز مالیات بر این محصولات نهایی نشده است.

واحدها برای تکمیل زنجیره ارزش برنامه‌ریزی کنند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: اساس کار ما بر این است که واحدهای پتروشیمی فعال باشند و شاهد عدم فعالیتی ناشی از این موضوع نباشیم.

بیژن چگنی، مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این ارتباط تصریح کرد: به دلیل قیمت جهانی متانول بعضی از واحدها از نظر صرفه اقتصادی در کوتاه مدت دچار زیان شده‌اند، از این روز مذاکراتی با این واحدها انجام شده مبنی بر اینکه نگاه بلندمدت به بحث تولید متانول داشته و نگاه مقطعی را در این زمینه کنار بگذارند.

وی با اشاره به مذاکراتی که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با وزیر نفت و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت برای حل این مشکل داشته است، ادامه داد: این مذاکرات درباره اصلاح فرمول قیمت خوراک بود به این ترتیب که این زیان را از بین برده و شرکت‌ها به سوددهی برسند.

چگنی با بیان اینکه شرکت‌ها هم‌اکنون آغاز به راه‌اندازی مجتمع‌های خود کرده‌اند، درباره مسائل فنی به وجود آمده در بخش هوای مجتمع دماوند، تصریح کرد: مشکل به وجود آمده در این بخش سبب شد که اکسیژن پتروشیمی دماوند تامین نشود، هم‌اکنون نیز پس از تعمیرات واحد هوای پتروشیمی دماوند، مجتمع‌های کیمیا و سبلان هم به چرخه تولید بازخواهند گشت، ضمن اینکه باقی مجتمع‌ها هم در مدار تولید هستند.

شاهمیرزایی نیز گفت: از همین تریبون از مدیران مجتمع‌های پتروشیمی که بیشترین تولید متانول را داشته و از گذشته نیز واحدهایی را در دست اجرا دارند، تقاضا می‌کنم که به سرعت به سمت برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش متانول حرکت کنند، ضمن اینکه به سرمایه‌گذاران در این بخش و سایر بخش‌هایی که به تولید محصولات نیمه خام پتروشیمی می‌پردازند اعلام می‌کنم که با برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش، معافیت‌های تخفیف خوراک نیز شامل حال آنها خواهد شد.

تعداد بازدید : ۶۴۹