به گزارش خبرنگار نیپنا، مهدی صفارینیا روز گذشته (چهارشنبه، 20 بهمنماه) در گردهمایی تخصصی شرکتهای دانشبنیان و شرکت ملی صنایع پتروشیمی که در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد به زمینههاى همکارى بین شرکتهاى دانشبنیان و شرکت ملى صنایع پتروشیمى اشاره کرد و گفت: در 1.5 سال گذشته با استقبال و رویکرد مثبت شرکت ملى صنایع پتروشیمى نزدیک به ٥٠ برنامه جریانساز براى آشنایى بیشتر شرکتها با این صنعت ایجاد شد.
وی افزود: این برنامهها شامل تورهاى فناورى از مجتمعهاى پتروشیمى، نشستهاى تعریف همکارى مشترک و رویدادهاى تقاضامحور بوده است. بر این اساس ٤٥٠ تقاضاى فناورى با همکارى اساتید و نخبگان صنعت شناسایى شد. همچنین نزدیک به ٥٠ پروژه در حال تعریف و فعالسازى است که ٢٠ پروژه آن برای مجموعههاى ماهشهر است.
رئیس پارک فناوری پردیس ادامه داد: در مجموع ٦٥٠٠ شرکت دانش بنیان فعال در کشور داریم که تنها ١٣ درصد از آنها در حوزه نفت و گاز و پتروشیمى فعالیت مىکنند و در مجموع ٢٥ درصد از فروش شرکتهای دانش بنیان در این حوزه است.
صفارینیا گفت: در مقایسه با ظرفیتهاى موجود در صنعت پتروشیمى فاصله زیادى تا حد مطلوب وجود دارد بر این اساس اگر صنعت پتروشیمى بخواهد به سمت دانش بنیان حرکت کند نیازمند فعالیت تعداد شرکتهاى بیشترى هستیم تا بتوانند بخوبى در صنعت نفوذ داشته باشند.
وی اظهار کرد: در معاونت علمى و فناورى ریاست جمهورى، وزارت علوم و پارک علم و فناورى وظیفه ظرفیتسازى و حرکت در این مسیر است.
رئیس پارک فناوری پردیس در ادامه افزود: پیشنهاد مىکنم شرکت ملى صنایع پتروشیمى در این زمینه مسئولیت بپذیرد و مجموعه فن بازاری که فعال شده نیز مىتواند به این منظور راهبر باشد. بدون هدایت و ورود شرکت ملى صنایع پتروشیمى این اتفاق دانش بنیانى به خودى خود امکانپذیر نخواهد بود. ما نیز در بخش علمى برای خدمترسانى به مدیران صنعت اعلام آمادگى مىکنیم.
صفارینیا در مورد این مجموعه توضیح داد: هماکنون ٨٠ درصد از میزان فروش پارکها را در اختیار داریم که به نوعى بزرگترین اقتصاد حوزه دانشی در کشور محسوب مىشود. نزدیک به ١٠ درصد از شرکتهاى ما در حوزه نفت و گاز فعالیت مىکنند که ما نیز باید با تلاش سهم خود در این حوزه را افزایش دهیم.
وی، درباره کارکرد فن بازار گفت: مهمترین کارکرد فن بازار بههمرسانى عرضه و تقاضاست. در این عرصه نیاز به فناورى و مجموعه فنبازار حلقه زنجیره ارتباط بین شرکتهاى دانش بنیان و صنعت پتروشیمى است که مىتواند نیازها و تقاضا را با حضور افراد با تجربه صنعت شناسایى کند و در بخش دیگر ما در مجموعههاى علمى شرکتهاى دانش بنیان را شناسایى کنیم تا اگر در موضوعاتى شرکت فعال نداریم کمک کنیم تا ظرفیت فناورى شکل گیرد.
رئیس پارک فناوری پردیس یکى از مشکلات بههمرسانى را فقدان محلى براى عرضه محصولات شرکتهاى دانش بنیان به اهالى صنعت عنوان کرد و افزود: استفاده از محصولات دانش بنیانى در مجموعههاى پتروشیمى ریسک بالایى دارد بر این اساس پیشنهاد مىکنیم پتروشیمى اسلامآباد غرب که از سوی شرکت ملى صنایع پتروشیمى در حال ایجاد است از محصولات دانش بنیان استفاده شود و به نوعی پایلوت صنعت دانش بنیان شود.
صفارینیا ادامه داد: اگر بتوانیم خروجىهاى شرکتهاى دانش بنیان را با کمک شرکت ملى صنایع پتروشیمى در این واحد پیادهسازى کنیم که الگویى برای مجموعههاى دیگر شود و فضاى نفوذ فناورى را مىتواند فراهم کند.