فرصت های اقتصادی در صنایع میانی و تکمیلی پتروشیمی

فرصت های اقتصادی در صنایع میانی و تکمیلی پتروشیمی
(سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱) ۱۴:۳۴

رئیس پژوهشکده پتروشیمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران گفت: کشور شرایط مطلوبی برای ورود به بحث افزودنی‌ها قطعات مهندسی بازیافت پلاستیک های مهندسی دارد و این سرفصل می‌تواند آینده صنعت پلاستیک را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش نیپنا؛ دکتر شروین احمدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و رئیس پژوهشکده پتروشیمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و عضو هیئت مدیره انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران در سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۱ درباره فرصت های اقتصادی در صنایع میانی و تکمیلی پتروشیمی گفت: مجموعه عواملی در ایران داریم که برای تولید نگران کننده است اما از طرفی وضعیت انرژی در ایران و نیروی کار متخصص و ارزان و… شرایط را کمی تسهیل کرده است. برای ورود به بازارهای خارجی به عنوان یک حلقه از زنجیره تولید در دنیا باید قواعد بازی را بلد باشیم از جمله هوشمند سازی صنایع و تکنولوژی همچنین برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم باید ببینیم چه عواملی تحت تاثیر این ماجرا قرار می گیرند، چند عامل تعیین‌کننده در این زمینه وجود دارد از جمله می‌توان به انرژی‌های جدید، قوانین جدید، بازیافت، امنیت غذایی وسیاست‌های نوین اشاره کرد که تولیدات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
او افزود: یکی از صنایع مهم برای پلیمر، صنعت خودروسازی است.اکنون در دنیا اتومبیل های الکتریکی در بورس هستند و ایران هم باید بالاخره به این زنجیره وارد شود. صنایع پلیمر که تا امروز در زمینه قطعات خودرو فعال بودند، باید خود را با این نیاز بازار هماهنگ کند. از سوی دیگر در صنعت ساختمان‌سازی هم می‌توان به مونتاژ پنل های خورشیدی ورود کرد. در دنیا با گرانی انرژی و حامل‌ها صنعت پلیمر می تواند در تولید پنل های خورشیدی و ساختمان سازی سبز و سازگار با محیط زیست تامین آب گرمکن ها قایق ها در این زمینه فعال شود.
وی افزود: یکی از بازارهای دیگری که صنایع پلیمر و پتروشیمی می تواند به آن ورود کند بحث هیدروژن است در دانشگاههای اروپایی بودجه عمومی برای تولید کپسول هیدروژن خودروها در نظر گرفته شده و در ایران هم قابلیت و زیرساخت ایجاد این شرایط وجود دارد و صنایع پلیمر با کمک نیروی انسانی می‌تواند در این زمینه ورود کند.
احمدی با اشاره به بازار زباله بیان کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود زباله است در شرایط فعلی سیستم تفکیک زباله در ایران تابع هیچ ضابطه ای نیست و ضایعات تبدیل به احسن نمی شوند، در دنیا تاکید بر اقتصاد چرخشی داریم که اساس آن بر بازچرخانی پلاستیک است اما چند کشور در حوزه بازچرخانی پلاستیک کار جدی کرده است؟
همچنین در شرایط فعلی موضوع گذر پلاستیک و زباله پلاستیکی از مرزها را داریم زباله های پلاستیکی در کشورها جابجا می شوند و ما می‌توانیم در این زمینه و در زمینه فروش زباله های پلاستیکی هم ورود کنیم.
احمدی افزود: در بحث امنیت آبی و غذایی هم بخش عمده‌ای از آب و غذا به جای مصرف هدر می رود و اینجا اهمیت بسته بندی های نوین مطرح می شود که صنایع پلیمر پلاستیک می توانند به آن ورود کند اما تاکنون شرکت کمی در این زمینه فعالیت خود را شروع کردند. سبک زندگی در حال تغییر است و مصرف غذاهای آماده افزایش یافته است بنابراین در زمینه بسته‌بندی این غذاها می توان به صورت جدی ورود کرد و با صنایع تکمیلی کار را جلو برد.
عضو هیئت مدیره انجمن علوم و مهندسی پلیمر ایران با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: جنگ روسیه و اوکراین مرزبندی‌های جدیدی را ایجاد می کند در چنین شرایطی اگر ما بتوانیم بازار روسیه را تصرف کنیم به بازار آسیای میانه هم ورود کردیم و از طرف دیگر در شرایط فعلی اروپا هم نیازمند گاز و انرژی است و در این زمینه هم می توانیم دو طرف را تامین کنیم و صنعت ما به شدت میتواند از جنگ روسیه و اوکراین تاثیر مثبت بگیرد.
احمدی ادامه داد: موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که در بحث تولید و گذر از مرزها نباید منتظر بمانیم تا یک محصول ساخته شود و برای آن بازار پیدا شود. عملا امکان تولید در کشورهای دیگر و بعد صادرات می تواند برقرار باشد از سوی دیگر بازار پلاستیک های مهندسی در صنایع مادر در حال رشد هستند.
او بیان کرد: در شرایط فعلی نه میلیون تن پلیمر درست میکنیم که این قرار است به ۲۰ میلیون تن برسد اما چه چیزی تولید می کنیم؟ محصولاتی که در قعر هرم کیفیت محصول هستند و ایران باید جایگاه خود را در این هرم ارتقا دهد و به راس هرم برسد. همچنین می‌توانیم بخش تولید قطعات را از کشور ترکیه بگیریم اما در شرایط فعلی عملاً مواد اولیه را به ترکیه صادر می کنیم.
احمدی در پایان بیان کرد: به طور کلی می توان گفت که ما شرایط مطلوبی برای ورود به بحث افزودنی‌ها قطعات مهندسی بازیافت پلاستیک های مهندسی داریم و باید به آنها ورود کنیم و این سرفصل ها می‌تواند آینده صنعت پلاستیک را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

تعداد بازدید : ۲,۰۵۴