دیجیتالی‌شدن فرآیندهای صنعت پتروشیمی اجتناب‌ناپذیر است

دیجیتالی‌شدن فرآیندهای صنعت پتروشیمی اجتناب‌ناپذیر است
(پنج شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰) ۱۴:۲۵

صنعت پتروشیمی ایران برای حفظ جایگاه جهانی خود باید به سمت دیجیتالی شدن فرآیندها حرکت کند تا مزیت رقابت‌پذیری را در بازارهای جهانی از دست ندهد؛ بنابراین حرکت به این سمت یک الزام اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، نشست تخصصی «کلان روندهای توسعه فناوری و نوآوری در صنعت پتروشیمی» در آخرین روز برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست برگزار شد.

محمد متقی، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این نشست، گفت: حرکت به سمت دیجیتالی شدن فرآیندها و استفاده از نوآوری‌ها در صنعت پتروشیمی یک الزام است.

وی با اشاره به چهار برهم‌کنشی که هم‌اکنون صنعت نفت باید به آن توجه کند، افزود: الزام شرکت‌ها به کاهش کربن، کم‌کردن سولفور در سوخت، دیجیتالی کردن فرآیندها و تنوع‌پذیری سبد انرژی، چهار برهم‌کنشی هستند که از هم‌اکنون باید به فکر آنها باشیم و چنانچه به آنها بی‌توجهی کنیم باید هزینه‌های فراوانی را بپردازیم.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت پتروشیمی ادامه داد: استفاده از فناوری‌های نوین سبب شده تا 30 درصد پلیمرهای استفاده شده تا سال 2040 بازیافتی باشد. ما نیز باید از هم‌اکنون فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو برای حرکت در این مسیر را شناسایی کرده و اقدام‌های پیش‌دستانه را در صنعت پتروشیمی خود انجام دهیم.

ضرورت استفاده از نیروهای متخصص

محمد ناطق، قائم مقام دفتر توسعه فناوری و نوآوری‌های دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست با بیان اینکه برای حرکت در مسیر گفته شده باید به سه منشا کاهش هزینه‌ها، افزایش سود و ارزش افزوده و همچنین پایداری کسب‌وکار توجه کنیم، ادامه داد: با تحول در بخش دیجیتالی کردن فرآیندها شاهد کاهش هزینه‌های فراوان در این بخش خواهیم بود، بنابراین حرکت به این سمت سعی و خطا نیست، یک الزام است.

وی همچنین بر ریسک‌پذیری مدیران شرکت‌ها و استفاده از نیروهای متخصص برای انتقال دانش فنی در این مسیر تأکید کرد.

پتروشیمی؛ صنعتی بین‌المللی

محمد نقی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان ره‌پویان دانش و فناوری فرا نیز در  این نشست گفت: صنعت پتروشیمی یک صنعت بین‌المللی بوده که سرمایه‌گذاری در آن پیچیده و بلندمدت است.

وی با بیان اینکه عمده تحولات در صنعت پتروشیمی تدریجی بوده و این صنعت یک صنعت بالغ است، افزود: هم‌اکنون در برهه زمانی خاصی هستیم که به دلیل ورود به بحث دیجیتالی کردن فرآیندها تا 10 سال آینده با صنعت جدیدی روبرو خواهیم شد و اگر به فکر این بخش نباشیم در آینده پلنت‌های پتروشیمی زیر 40 درصد بهره‌وری خواهند داشت که این امر رقابت‌پذیری آنها را از بین می‌برد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید به عنوان یک نهاد رگولاتوری شرکت‌های پتروشیمی را ملزم به حرکت به سمت دیجیتالی کردن فرآیندها و هوش مصنوعی کند.

تعداد بازدید : ۱,۰۲۵