تولید زنجیره استایرن اروپا به‌دلیل قیمت بالای گاز غیراقتصادی می‌شود

تولید زنجیره استایرن اروپا به‌دلیل قیمت بالای گاز غیراقتصادی می‌شود
(یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱) ۱۷:۲۶

آژانس بین‌المللی انرژی بعضی از فعالیت‌ها در زمینه تولید محصولات پتروشیمی به‌ویژه بخش‌های انرژی‌بر مانند استایرن در اروپا غیر اقتصادی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آی‌سی‌آی‌اس، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که بعضی از فعالیت‌های تولید در صنایع پتروشیمی اروپا به‌دلیل قیمت‌های بالای گاز طبیعی، به‌ویژه در بخش‌های پرانرژی مانند استایرن، «غیراقتصادی» می‌شوند.

بر اساس اعلام این نهاد، افت قیمت نفت خام که به‌شدت نسبت به اوج خود در ژوئن کاهش یافته است، شرکت‌ها و بخش‌های تولیدی را به استفاده از ژنراتورهای دیزلی به جای گازی برای تولید برق سوق می‌دهد.

بخش بزرگی از برق مورد نیاز قاره اروپا با خوراک گاز طبیعی تولید می‌شود، قیمت این کالا در 12 ماه گذشته حدود هشت برابر شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که اساس گزارش‌ها، قیمت‌های گاز باعث شده است که فعالیت در شماری از بخش‌های تولید شیشه و کارخانه‌های پتروشیمی اروپا به‌ویژه در زنجیره‌های ارزش انرژی‌بر مانند استایرن غیراقتصادی باشد.

تقاضای نفت خام در آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، در ماه ژوئیه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال روزانه40 هزار بشکه کاهش یافت.

افزون بر این، تقاضای آلمان برای مواد اولیه پتروشیمی در ژوئیه فراتر ازحد انتظار و تقاضا برای نفتا در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن روزانه 70 بشکه هزار بشکه کاهش یافت.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که این کاهش 37 درصدی نسبت به اوج ماه فوریه است.

شرکت باسف (BASF) چندی پیش اعلام کرده بود که سطح پایین آب در رودخانه راین آلمان طی روزهای آینده رفت و آمد شناورهای ویژه حمل بار را با اختلال روبه‌رو می‌کند که پیرو آن احتمال می‌رود تولید در بعضی از کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی تحت تأثیر قرار گیرد.

سازمان آبراه‌ها و کشتیرانی راین (WSA Rhein) تأیید کرد که سطح پایین آب در شرایط کنونی می‌تواند از حجم تردد شناورهای در در آبراه کلیدی حمل محموله‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بکاهد.

حمل محموله‌ها بار ظرفیت پایین هزینه‌های لجستیکی را برای شرکت‌های پتروشیمی به‌شدت افزایش می‌دهد زیرا مجبور می‌شوند برای حجمی از بار با شناورهای بیشتری طرف قرارداد شوند.

در عین حال تشدید قرنطینه‌ها در چین برای مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا نیز به حوزه پتروشیمی آسیب رسانده است و این شرایط باعث کاهش تقاضا برای مواد اولیه پتروشیمی در آسیا می شود.

مصرف نفتا و گاز مایع مورد نیاز در صنایع پتروشیمی پتروشیمی چین ماه ژوئیه امسال نسبت به ماه ژوئن به ترتیب با روزانه 200 هزار بشکه و 140 هزار بشکه کاهش همراه بوده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تا حدودی قرنطینه‌ها و به‌دنبال آن محدودیت‌ها در سفرهای هواییدر کنار تقاضای پایین برای محصولات پتروشیمی مانع از پیشرفت‌ها در این منطقه می‌شود.

تعداد بازدید : ۸۵۹