بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰) ۱۳:۵۴

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که از 29 نماد قابل خرید و فروش این گروه در هفته گذشته، 9 نماد افزایش قیمت داشتند که افزایش قیمت آنها پایین بود. همچنین 20 نماد کاهش قیمت داشتند.

به گزارش نیپنا ، بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (30 بهمن – 4 اسفند) در حالی که بازار ارز با کاهش قیمت ها روبرو شد و بازار طلا و سکه افزایش قیمت را شاهد بود، دومین هفته بی تفاوت خود را سپری کرد. کاهش تعداد و ارزش معاملات در هفته های اخیر باعث شده که رکود بورس عمیق تر از قبل شود و دیگر نه خبری از کاهش عجیب قیمت ها باشد و نه از افزایش چشمگیر اثری باقی بماند. در طول دو هفته گذشته شاخص کل بورس در محدوده بین یک میلیون و دویست و هشتاد هزار تا یک میلیون و دویست و نود هزار واحد در نوسان است و این یعنی در مجموع، به قول معروف «نه خانی آمده و نه خانی رفته است»!

در آغاز معاملات روز شنبه شاخص کل عدد یک میلیون و 282 هزار را نشان می دهد و با همه فعل و انفعالات در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و 288 هزار واحد رسید که به این ترتیب رشدی کمتر از نیم درصدی را ثبت کرد.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که وضعیت این گروه هم متاثر از کل بازار است. در واقع تا وقتی که بازار دچار چنین رکود و وضعیت غیرنرمالی است، نباید انتظار داشت که گروه های مختلف، وضعیتی ویژه داشته باشند. از 29 نماد قابل خرید و فروش این گروه در هفته گذشته، 9 نماد افزایش قیمت داشتند که عموما افزایش قیمت آنها در حدی بسیار پایین بود. همچنین 20 نماد کاهش قیمت داشتند که این کاهش قیمت هم اکثرا به اندازه ای نبود که به چشم بیاید.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین سود

از میان 9 نمادی که در این هفته سوددهی داشتند، سود 8 نماد کمتر از 5 درصد بود و یک نماد دیگر سودی بالاتر از این مقدار داشت. در جدول پرسودهای این هفته دو سهم توجه برانگیز است: اولی پتروشیمی ارومیه (شاروم) بود که سودی نامتعارف نسبت به بازار داشت. این سهم در چهار روز پایانی هفته سبز بود و به این ترتیب تنها سهم پتروشیمی بود که این هفته افزایش قیمت بالای 5 درصد داشت. پتروشیمی جهرم (جهرم) هم سهم دیگری بود که افزایش قیمت داشت؛ اما علت این افزایش قیمت افت بسیار زیاد این سهم در هفته های قبل بود که کار را به جایی رساند که دیگر انتظار کاهش بیشتر به معنی به صفر نزدیک شدن ارزش سهام بود. به این ترتیب کمی انگیزه برای خرید این سهم شکل گرفت!

پنج سهم که در این هفته بالاترین سود را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شاروم

13.3

11840

13420

-

شغدیر

4.9

72360

75890

-

جهرم

4.2

712

742

-

زاگرس

3.2

170400

171000

-

پترول

1.2

1853

1875

-

 


بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته 20 سهم مرتبط با پتروشیمی دچار کاهش قیمت شدند. در این بین 18 سهم زیانی کمتر از 5 درصد داشتند و 2 سهم بیش از 5 درصد زیان دیدند. بیشترین ززیان این هفته باز هم مربوط به پتروشیمی داراب (داراب) بود که به این ترتیب در سومین هفته متوالی زیانده ترین سهم پتروشیمی شد.

پنج سهم زیان ده هفته مورد بررسی به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

داراب

13.1

1627

1413

صف فروش

شستان

5.2

4710

4466

صف فروش

وپترو

5

8600

8170

-

شیراز

3.8

55330

53200

-

بوعلی

3.8

71910

69150

-


چشم انداز هفته پیش رو

مهمترین خبر بین المللی که از روز پنج شنبه در صدر اخبار تمام خبرگزاری ها قرار گرفت حمله روسیه به اوکراین است. اگرچه این خبر باعث افزایش قیمت نفت و طلا در دنیا شد، اما به نظر می رسد بر بازار سرمایه ایران تاثیر چندانی نداشته باشد. بورس دچار رکودی ناشی از بی اعتمادی و ناامیدی سهامداران خرد است و طی ماه های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران حقیقی، پول خود را از این بازار بیرون کشیده اند. به نظر می رسد رونق بورس احتیاج مبرم به چند خبر نویدبخش و بسیار مثبت درباره اقتصاد کشور دارد که فعلا از آن خبری نیست.

تعداد بازدید : ۱,۱۵۱