بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰) ۱۱:۲۲

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که از 29 نماد باز در این گروه، 27 نماد با کاهش قیمت مواجه شدند و تنها 2 نماد مثبت بودند و افزایش قیمت را ثبت کردند.

به گزارش نیپنا، بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (18- 22 دی ماه) بر همان مداری حرکت کرد که دو ماهی است که در مسیر آن است.

در این هفته کاهش قیمت ها در بورس باعث شد که شاخص کل که درآغاز هفته روی یک میلیون و 363 هزار واحد بود بعد از پنج روز کاری بی رمق نهایتا به یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد برسد که به این ترتیب سهامداران در این هفته به طور میانگین حدود 2 درصد زیان را تجربه کردند؛ اما در بازارهای موازی، سکه و طلا و ارز نیز قیمت ها متاثر از اخبار مثبت در زمینه مذاکرات هسته ای در وین قرار گرفت و قیمت ها کاهش یافت. بیشتر کاهش قیمت در این هفته مربوط به طلا و سکه بود که بیش از 3 درصد کاهش قیمت را ثبت کرد.

قیمت سکه در پایان معاملات هفته ماقبل آن ۱۲ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان بود که در جریان این هفته با کاهش نرخ ارز و سیگنال‌های مثبت از مذاکرات کاهش به ۱۲ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان رسید. همچنین قیمت طلا در روزهای پایانی هفته ماقبل یک میلیون و ۲۶۵ هزار تومان اعلام شده بود که در جریان این هفته به یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان رسید. این کاهش قیمت طلا و ارز در شرایط عادی باید با اقبال عمومی به بورس و رونق در این بازار همراه شود اما متاسفانه اعتماد عمومی و امید سرمایه گذاران خرد به بازار سرمایه چنان آسیب دیده که چنین نمی شود. خروج سرمایه حقیقی از بورس در ماه های آذر و دی شدت گرفته است و تقریبا در تمام روزها شاهد خروج پول حقیقی از بورس هستیم.

بررسی وضعیت سهام های مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که سهامداران در این گروه هم وضعیتی مشابه وضع کل بازار دارد. این هفته از 29 نماد باز در این گروه، 27 نماد با کاهش قیمت مواجه شدند و تنها 2 نماد مثبت بودند و افزایش قیمت را ثبت کردند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین سود

دو نماد مرتبط با پتروشمی که این هفته افزایش قیمت را ثبت کردند عبراتند از پتروشمی فناوران (شفن) و پتروشیمی گلستان (شستان) که به ترتیب 0.7 درصد و 5.8 درصد سود نصیب سهامداران کردند. پتروشیمی فناوران پس از افزایش سرمایه ماه پیش و افزایش قیمت بعد از آن، دو – سه هفته ای با کاهش قیمت روبرو بود که به نظر می رسد این امر خاتمه یافته و حالا قیمتی متعادل دارد. مطمئنا اگر بازار در روال عادی خود بود قیمت این سهم بالاتر از این بود ولی بهرحال حتی در شرایط نامتعادل کل بازار سرمایه نیز این سهم ارزش خود را تقریبا حفظ کرده و اگر چه قیمت آن چندان بالا نمی رود اما فروشنده زیادی هم در این بازار برای این سهم نیست.

پتروشیمی گلستان نیز در این هفته روند افزایش قیمتی که از ابتدای ماه آغاز کرده بود، ادامه داد و از قیمت 3696 ریال در آغاز هفته به 3912 ریال رسید که بالاترین قیمت در سه ماه گذشته است.

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته 27 سهم مرتبط با پتروشیمی دچار کاهش قیمت شدند که 14 سهم زیانی کمتر از 5 درصد داشتند و 12 سهم زیانی بین 5 تا 10 درصد داشتند. یک سهم نیز زیانی بیش از 10 درصد را ثبت کرد. در میان سهام دارای کاهش قیمت، کاهش بیش از حد سهام پتروشیمی فسا مثال زدنی است که در سه هفته است که به پایین تر از 1000 ریال رسیده و همچنان در حال کاهش است.

پنج سهم که بیشترین زیان را در هفته گذشته داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شغدیر

10

89140

80150

-

شیراز

7.9

75960

69980

-

پارس

7.6

179160

165500

-

پترول

7.2

2345

2177

-

فارس

6.9

10740

10000

-



چشم انداز هفته پیش رو

همان طور که بیان شد خروج سرمایه های حقیقی از بازار سرمایه که در واقع نشان دهنده افزایش ناامیدی و بی اعتمادی به این بازار است در طول هفته های اخیر ادامه داشته و تا وقتی که این وضعیت ادامه دارد، اخبار مثبت بین المللی و اقتصادی نمی تواند تاثیر چندانی بر اوضاع و احوال این بازار بگذارد. با این حال باید تاکید شود که قیمت بسیاری از سهام به خصوص در صنعت پتروشیمی برای دراز مدت بسیار ارزنده است. این موضوع را از پایین بودن نسبت p/e در سهام شرکت های معتبر و ارزشمندی یافت که در این بازار وجود دارند. بدون شک با رونق دوباره بازار شاهد اوج گیری قیمت این گونه سهام و دریافت سودهای بیش از حد تصور توسط سهامداران خواهیم بود.


تعداد بازدید : ۶۲۱