هزینه حدود 800 میلیارد دلاری کربن‌زدایی از پتروشیمی‌ها

هزینه حدود 800 میلیارد دلاری کربن‌زدایی از پتروشیمی‌ها
(چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۱۵

برآورد یک مؤسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد که کربن‌زدایی از مجتمع‌های پتروشیمی نزدیک به 800 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه خبری کمیکال اند اینجینیرینگ، براساس تازه‌ترین گزارش مؤسسه تحقیقاتی بلومبرگ ان‌ئی‌اف، کربن زدایی صنعت پتروشیمی با قیمتی گزاف همراه خواهد بود و برای دستیابی به هدف به صفر رساندن انتشار دی‌اکسید کربن در صنعت پتروشیمی تا سال 2050 میلادی حدود 759 میلیارد دلار هزینه می‌شود.

بیشترین کاهش انتشار رقمی نزدیک به 40 درصد از محل جذب و ذخیره کربن حاصل می‌شود که اکنون برای بعضی از کارخانه‌های آمونیاک و اتیلن برنامه‌ریزی شده است، 35 درصد دیگر از طریق برقی کردن فرآیند گرم کردن کوره‌های کراکر اتیلن به‌جای سوخت فسیلی حاصل می‌شود.

مطالعه مؤسسه تحقیقاتی بلومبرگ ان‌ئی‌اف پیش‌بینی می‌کند که پلاستیک‌های زیستی به‌دلیل هزینه‌های بالا و کمبود زیست‌توده پایدار، تنها 2.5 درصد از بازار پلاستیک را به خود اختصاص خواهند داد.

این برآورد حکایت از آن دارد که پالایشگاه‌ها به‌طور بالقوه از تولید سوخت به تولید بیشتر مواد آروماتیک برای پلیمرها تغییر مسیر می‌دهند.

بر اساس گزارش این مؤسسه تحقیقاتی، مسیرهای کم‌کربن به سمت مواد شیمیایی گران‌تر از مسیرهای امروزی خواهند بود، حتی اگر هزینه‌های فناوری‌های کم‌کربن کاهش یابد.

مؤسسه تحقیقاتی بلومبرگ ان‌ئی‌اف (BloombergNEF) پیش‌بینی می‌کند که کربن‌زدایی بخش انرژی در سراسر جهان 172 تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

تعداد بازدید : ۸۸۵