سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری پترول در مسیر تکمیل زنجیره ارزش

سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری پترول در مسیر تکمیل زنجیره ارزش
(سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱) ۱۴:۴۳

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس گفت: این گروه در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ۶۰۰ میلیون دلار طرح را در حال اجرا دارد و با بهره برداری از این طرح ها، ۳۶۰ هزار تن به ظرفیت تولید این صنعت افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا، رشید قانعی، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس، امروز سه شنبه (15 شهریورماه) در آستانه برگزاری مجمع پترول در نشست خبری به تشریح آخرین وضعیت تولید مجتمع های پتروشیمی این گروه و نیز روند ساخت طرح های توسعه ای پرداخت.

وی با بیان این که در یک ماه گذشته در بازار سرمایه رشد خوبی داشتیم، گفت: 3 مجتمع تولیدی ارومیه، ایلام و لردگان از ابتدای سال جاری تاکنون رشد تولید به به ثبت رسانده اند و از 8 طرح توسعه ای این گروه ، طرح های صدف، پتروآرمند لردگان و ارغوان گستر ایلام و نگین سنقر در اولویت ساخت و تکمیل قرار دارند.

مدیرعامل پترول تصریح کرد: در زمینه توسعه و با هدف تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی از توانمندی های داخلی و ظرفیت های شرکت های دانش بنیان استفاده می کنیم .

قانعی افزود: در پتروشیمی ارومیه سبد متنوعی از محصولات تولید می شود و افزون بر تامین نیاز داخل این محصولات به خارج از کشور صادر می شوند و طرح توسعه ای پلی آمونیوم کلراید(PAC) پتروشیمی ارومیه به تازگی تامین مالی شده و ساخت آن اغاز می شود.

وی درباره پتروشیمی ایلام نیز گفت: از مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱مردادماه امسال تولید محصولات در پتروشیمی ایلام، حدود ۱۰۰ درصد رشد را رقم زد و تولید از 113 هزار تن به 246 هزار تن در این بازه زمانی رسیده است.

مدیرعامل پترول با بیان این که واحد پلی اتیلن سنگین پتروشیمی ایلام رکوردی جدید را در تولید به ثبت رسانده است، گفت: تولید 45 تن در ساعت در این واحد سبب ثبت این رکورد شده است .

مدیرعامل پترول تصریح کرد: در بحث تامین خوراک پتروشیمی ایلام چند طرح بسیار مهم در حال نهایی شدن است از جمله با حمایت یک شرکت دانش بنیان در حوزه اتان فشرده فعالیت های خوبی در حال اجرا است ، همچنین در یک سال آینده ۵ محصول دانش بنیان جدید به سبد محصولات پتروشیمی پترول اضافه می شود.

وی از حضور هلدینگ خلیج فارس برای توسعه چاه های تنگه بیجار خبر داد و گفت: با توافق های انجام شده با شرکت نفت مناطق مرکزی ایران توسعه 3 چاه از چاه های تنگه بیجار با هدف تامین خوراک پتروشیمی ایلام از سوی هلدینگ انجام می شود و با این کار تا ۲۰ سال، گاز تولیدی از این چاه ها به عنوان خوراک این پتروشیمی امورد استفاده قرار خواهد گرفت.

قانعی با بیان این که با همکاری پالایشگاه گاز ایلام، پالایشگاه بید بلند خلیج فارس و همچنین پتروشیمی بندر امام شاهد افزایش خوراک خواهیم بود افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت تولید، با توجه به افزایش خوراک دریافتی رشد قابل توجهی را رقم خواهد زد.

قانعی افزود: پتروشیمی لردگان با 45 درصد ظرفیت در سال گذشته فعالیت می کرد که این رقم به 70درصد ظرفیت رسید وهرچند که به دلیل قطع برق در اوایل تیرماه، مشکلی ایجاد شد و ما نیز به وزارت نیرو اعلام خسارت کردیم. با این حال، لردگان به ۸۵ درصد تولید رسیده است و هرزمان که به 100درصد تولید برسیم، برای افزایش تولید برنامه ریزی هایی را درنظر داریم.

وی اظهارکرد: ساخت پارک متانول در نزدیکی عسلویه با هدف تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات تکمیلی در حال نهایی شدن است و پارک فدک در اویل سال آینده آماده خواهد شد.

تعداد بازدید : ۱,۰۲۰