افزایش هزینه کرایه حمل‌ و‌ نقل در بازارهای محصولات پتروشیمی اروپا

افزایش هزینه کرایه حمل‌ و‌ نقل در بازارهای محصولات پتروشیمی اروپا
(چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰) ۱۲:۳۴

نخستین آثار درگیری‌های روسیه و اوکراین در بازار مواد پتروشیمیایی‌ پدیدار شد و هزینه کرایه حمل‌و‌نقل در بازارهای محصولات شیمیایی اروپا افزایش یافت.

به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه خبری آی‌سی‌آی‌اس، نخستین نشانه‌های از آثار درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین بر هزینه حمل مواد شیمیایی با شناورها هفته گذشته در بازار اروپا آشکار شد.

بررسی مسیرهای آی‌سی‌آی‌اس در اروپا و بعضی از خطوط صادراتی به خارج از قاره سبز، نشان از افزایشی در هزینه‌های حمل و نقل مواد شیمیایی با شناورها دارد و پیش‌بینی‌ها از افزایش بیشتر در هفته‌های آینده حکایت می‌کند.

افزایش شدید قیمت سوخت و اختلال در برنامه رفت و آمد شناورها در آب‌های دریای سیاه و دریای آزوف، فشار بیشتری را بر این بازار وارد کرده است، این در حالی است که بازارها به‌دلیل تأخیرها و برنامه‌ریزی‌های دوباره ناشی از اختلال‌های جوی و طوفان‌های فراگیر پیش از این هم محدود شده بود.

چند شرکت بزرگ کشتیرانی، از جمله مرسک و شرکت کشتیرانی مدیترانه (MSC) اعلام کرده‌اند که تماس با بنادر اوکراین را تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کنند.

بسیاری دیگر از فعالان بازار شناورهای ویژه حمل مواد شیمیایی تمایلی به ورود به دیگرر بنادر دریای سیاه را ندارند و بنابر گزارش‌ها، افرادی هم که حاضر به انجام این کار هستند، مسیرهایی را با قیمت‌های بالاتر پیشنهاد می‌کنند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در پی تشدید درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین بسیاری از کشتی‌ها تلاش می کنند از دریای سیاه خارج شوند و بعضی دیگر به سمت بنادر رومانی و بلغارستان هدایت شده‌اند.

چند فعالا بازار حمل و نقل دریایی مواد شیمیایی در این هفته گزارش دادند که بعضی از کشتی‌ها با مقصد بنادر روسیه هم‌اکنون در بلاتکلیفی به سر می‌برند، زیرا چارترها در حال بررسی لغو قرارداد هستند و اکنون در انتظار تصمیم‌گیری درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند.

در همین حال، گزارش‌هایی در بازار از حق بیمه‌های اضافی با ریسک بالا وجود دارد که توسط برخی از ارائه‌دهندگان بیمه دریایی برای کشتیرانی در آب‌های اوکراین مطرح ‌شده است و این شرایط هزینه‌های کلی حمل و نقل را بالاتر می‌برد.

اوکراین صادرکننده عمده مواد پتروشیمی و کود و غلات به بسیاری از صنایع اروپایی است که این محموله‌ها از طریق پایانه‌های دریایی این کشور عرضه می‌شود.

تعداد بازدید : ۷۰۳