سیاست خارجی هوشمند در حمایت از صنعت پتروشیمی

سیاست خارجی هوشمند در حمایت از صنعت پتروشیمی
(شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰) ۱۱:۳۸

وزارت امور خارجه از توسعه صنعت پتروشیمی ایران به صورت هوشمند، پویا و متوازن حمایت کرده و آماده هرگونه همکاری و تعامل با این صنعت ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، ایران به عنوان یکی از قدرت های پتروشیمی در منطقه خاورمیانه با توجه به زیر ساخت های مطلوب درحال توسعه این صنعت ارزش آفرین است و در این مسیر دیپلماسی انرژی و بهره گیری از ظرفیت های موجود در دستگاه دیپلماسی کشور می تواند نقش آفرین باشد.

در این میان باید در نظر داشت که با توجه به طرح های توسعه ای که امسال و سال های آتی وارد مدارتولید خواهند شد سهم این صنعت در بازارهای داخلی و بین المللی افزایش خواهد یافت که با یک استراتژی جامع می توان در بسیاری از بازارهای بین المللی نیز حضوری گسترده تر داشت.

از سوی دیگر با توجه به فضای جدید پدید آمده در عرصه دیپلماسی با برنامه ریزی های انجام شده، تنوع تولید محصولات و مقاصد جدید صادراتی به عنوان  راهبردهای مهم در صنعت پتروشیمی در دستور کار قراردارد و در حال حاضر تقاضاها از سراسر جهان برای محصولات پتروشیمی ایران درحال افزایش است.

نیپنا در گفتگو با میر مسعود حسینیان دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا، سید رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی و نیز پیمان سعادت دستیار وزیر و مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه، سعید کوزه چی دستیار مدیرکل اقتصاد مقاومتی زمینه های فعالیت از صنعت پتروشیمی ایران از سوی وزارت امور خارجه را بررسی کرده است که این گفتگو ها در پی می آید:

لزوم تلاش برای جذب سرمایه گذاری و فناوری های نوین

پیمان سعادت دستیار وزیر و مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه در گفتگو با نیپنا با اعلام حمایت قاطع از صنعت پتروشیمی ایران اظهارکرد: این صنعت با وجود برخی فشارها ونیز تحریم ها از رشد و توسعه مطلوبی برخوردار است و پتروشیمی ها با تکه بر توان داخل و نیز همکاری شرکت های دانش بنیان رشد بسیار خوبی در زمینه های مختلف را رقم زده اند.

وی افزود: در شرایط تحریم وقتی می توانیم چنین پیشرفتی داشته باشیم شکوفایی و جهش دوباره این صنعت تحقق خواهد یافت و تلاش خواهیم کرد که در فعالیت های دیپلماسی از تمامی ظرفیت های وزارت امور خارجه برای تسهیل صادرات، انتقال فناوری و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید ، فاینانس و نیز فرصت های همکاری با شرکت های اروپایی استفاده شود.

مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه با بیان این که اروپایی ها در شرایط تحریم بی عمل بودند گفت: با توجه به ظرفیت ها و امکانات صنعت پتروشیمی امید است که این کشورها در آینده متفاوت عمل کنند و سیاست خارجی دولت سیزدهم پویا، هوشمند، متوازن و عمل گرا است و با توجه به این که صنعت پتروشیمی برای کشور یک مزیت است با هدف کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر این امادگی وجود دارد تا از بخش های مختلف این صنعت حمایت های لازم معمول شود.

اعلام آمادگی سرمایه گذاران لبنانی برای حضور درصنعت پتروشیمی

میر مسعود حسینیان دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا، با اشاره به فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران به خبرنگار نیپنا گفت: امروز همه از توسعه این صنعت به خود می بالند،  پتروشیمی نشان دهنده قدرت و اقتدار کشورمان است و در صورت جذب سرمایه گذاری های جدید می توان پتروشیمی ها را در مسیر توسعه خود کمک کرد.

وی افزود: تعدادی از سرمایه گذاران لبنانی برای حضور دراین صنعت تمایل خود را نشان داده اند و وزارت امور خارجه آمادگی دارد تا حمایت های مورد نیاز برای حضور سرمایه گذاران خارجی را فراهم کند.

حسینیان با بیان این که در زمینه صادرات نیز کشورهای شمال آفریقا به ویژه الجزایر و تونس می توانند بازارهای خوبی برای صادرات باشند گفت: کشورهای سوریه و لبنان نیز از دیگر کشورهایی است که مجتمع های پتروشیمی می توانند محصولات خود را به این کشورها صادر کنند.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه تصریح کرد: الان شرایط به گونه است که در جنگ اقتصادی به سر می بریم و هر دلار یک گلوله است و با توجه به ارزش افزوده صنعت پتروشیمی این صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کشورهای همسایه فرصتی برای صادرات محصولات پتروشیمی

سید رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر آمادگی دستگاه دیپلماسی کشور برای حمایت از صنعت پتروشیمی اظهارکرد: در مذاکره با کشورهای خارجی یکی از موضوع های گفتگو همکاری در بخش پتروشیمی ایت و با توجه به جایگاه این صنعت در کشورمان باید گفت که علاقه مندی کشورهای خارجی برای همکاری افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در زمینه صادرات می توان از بازارهای کشورهای همسابه بهره گرفت و ظرفیت های موجود درکشور می تواند نیازهای همسایگان به محصولات پتروشیمی را تامین کند و ما در وزارت امور خارجه آماده هرگونه تعامل و همکاری با شرکت های پتروشیمی هستیم.

موسوی افزود: ما همیشه آماده همکاری بوده ایم و خواهیم بود و بر همین اساس وظیفه خود می دانیم که از صنعت پتروشیمی حمایت کنیم.

ضرورت آگاهی از نیازهای صنعت پتروشیمی

سعید کوزه چی دستیار مدیرکل اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه صنعت پتروشیمی را یک صنعت راهبردی و مهم برای کشور معرفی کرد و به نیپنا گفت: آگاهی از نیازها و درخواست های این صنعت می تواند منجر به ایجاد فضایی جدید در مسیر توسعه پتروشیمی در ایران شود وهمکاری و شناخت مطلوب کسب شده از سوی دستگاه دیپلماسی فضایی بهتر را برای پتروشیمی های کشور ایجاد کرده است.

وی با بیان این که بازدید ها وآشنایی با ظرفیت های صنعت پتروشیمی می تواند بسیاری از مشکلات این صنعت در زمینه بین المللی را مرتفع کند اظهارکرد: دستگاه دیپلماسی کشور در صورت آگاهی دقیق از مشکلات و نیازهای این صنعت می تواند زمینه را برای تسهیل امور فراهم کرده واثر بخش باشد.

کوزه چی ایجاد ارزش افزوده و نیز تکمیل زنجیره ارزش را 2 راهبرد موثر در کاهش خام فروشی برشمرد و گفت: وزارت امور خارجه آماده حمایت قاطع از این صنعت پیشرو است و با توجه به ظرفیت های این صنعت می توان در ستاد وزارت و نیز نمایندگی های خارج از کشور زمینه را برای همکاری های آتی فراهم کرد تا صنعت پتروشیمی ایران به اهداف خود دست یابد.

تهیه کننده: سید فواد نبوی







تعداد بازدید : ۱,۶۵۱