محصولات پلیمری پتروپالایش کنگان صادر می شود

محصولات  پلیمری پتروپالایش کنگان صادر می شود
(دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱) ۱۰:۰۴

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: برای صادرات محصولات پلیمری طرح‌های پایین‌دست پتروپالایش کنگان برنامه‌ریزی خواهد شد.

به گزارش نیپنا به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات در نشست شورای پروژه‌های صندوق‌ها در عسلویه اظهار کرد: پروژه‌هایی مانند پتروپالایش کنگان هرکدام به‌مثابه خرمشهرهایی است که در صنعت نفت به‌دست توانمند هموطنان ساخته شده است و توسعه داده می‌شود.

وی با بیان اینکه از کارکنان و همکاران شاغل در منطقه عسلویه تشکر و قدردانی ویژه دارم،‌ زیرا شرایط کار کردن در این محل سختی‌های کار در صنعت نفت را به‌شدت افزایش داده است، یادآوری کرد: فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ هنگام بازدید از پارس جنوبی که فرمودند کار و فعالیت در صنعت نفت جهاد فی سبیل‌الله است، انگیزه‌بخش کارکنان صنعت نفت در همه دوران است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به اینکه حق بیمه شاغلان را باید از هم‌اکنون بدل به ارزش‌افزوده کنیم، بنابراین تحقق این هدف از مسیر طرح‌هایی همچون پتروپالایش کنگان می‌گذرد، تصریح کرد: پتروپالایش کنگان و طرح‌های توسعه‌ای آن افزون بر تحکیم‌بخشی به منابع تأمین کننده نقدینگی برای مستمری و مقرری ماهانه بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت، در توسعه و آبادنی کشور نیز نقش‌آفرین هستند، بنابراین در نوع خود این طرح با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، الگویی برای توسعه‌ صنعتی است.

برنامه‌ریزی برای صادرات طرح‌های پایین‌دست پتروپالایش کنگان

بیات به بعضی از ویژگی‌های پتروپالایشگاه کنگان اشاره و با بیان اینکه انتقال فناوری، بهره‌مندی از نیروی‌های جوان، ایجاد ارزش افزوده و تحریم‌شکنی در فهرست ویژگی‌های این طرح توسعه‌ای قرار دارد، افزود: از هم‌اکنون برای صادرات محصولات پلیمری طرح‌های پایین‌دست پتروپالایش کنگان برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی کارهای نیمه‌تمام در صنعت نفت به‌دلیل نبود تمرکز کاری شرکت‌ها در حوزه تخصصی آنهاست از این رو به شرکت‌های گروه صندوق‌ها تأکید شده است در حوزه تخصصی خود متمرکز شوند، اظهار کرد: با تمرکز بر حوزه تخصصی باید با تولید محصولات منحصربه‌فرد و با فناوری انحصاری در بازارهای هدف نقش مؤثر ایفا کرد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت افزود: چسبیندگی بخش بازرگانی به حوزه میدان، تولید و پروژه برای هر دو بخش محدودیت ایجاد می‌کند، بنابراین بخش تولید و توسعه باید بر حوزه میدان، پروژه و تولید متمرکز شود و امور بازرگانی به معنای بازاریابی، فروش و انتقال محصول به بخش‌های تخصصی بازرگانی سپرده شود.

اهمیت تأمین مالی برای شتاب‌بخشی به ایران ال‌ان‌جی


بیات با بیان اینکه پروژه ایران ال‌ان‌جی در فهرست اولویت‌های گروه صندوق‌ها قرار گرفته است، از این‌رو از ورود و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی یا به شکل فاینانس (تأمین‌مالی) به طرح ایران ال‌ان‌جی استقبال می‌کنیم، گفت: سطح و استاندارد کارهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها باید منطبق با معیارهای بین‌المللی باشد، همچنین پویایی در طرح و پروژه‌ها در شأن صندوق بازنشستگی صنعت نفت با قدمتی برابر با ۷۵ سال است.

وی خطاب به شورای پروژه‌های صندوق‌ها گفت: فهرست پروژه‌های افق ۱۴۰۴ را برای اطلاع عموم و بازنشستگان ارجمند صنعت نفت منتشر کنید.

در ابتدای این نشست که ولی‌الله حاجی‌پور، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و حمید قادری، مدیرعامل شرکت پتروپالایش کنگان نیز حضور داشتند، ارشیا انصاری، دبیر شورای عالی پروژه‌ها درباره اقدام‌های انجام‌شده مربوط به نشست پیشین گزارش داد.

شورای عالی پروژه‌ها دی‌ماه ۱۴۰۰ با هدف پایش مستمر پروژه‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها تشکیل شده است، پروژه‌های صندوق‌ها نیز با توجه به وابستگی ناشی از خوراک به یکدیگر به سه کانون (هاب) عسلویه، ماهشهر و ایلام دسته‌بندی شده‌اند تا هرکدام به شکل متناسب رشد و توسعه یابد.

طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها که از سوی شرکت‌های زیر مجموعه آن اجرا می‌شود، تأمین‌کننده عمده منابع پرداخت ماهانه مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان ارجمند صنعت نفت هستند. از این رو پایش و رصد و افزایش بهره‌وری و توسعه‌ بهنگام آنها با توجه تعهدات قانونی صندوق‌ها در برابر ذی‌نفعانش ضروری است.

تعداد بازدید : ۱,۹۳۵