مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس:

سود هلدینگ خلیج‌فارس ۱۵ برابر شده است/ ۵ میلیارد دلار صادرات در سال 1400

سود هلدینگ خلیج‌فارس ۱۵ برابر شده است/ ۵ میلیارد دلار صادرات در سال 1400
(چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰) ۱۶:۲۴

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: سود این شرکت از ۳۲۰۰ میلیارد تومان سال ۹۱، ۱۵ برابر شد و در سال ۹۹ به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید که این سود در سال ۱۴۰۰ به ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش نیپنا به نقل از گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، جعفر ربیعی امروز (چهارشنبه، هشتم دی‌ماه) در نشست خبری واگذاری سهام دولت در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با تبریک روز ملی صنعت پتروشیمی، گفت: فلسفه خصوصی‌سازی مطابق به اصل ۴۴، افزایش کارایی شرکت‌ها و افزایش سودآوری آنها بوده و در بیشتر واگذاری‌های انجام شده نیز به جز چند مورد معدود شاهد افزایش کارایی و سودآوری شرکت‌ها بودیم و این موضوع درباره صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس هم صدق می‌کند.

وی با اشاره به تاریخچه واگذاری شرکت‌های پتروشیمی بر اساس اصل ۴۴ و تجمیع شرکت‌های پتروشیمی واگذار نشده در قالب یک هلدینگ و پس از آن واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس، گفت: در ابتدا ۱۵ شرکت به هلدینگ خلیج‌فارس واگذار و فارس در سال ۹۲ وارد بورس شد؛ از آن ۱۵ شرکت، ۶ شرکت زیان‌ده بود، اما امروز هیچ شرکت زیان‌دهی در هلدینگ خلیج‌فارس وجود ندارد که این یکی از آثار خصوصی‌سازی در صنعت پتروشیمی بوده است.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: با افتخار این را عرض می‌کنم در سال ۹۱، پیش از خصوصی‌سازی، مجموع سود شرکت‌های تابعه ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده که این سود در سال ۹۹ به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید، یعنی ۱۵ برابر شد و امسال در مجموع این رقم به ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نائب رئیس هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ادامه داد: این تصور وجود دارد که با خصوصی‌سازی، اشتغال کم می‌شود، اما در هلدینگ خلیج‌فارس به‌دلیل افزایش ظرفیت تولید و اجرای پروژه‌های جدیدی که داشتیم اشتغال ۱۲ هزارنفری به ۲۴ هزار نفر نیروی مستقیم رسیده که با در نظر گرفتن نیروهای پیمانکاران و ... این عدد بسیار بالاتر است.

سرمایه ثبتی ۲۰ برابر شد

ربیعی همچنین به افزایش سرمایه فارس از ۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ به ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال جاری و رسیدن آن تا پایان سال به ۵۰ هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: سرمایه ثبتی شرکت در این مدت ۲۰ برابر شده و این به این معناست که سهام‌داران قبول کردند بخشی از سود تبدیل به پروژه شود.

وی ادامه داد: وقتی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس واگذار شد، ۴ میلیارد دلار بدهی ارزی داشت، امروز این عدد به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است؛ بخشی از بدهی‌های ارزی را از طریق دریافت تسهیلات ریالی به بدهی ریالی با نرخ‌های بسیار خوب تبدیل کردیم و فارس که روزگاری بدهی‌های قابل‌توجهی به شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشت، با پرداخت بدهی‌هایش گروهی چابک و بدون مشکلات ساختاری مالی و با شفافیت بالای مالی است و مانعی بر سر راه بورسی شدن دیگر شرکت‌های بورسی نشده گروه نیست.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین به توفیق این گروه در صادرات در شرایط تحریم اشاره کرد و افزود: اگر پتروشیمی‌ها نبودند کشور در تهیه ارز در سال‌های تحریم با مشکلات قابل‌توجهی روبرو می‌شد، صنعت پتروشیمی ۵۰ درصد ارز سامانه نیما را تأمین کردند و با افتخار می‌گویم که ۴۰ درصد آن را ما تأمین می‌کنیم و امسال به امید خدا به ۵ میلیارد دلار صادرات خواهیم رسید.

ربیعی نتیجه شفافیت مالی و سودده بودن شرکت‌های گروه را بورسی شدن عنوان کرد و افزود: زمانی که هلدینگ خلیج‌فارس در بورس عرضه شد، هیچ‌کدام از شرکت‌های تابع در بورس نبود و امروز شرکت‌های مبین انرژی خلیج‌فارس، فجر انرژی خلیج‌فارس، نوری، پارس، آریاساسول، شهید تندگویان، پترول، پتروشیمی بوعلی‌سینا، پتروشیمی ارومیه و پتروشیمی لردگان در بورس هستند و شرکت‌های اروند و بندر امام و چند شرکت دیگر گروه به‌زودی وارد بورس می‌شوند و این یعنی گسترش مالکیت عمومی.

۲۰ پروژه در حال اجرا

وی همچنین با بیان اینکه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در توسعه این صنعت پیشتاز است، گفت: فارس امروز ۲۸ پروژه پتروشیمی در حال اجرا دارد، از ۲۰ میلیون دلار تا مگاپروژه‌های ۴ میلیارد دلاری و برای این پروژه‌ها ۱۵ میلیارد دلار ارزی به‌اضافه ۴۲ هزار میلیارد تومان ریالی سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین به رتبه‌های پی‌درپی این گروه در رده‌بندی صد شرکت برتر ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: بر اساس رتبه‌بندی  IMI100، فارس در سال‌های اخیر همواره رتبه نخست یا حداکثر دوم را در شاخص‌های مقدار فروش، سودآوری، شاخص ارزش افزوده، شاخص مقدار صادرات و شاخص ارزش بازار را به‌دست آورده است و در رده‌بندی جهانی مؤسسه آی‌سی‌آی‌اس (ICIS) هم رتبه دوم در غرب آسیا پس از سابیک عربستان را در اختیار داریم و در سال‌های اخیر در میان ۴۰ غول صنعت پتروشیمی قرار داشتیم.

ربیعی سپس به جایگاه شرکت‌های بزرگ در اقتصادهای برتر دنیا اشاره کرد و گفت: نقش این شرکت‌ها در اقتصاد ملی و ثروت‌سازی بسیار مهم است و حاکمیت و این شرکت‌ها با هم روابط نزدیک و همراهی دارند و باید بپذیریم این شرکت‌های بزرگ هستند که می‌توانند اقتصاد ملی را رشد دهند و این شرکت‌ها در تعارض با حاکمیت نیستند.

وی تأکید کرد: سهام هلدینگ خلیج‌فارس از نظر من سهام عمومی است و آنچه با عنوان خصولتی درباره این شرکت‌ها گفته می‌شود غلط است، ترکیب سهامداری ما با توجه ‌به مدیریت وزارت اقتصاد، نفت و رفاه بر این سهام‌ها، ۸۰ درصد متعلق به سازمان‌های عمومی است که با دولت و حاکمیت ارتباط مستقیم دارند که ۴۰ درصدش سهام عدالت است و ۱۰ درصد سهام نیز در بورس عرضه شده و مردم سهام‌دار ما هستند که امیدواریم با این عرضه پیش‌رو، شاهد رشد و نمو بیشتر گروه و سودآوری بیشتر باشیم.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در پایان درباره زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده این شرکت برای انتخاب هیئت‌مدیره که پیش ‌از این به ‌تعویق ‌افتاده بود، گفت: دلیل تعویق اختلاف‌نظر درباره مدیریت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت در شورای ‌عالی بورس بود که با مصوبه این شورا و ابلاغ اخیر آن، مجمع فوق‌العاده برای انتخاب اعضای حقوقی هیئت‌مدیره با همراهی سازمان خصوصی‌سازی تشکیل می‌شود و پس از آن در مدت‌زمان معینی نمایندگان اعضای حقوقی هیئت‌مدیره معرفی خواهند شد.

تعداد بازدید : ۱,۷۵۶