154

پتروشیمی، صنعتی پیشرو در آموزش زبان انگلیسی

پتروشیمی، صنعتی پیشرو در آموزش زبان انگلیسی
(شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

زبان انگلیسی در کنار زبان‌هایی همچون روسی، اسپانیایی، فرانسوی، چینی و عربی، به‌عنوان یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل شناخته‌ شده است.

هم‌اکنون ۶۷ کشور در کل جهان، زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان رسمی کشور خود اعلام کرده‌اند. از این‌رو زبان انگلیسی در روابط سیاسی و تجاری در کل جهان و در بیشتر کشورهای دنیا، به‌عنوان زبان رایج و زبان دوم بین‌المللی استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت این زبان بین‌المللی، یادگیری آن در دهکده جهانی امری ضروری قلمداد می‌شود. در این راستا، فراتر از ضرورت زبان‌آموزی افراد، آنچه مهم قلمداد می‌شود، «آموزش زبان انگلیسی سازمانی» است که می‌تواند به موفقیت هرچه بیشتر سازمان‌ها در تعاملات جهانی کمک کند.

آموزش زبان انگلیسی سازمانی چیست؟

آموزش زبان انگلیسی سازمانی نوعی آموزش به‌شمار می‌رود که برای مدیران ارشد شرکت‌ها و پرسنل و راستای اهداف سازمان طراحی شده است. البته این به معنای راه‌اندازی آموزشگاه زبان داخل سازمان نیست، بلکه الگویی است که یک سازمان برای موفقیت خود دنبال می‌کند.

آموزش زبان سازمانی در حقیقت مجموعه‌ای از زبان عمومی، زبان تجاری و مهارت‌های حرفه‌ای مانند ارائه محتوا با هدف فروش، نامه‌نگاری و پاسخگویی تلفنی همراه با ظرافت‌های مورد نیاز در یک مذاکره تخصصی شامل مباحث حقوقی، مالی و فنی می‌شود که در نهایت منجر به موفقیت در آموزش زبان سازمانی، کار تیمی قوی‌تر، فروش بیشتر، بهره‌وری بالاتر و توسعه سازمان می‌‌گردد.

موسسه افق ارتباط بین‌المللی باران (موسسه باران) موسسه‌ای است که در راستای آموزش زبان انگلیسی سازمانی تاسیس شده و همـواره درصدد بوده تا این خلأ آموزشـی را برای مدیران عامل و ارشـد سازمانی پر کند. از همین ‌رو به صورت تخصصی دوره‌های متنوع آمـوزش زبان انگلیسـی را ویژه مدیران ارشد، مدیران میانی و کارکنان سازمان‌ها در سراسر کشور طراحی و برگزار می‌کند.

از نیروی انسانی تا سرمایه انسانی در صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی جزو صنایعی در کشور محسوب می‌شود که به آخرین استانداردها، تجهیزات و مدلهای توسعه نیاز دارد، بنابراین به‌روز شدن نیاز همیشگی این صنعت به‌شمار می‌رود، از همین‌رو مدیران و کارشناسان آن همواره باید با تحقیق و توسعه از آخرین دستاوردها و فناوری‌های این صنعت آگاه باشند. این صنعت با پیشتازی در حوزه مدیریت منابع انسانی، در جهت ارتقای «نیروی انسانی» به «منابع انسانی» و سپس «سرمایه انسانی» به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه در بین سازمان‌ها، اهتمام جدی ورزیده است و در این راستا زبان‌آموزی سازمانی را در اولویت اقدام‌های خود در راستای ارتقای نیروی انسانی قرار داده است.

ارتباطات موسسه باران با صنعت پتروشیمی 

با توجه به اهمیت زبان‌آموزی سازمانی در صنایع پتروشیمی نزدیک به ۱۵ سال است که شرکت‌های مختلف پتروشیمی در کشور به این اهمیت پی برده و در راستای آموزش مدیران و پرسنل خود، پیش‌قدم شده‌اند. نخستین ارتباط موسسه باران با مجموعه‌های پتروشیمی به سال ۱۳۸۶ بازمی‌گردد. در این سال، از طریق دانشگاه صنعتی شریف، مجموعه باران به شرکت راهبران پتروشیمی معرفی شد. در آذر ماه سال 1386 با دعوت شرکت پتروشیمی بندرامام از موسسه باران، فرصتی در اختیار این موسسه قرار گرفت تا نقشه راه جدید آموزش زبان در این صنعت را مطرح کند. در صنعت پتروشیمی دو دوره اختصاصی طراحی شد که این دوره‌ها با استقبال مواجه و سالیان سال در دو منطقه ماهشهر و عسلویه اجرایی شدند.

نتیجه این همکاری بلندمدت و ثمربخش سبب شد که موسسه باران در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی حضور یابد و توسط ارزیابان ارشد صنعت پتروشیمی مورد ارزیابی قرار گیرد و در نهایت در مراسم جایزه تعالی، گواهینامه تعهد به تعالی را دریافت کند.

تجربه‌های شرکت‌های پتروشیمی در باران

شرکتهای پتروشیمی که از سال 1386 تاکنون دوره آموزش زبان با موسسه باران پشت‌سر گذارنده‌اند، عبارتند از شرکت پتروشیمی بندر امام، مارون، شهید تندگویان، آریاساسول، رازی، امیرکبیر، منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، بوعلی، فجر، خوزستان، اروند، کارون،غدیر و در منطقه پارس‌جنوبی، پتروشیمی جم،آپادانا جم صنعتکاران، پردیس، زاگرس، مبین، نوری، کاویان، مروارید، و پتروشیمی لرستان، کرمانشاه، پروپیلن جم، هلدینگ باختر و هلدینگ پترو فرهنگ و هلدینگ خلیج فارس و شرکت صنایع ملی پتروشیمی. نخستین‌ شرکت‌ها نیز در منطقه ماهشهر پتروشیمی مارون و شهید تندگویان و در منطقه عسلویه پتروشیمی مبین بوده‌اند.

شرکت پتروشیمی کارون

شرکت پتروشیمی کارون در مدیریت منابع انسانی و جهت ارتقای کارکنان به مهم‌ترین دارایی شرکت، با داشتن نقشه راهی مشخص، گام‌های مهمی برداشته است. این نقشه را با بازبینی فرآیندهای آموزش بر مبنای استانداردهای بین‌المللی آغاز و با بکارگیری سامانه‌ها در راستای بهبود اثربخشی آموزشی آن را ادامه داده است.

در این راستا، این شرکت با بهره‌مندی از خدمات مجموعه‏های حرفه‏ای و معتبر در عرصه آموزش‌های سازمانی همچون مؤسسه افق ارتباط بین‌المللی باران در پیشبرد چشم‌انداز و اهداف شرکت گام برداشته است.

شرکت پتروشیمی زاگرس

شرکت پتروشیمی زاگرس یک شرکت تولیدکننده محسوب می‌شود و برای استمرار تولید نیاز به تجهیزات و قطعات یدکی، مواد شیمیایی و کاتالیست وارداتی دارد. از همین‌رو کارکنان برای انجام مذاکرات و عقد قرارداد برای تهیه و خرید اقلام مورد لازم نیاز به تسلط به زبان انگلیسی دارند.

همچنین شرکت زاگرس یک شرکت صادرات‌محور است که تمام بازارهای هدف این شرکت، بازارهای خارجی به‌شمار می‌روند. مذاکره، بازاریابی و عقد قرارداد و ارتباط مستمر با شرکای تجاری و مشتریان خارجی و نیز خدمات قابل ارائه به مشتریان همگی نیازمند تسلط به زبان انگلیسی است. پس دستیابی به یک جایگاه موفق در این بازارها دانش زبان انگلیسی را در تمام سطوح شرکت به‌ویژه واحد بازرگانی می‌طلبد.

در یک همکاری دوطرفه بین پتروشیمی زاگرس و موسسه باران، نتایج اثربخشی شکل گرفت. باران یک پروژه‌ کاری عالی را در کارنامه‌ خود ثبت کرد و زاگرس توانست بسیار موفق‌تر و به‌روزتر از پیش به مسیر خود ادامه دهد و دغدغه‌های خود را در این امر حل کند.

شرکت پتروشیمی آپادانا

شرکت پتروشیمی آپادانا با هدف راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای نیاز به دانش فنی، ارتباط با لایسنسور و گاها خرید تجهیزات از خارج کشور دارد. بدین سبب کارکنان برای فهم بهتر مفاهیم فنی، انجام مذاکرات و عقد قراردادها، حضور موثر در جلسات با فروشندگان خارجی نیاز به تسلط به زبان انگلیسی دارند.  

همچنین شرکت آپادانا در آینده‌ای نزدیک یک شرکت تولیدکننده خواهد شد، از این‌رو برای استمرار تولید نیاز به تجهیزات و قطعات یدکی، مواد شیمیایی و کاتالیست وارداتی دارد. بنابراین کارکنان برای انجام مذاکرات و عقد قرارداد جهت تهیه و خرید اقلام لازم، نیاز به تسلط به زبان انگلیسی دارند.

همچنین شرکت آپادانا یک شرکت صادرات‌محور است و تمام بازارهای هدف این شرکت، بازارهای خارجی هستند. مذاکره، بازاریابی و عقد قرارداد و ارتباط مستمر با شرکای تجاری و مشتریان خارجی و نیز خدمات قابل ارائه به مشتریان همگی نیازمند تسلط به زبان انگلیسی است. پس دستیابی به یک جایگاه موفق در این بازارها دانش زبان انگلیسی را در تمام سطوح شرکت به ویژه واحد بازرگانی می‌طلبد. این شرکت در تعامل با موسسه باران، زبان‌آموزی را توجه به نیروی انسانی و به مثابه‌ سرمایه‌گذاری سرلوحه اقدام‌های خود قرار داده است.

نگاه به آینده

صنعت پتروشیمی، جزو یکی از صنایع پیشران در کشور به‌شمار می‌رود که برای به‌روزآوری خود بیش از صنایع دیگر به فناوری و دانش روز نیاز دارد، از این‌رو مدیران و کارشناسان آن همواره باید با تحقیق و توسعه از آخرین دستاوردها و فناوری‌های این صنعت آگاهی داشته باشند.

از سوی دیگر، باید این موضوع را در نظر گرفت که صنعت پتروشیمی در ایران، رتبه نخست صادرات را به خود اختصاص داده و بیش از یک‌سوم ارز کشور را تهیه می‌کند. با توجه به جایگاه این صنعت و آینده آن در کشور، توجه به نیازهای این صنعت از جمله تعامل بین‌المللی، به روز شدن و اطلاع از دانش روز، عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی جهت واردات یا صادرات، شرکت در سمینارهای تخصصی بین‌المللی و ... سبب می‌شود که نیاز به زبان‌آموزی سازمانی آن، جزو اولویت‌های نخست قرار گیرد.

 

 

 

 

تعداد بازدید : ۸۵۹