154

سرمقاله

سرمقاله
(شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۰۸:۰۰

اهمیت صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست. از امتیازات مهم صنعت پتروشیمی ایران، تأمین مواد اولیه آن در داخل کشور است. صنعت پتروشیمی جزء صنایعی است که در کشور ما دارای مزیت نسبی است.

ایران به ‌عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان و داشتن دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا، ۸۰ درصد درآمد های صادراتی خود را از نفت و گاز تامین می ‌کند و امیدوار است تا پایان دهه جاری ۱۴ درصد از بازار جهانی پتروشیمی را در دست بگیرد و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود را به ۲۳ میلیون تن در سال افزایش دهد.

یکی از مهمترین ویژگی های صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالای آن است. بدین معنی که با تغییرات شیمیایی و فیزیکی بر روی هیدروکربورهای نفتی و گازی می‌ توان ارزش محصول را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد. از ویژگی های دیگر این صنعت، تنوع محصولات آن و تأمین مواد اولیه هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی آن می باشد که از نظر اشتغال زایی و کسب درآمدهای ارزی و قطع وابستگی نقش بسیار مؤثری در اقتصاد کشور دارد.

از جمله مؤلفه‌های اصلی رشد اقتصادی یک کشور رونق تولیدات صنعتی آن کشور است و صنعت پتروشیمی بعنوان یکی از صنایع راهبر و پیشرفته با ایجاد ارزش افزوده به مراتب بالا،  نقش تعیین کننده ای در شرایط اقتصادی و بین المللی ایفا می کند. پر واضح است که نقش این صنعت بیش از آنچه که تصور می شود در خروج از رکود و ایجاد اشتغال موثر می باشد.

بعبارت دیگر، صنایع میان دست و پایین دست پتروشیمی به عنوان موتور محرکه اقتصاد، افزایش تولید ناخالص(GDP) کشور را به دنبال دارد. بنابراین بررسی همه جانبه مشکلات و راههای برون رفت این صنعت در حوزه تولید، طرح، پایین دست و پژوهش و فن آوری و در نهایت رسیدن به نقشه راهی که بتواند راهنمای عملی مدیران این صنعت باشد از اولویت اصلی رشد و توسعه صنعت پتروشیمی به شمار می آید.

نائل شدن به توسعه پایدار در این صنعت با 3 عنوان«نقش ایران در امنیت انرژی جهان،صنعت پتروشیمی از منظر جایگاه ممتاز ژئوپلتیکی و توسعه پایدار صنعت پتروشیمی و چالش آن» بسیار حائز اهمیت است. توسعه ای که نیاز به رصد لحظه ای  قیمت نفت خام و دلواپسی برای پایین یا بالا رفتن آن را به فراموشی سپرده شده و اقتصادی متکی بر رشد مداوم ، بدون وقفه و با پشتوانه جایگزین آن می شود.

در این میان آنچه که امروز صنعت پتروشیمی بیش از همه به آن نیاز دارد به گفته مقام عالی نفت سرمایه خارجی برای تأمین منابع حدود ٤٠ میلیارد دلار طرح صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه است که فقط به اتکای منابع داخلی میسر نیست؛ این منابع باید یا به صورت سرمایه گذاری مستقیم یا به صورت پرداخت تسهیلات مالی و فاینانس‌ها صورت بگیرد چنانکه با اتکای صرف به صندوق توسعه ملی نمی توان توسعه این صنعت را رقم زد.

در واقع جهش صنعت پتروشیمی با اجرای تدابیر اتخاذ شده بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی و انتقال تکنولوژی از فناوری های نوین های داخلی  بخش خصوصی کشور با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و  منافع ملی امکانپذیر خواهد شد.

صنعت پتروشیمی با ایجاد فرصت‌هایی تازه در زمینه‌ی ارزش افزوده و تبدیل مواد خام به محصولات با ارزش جایگاهی ویژه در پیش  سرمایه گذاران یافته است . آنچه که امروز رغبت سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی و حضور در چنین رویدادهایی را رقم زده است ، ارائه نمایی روشن از آینده این صنعت از سوی مدیران و ارتباط مناسب میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سهامداران و بخش خصوصی و امنیتی است که در پسابرجام زمینه مذاکرات با شرکتهای معتبر جهانی به منظور سرمایه‌گذاری، انتقال فناوریهای نو، تأمین و ساخت تجهیزات، کاتالیست و مواد شیمیایی، احیای شرایط حمل و نقل، بیمه و ارائه تسهیلات را فراهم آورد.

در کنار این شرایط، مزایای وجود مخازن بزرگ گازی و خوراک فراوان، دسترسی به منابع آبی در سواحل جنوبی و قرار گرفتن در کنار مسیرهای حمل‌و‌نقل دریایی، کاهش قیمت تمام شده اجرای طرحها و تولید، دسترسی به دانش فنی روز جهان، انتقال دانش فنی و دسترسی به منابع اطلاعات روزآمد بازار و اقتصاد دنیا در سایه برجام که سهم بزرگی در بهبود حال این صنعت داشته، می‌تواند روند تثبیت وضعیت و کسب جایگاه نخست در منطقه خاورمیانه را برای ایران رقم بزند.

هدف اصلی شرکت در نمایشگاه‌ها ارتباط برقرار کردن ِ رودررو با همکاران، مصرف‌کننده‌ها و تأمین‌کننده‌هاست. با برپایی یک غرفۀ مناسب، در نظر گرفتن چند هدیه‌ی تبلیغاتی خلاقانه و برخورد حرفه‌ای می‌توانید نام شرکت خود را به خوبی در ذهن بازدیدکننده‌ها و دیگر شرکت‌کننده‌ها ثبت کنید.

به طور میانگین روزانه هزاران نفر از نمایشگاه‌ها دیدن می‌کنند. این یک فرصت مغتنم برای ارتباط رودرو و حقیقی با مشتری‌هاست. در حقیقت هیچ زمان دیگری نمی‌توانید با این تعداد از مصرف‌کننده‌ها به صورت مستقیم گفتگو کنید و نیازها، خواسته‌ها و شکایت‌های آنها را بدون واسطه بشنوید.

درست است که در عصر ارتباطات و اینترنت به سر می‌بریم، اما هنوز هم برخی خبرهای دست اول فقط از طریق نمایشگاه‌ها در اختیارتان قرار می‌گیرد. ممکن است شرکتی واردات نوعی ماده‌ی اولیه را به تازگی شروع کرده باشد، یا استارت‌آپی پا گرفته باشد که برای نوع کار شما بسیار جالب و مفید باشد. شرکت‌ها معمولاً اخبار داغ خود را در نمایشگاه‌ها عنوان می‌کنند. از طرف دیگر شما هم می‌توانید دست‌آوردهای تازۀ شرکت خود را در نمایشگاه مطرح کنید. این روزها کسی با هدف تفریح به بازدید از نمایشگاه‌های تخصصی نمی‌رود؛ پس اکثر افرادی که از غرفۀ شما دیدن می‌کنند به احتمال زیاد مشتری قدیمی یا بالقوه‌ی آینده‌ی شما خواهند بود.

امید ما این است که صنعت پتروشیمی، بار دیگر بارقه های " خلق ارزش و تعهد به توسعه پایدار " را به منصه ظهور بگذارد و به طور عمیق و فراگیرافق های جهانی را به عنوان یک سازمان توسعه ای ، با اتکا به بیش از نیم قرن تجربه کارآمد و بهره مندی از سرمایه های انسانی و فکری خود با رویکرد کاهش خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به برنامه ریزی کلان ، سیاستگذاری ، تنظیم گری ، بستر سازی ، تسهیل گری و پشتیبانی توسعه پایدار صنعت پتروشیمی برای دست یابی به تک نگین خاورمیانه در نوردد.

بی تردید در این شاهراه صنعتی، با همتی مضاعف و عزمی راسخ تر و با برنامه‌ریزی منظم و منسجم، فرصت را مغتنم میشماریم و از کلیه شرکت ها، انجمن و تشکل ها و صاحبان صنایع دعوت می کنیم تا با "نگاهی مسئولانه و متعهدانه تر"در کنار و دوشادوش شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار بگیرند تا "نمایشگاه های پیش رو "مظهری باشد از تعامل، تلاش، مدیریت مبتنی بر منطق، دانش و البته اراده.

 

مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی 

 

 

تعداد بازدید : ۹۱۹