عمان، فرصتی ناشناخته برای صنعت پتروشیمی ایران

عمان، فرصتی ناشناخته برای صنعت پتروشیمی ایران
(چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱) ۱۴:۵۳

عمان 481 میلیون و 758 هزار دلار واردات محصولات پلاستیکی و پلیمری در سال 2020 داشته است و ایران می‌تواند از این فرصت برای صادرات بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، رضا سواری، رئیس هیئت مدیره شرکت تجاری‌سازی فناوری و تعاملات آفتاب امروز (چهارشنبه، 30 شهریورماه) در کارگاه آموزشی «بررسی بازار کشور عمان و توسعه پایدار» با محوریت محصولات پلاستیک و پلیمر که در حاشیه نخستین روز شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد، اظهار کرد: کشور عمان در نظر دارد بندری نزدیک به جزیره هرمز را برای حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی، بندر آزاد اعلام کند.

وی افزود: با در نظر گرفتن حضور شرکت‌های خارجی در آن کشور، شرکت‌های ایرانی می‌توانند در عمان فعالیت مشترک بین‌المللی داشته باشند؛ نیاز بازار عمان فرصت صادراتی مطلوبی برای شرکت‌های پتروشیمی محسوب می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تجاری‌سازی فناوری و تعاملات آفتاب با تأکید بر اینکه عمان بازار بسیار خوبی با ظرفیت مناسب و فرصت‌های صادراتی و تجاری است، گفت: در سال 2020 این کشور 481 میلیون و 758 هزار دلار واردات محصولات پلاستیکی و پلیمری داشته است و ایران می‌تواند از این فرصت برای صادرات بهره ببرد.

سواری با اشاره به اینکه کشور عمان فی‌النفسه از تنش دوری می‌کند و با ایران روابط سیاسی خوبی دارد، یادآور شد: عمان دارای قوانین منظم و استانداردهای بالاست، در نظر دارد ظرفیت تولید محصولات پلیمری را افزایش دهد و ظرفیت تولید محصولات پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن را به 1.4 میلیون تن برساند.

وی با بیان این مطلب که شرکت‌های ایرانی باید با قوانین گمرکی آن کشور آشنا شوند، تصریح کرد: عمان در صدد کسب درآمد از محل صنعت پتروشیمی و پلاستیک است و با پیگیری پروژه 7 میلیارد دلاری و مجموعه صنعتی پلاستیک لیوا که در قالب آن محصولات پلاستیکی تولیدی در مدت زمان کوتاهی تجزیه می‌شوند، درصدد تامین نیاز داخل و صادرات است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تجاری‌سازی فناوری و تعاملات آفتاب با اشاره به اینکه بازار 5 میلیون نفری عمان کشش صادرات با حجم بالا را ندارد، گفت: ایران الگوی صادراتی به عمان را ندارد؛ از سوی دیگر این کشور هاب تجاری منطقه برای کشورهای مهم اقتصادی است و برای استفاده از این فرصت لازم است پایگاه مدیریت صادرات در آن کشور داشته باشیم.

سواری با تاکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی باید بازار صادراتی خود را گسترش دهند و سفارش محور کار کنند، یادآور شد: عمان از استاندارد بالایی برخوردار است اما شرکت‌های ایرانی نیز قابلیت افزایش توانایی و رقابت با رقیبان بازار بین المللی را دارند بنابراین باید در کشور مقصد با توجه به نیازهای بازار، تولید داشته باشند؛ در این صورت هزینه تمام شده کاهش می‌یابد و قیمت‌ها نیز رقابتی می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تجاری‌سازی فناوری و تعاملات آفتاب همچنین با توجه به اینکه در سه سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، عمان موفق به برگزاری ششمین دوره نمایشگاه عمان پلاست نشد، ادامه داد: با توجه به برگزاری شانزدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست و تجربه موجود، از این نمایشگاه می‌توان برای برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی و عمانی استفاده کرد.

تعداد بازدید : ۸۲۰