عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران

برای عقب نماندن، سرعت توسعه پتروشیمی را بالا ببریم

برای عقب نماندن، سرعت توسعه پتروشیمی را بالا ببریم
(دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰) ۱۲:۰۰

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: صنعت پتروشیمی به عنوان صنعتی پیشرو می تواند با تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین‌دستی، زمینه را برای ارزآوری بیشتر فراهم کند، بنابراین در شرایط فعلی ضروری است برای عقب نماندن در بازارهای جهانی، توسعه صنایع پتروشیمی را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

 به گزارش نیپنا؛ احمد صادقی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، ضرورتی انکارناپذیر برای هموارساختن مسیر رشد این صنعت ارزش‌آفرین است، اظهار کرد: قابلیت‌های صنعت پتروشیمی در ایران به طور عام و بازارهای متنوع محصولات پتروشیمی تولیدی ایران به طور خاص، فرصت مساعدی فراهم می‌کند تا حتی در شرایط تحریم نیز نقش مهم خود را در کسب درآمدهای ارزی ایفا کند.

وی در خصوص جهش تولید و همچنین جلوگیری از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی ، افزود:راهبرد نظام کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در تمام بخش های صنعت نفت ایران است و برای جلوگیری از خام‌فروشی باید صنایع پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش مورد توجه قرار گیرند و در این مسیر صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها بایدبا هدف تولید محصولات نهایی توسعه یابد.

صادقی تاکید کرد: صنعت ارزش آفرین پتروشیمی رتبه نخست تامین منابع ارزی کشور را به خود اختصاص داده است، بنابراین نقش این صنعت در توسعه کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با همکاری و تعامل میان مجلس ، دولت و بخش خصوصی برخی موانع موجود درمسیر توسعه را برطرف کرد.

وی با اشاره به جهش های دوم و آغاز جهش سوم صنعت پتروشیمی، گفت:  با توجه به روند توسعه صنعت پتروشیمی،ی شرکت ها و سازندگان ایرانی باید بیش از گذشته از امکانات و توان داخلی استفاده کنند، زیرا این مهم ظرفیت تولید در این صنعت را افزایش خواهد داد. البته معتقدم فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در ایران وجود دارد که در این بین، سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی به دلیل جلوگیری از خام فروشی از توجه ویژه‌ای برخوردار است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در خصوص جذب سرمایه و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با ضروری خوان این مهم، افزود: جذب سرمایه، راهکاری برای سرعت بخشیدن به مسیر حرکت صنعت پتروشیمی است که با توجه به نقش آفرینی بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی، جذب سرمایه در این صنعت می تواند با سهولت بیشتری صورت گیرد. هرچند فراهم ساختن زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه گذاران، اهمیتی فراوان دارد.

به گفته وی، پتروشیمی از ارکان مهم اقتصاد و صنعت کشور بوده و با توجه به برخورداری کشور ایران از امتیاز منابع ارزان، نیروی انسانی متخصص و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، یک فرصت جذاب، مطمئن و رو به رشد برای سرمایه گذار اعم از دولتی و خصوصی است.

احمدی با مطلوب خواندن وضعیت فعلی صنعت پتروشیمی ، افزود: وضع فعلی صنایع پتروشیمی کشور مطلوب است، اما با هدف گذاری‌های انجام شده فاصله داریم، نباید بازار محصولات پتروشیمی را به منطقه محدود بدانیم، زیرا صنعت پتروشیمی ما با امتیازهایی که در اختیار دارد، می‌تواند سهم بیشتری از بازارهای جهانی داشته باشد، همچنین این ظرفیت در بخش خصوصی وجود دارد که حضور پررنگ‌تری در بخش سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد:صنعت پتروشیمی می‌تواند به عنوان صنعتی پیشرو جلوی خام فروشی را گرفته و با تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع پایین‌دستی، زمینه را برای ارزآوری بیشتر و همچنین اشتغال زایی در نقاط مختلف کشورفراهم کند.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی بیش از گذشته باید به صنعت پتروشیمی توجه داشت، ضروری است برای عقب نماندن در بازارهای جهانی، توسعه صنایع پتروشیمی را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.

پیام پتروشیمی
تعداد بازدید : ۱,۰۲۰