بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۱۰:۴۳

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با شرکتهای پتروشیمی نشان می دهد از 27 سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، 25 سهم با افزایش قیمت همراه بودند و تنها 2 سهم کاهش قیمت داشتند.

به گزارش نیپنا ، بازار سرمایه در آخرین هفته کاری فروردین (27 – 31 فروردین) توانست رشد خوبی را تجربه کند، رشدی که باعث شد پس از 8 ماه یکبار دیگر شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و 500 هزار واحد وارد شود که مطمئنا از نظر روانی تاثیر مثبتی روی آینده بازار دارد. در این هفته دامنه نوسان بورس، یک درصد افزایش یافت که مورد استقبال مردم قرار گرفت؛ به این ترتیب در هر روز افزایش یا کاهش قیمت هر کدام از سهم ها می تواند تا 6 درصد باشد.

شاخص کل بورس که در آغاز این هفته عدد یک میلیون و 454 هزار واحد را نشان می داد، در پایان معاملات هفته به یک میلیون و 512 هزار واحد رسید که به این ترتیب سهامداران به طور متوسط 4 درصد سود کسب کردند. در این هفته شاخص هموزن هم نزدیک به 5 درصد افزایش داشت و ارزش معاملات بازار هم با 19 درصد افزایش از 277 هزار میلیارد ریال در هفته ماقبل به 329 هزار میلیارد ریال رسید.

در این هفته قیمت دلار اندکی کمتر از 0.5 درصد کاهش داشت و سکه و طلا هم به همین مقدار افزایش قیمت پیدا کرد . به این ترتیب بورس با اختلاف پربازده ترین بازار بود . همچنین مقایسه میزان بازدهی بورس در فروردین با بازارهای موازی نشان می دهد که خوشبختانه بورس در این ماه با 12.5 درصد سود بیشترین بازدهی را داشته است.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه بسیار مساعد است و سهام پتروشیمی جزو سهام پیشرو بازار سرمایه است. در میان 27 سهم قابل خرید و فروش مرتبط با پتروشیمی در این هفته، 25 سهم با افزایش قیمت همراه بودند و تنها 2 سهم کاهش قیمت داشتند. همچنین برخلاف هفته ماقبل که افزایش و کاهش ها عموما در محدوده ای پایین بودند، این هفته افزایش قیمت ها بیشتر در محدوده بین 5 تا 10 درصد بودند که سود خوبی است.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق هستند. نماد پتروشیمی پارس (پارس) و پتروشیمی آبادان (شپترو) نیز در پایان هفته بسته بود. همچنین نماد آریا ساسول (آریا) هم برای برگزاری مجمع در این هفته بسته بود.

بیشترین سود

از میان 25 نمادی که در این هفته سوددهی داشتند، سود 6 نماد کمتر از 5 درصد بود، 15 سهم سودی بین 5 تا 10 درصد را کسب کردند و 4 سهم نیز سودی بالاتر از 10 درصد را ثبت کردند. سهام دو پتروشیمی نیمه کاره فسا (فسا) و جهرم (جهرم) این هفته جزو 5 سهام پرسود بود. کاهش قیمت بسیار این دو سهم در هفته های قبل که باعث شد قیمت آنها پایین تر از قیمت اسمی (100 تومان) شود، تمایل مشتری ها را به خرید آنها افزایش داده است.

پنج سهم که در این هفته بالاترین سود را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

خراسان

11

116170

129000

-

کرماشا

11

57730

64100

-

جهرم

10.3

764

843

صف خرید

نوری

10.1

113480

124980

-

فسا

9.9

813

894

صف خرید

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته تنها دو سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند که زیان هر دو کمتر از 2 درصد بود. پتروشیمی زاگرس که در دو هفته قبل پر زیانده ترین سهم پتروشیمی بود، این هفته هم نتوانست خود را از این رده خارج کند.

مشخصات دو سهم زیانده این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

داراب

1.5

966

958

-

زاگرس

0.7

185350

184000

-


چشم انداز هفته آینده

عموم کارشناسان هفته پیش رو را برای بورس هفته ای سبز پیش بینی می کنند. روند افزایشی بازده این بازار به اندازه ای بوده که تمایل به سرمایه گذاری در این بازار را بیشتر کند؛ اما ارثیه به جا مانده از وضعیت یک سال ونیمه بورس، یعنی بی اعتمادی هنوز کاملا رفع نشده و هر خبر منفی می تواند بازتاب وسیعی در بورس پیدا کند.

تعداد بازدید : ۸۹۴