سفر به جزیره بکر شیدور، مالدیو ایران

سفر به جزیره بکر شیدور، مالدیو ایران
(یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰) ۱۱:۴۳

یکی از بهترین مقصدها در خلیج فارس، جزیره شیدور نام دارد که به «مالدیو ایران» شهرت پیدا کرده است. زیبایی خیره‌کننده‌ی این جزیره به‌تازگی موردتوجه اکوتوریست‌ها قرار گرفته و آن را به مقصدی بکر و خاص برای گردشگرانی با سلیقه‌ی متفاوت تبدیل کرده است .

جزیره شیدور کجاست؟

شیدوَر یکی از جزیره‌های خلیج‌فارس است که جزو استان هرمزگان حساب می‌شود.جزیره شیدور نام اصلی جزیره مارو است .این جزیره کمتر شناخته شده. اما چند سالی‌ست که طبیعت‌گردها راهش را پیدا کرده‌اند. این جزیره جزیره‌ای کوچک، چشم‌نواز و شگفت‌انگیز است. ویکی از جذاب‌ترین جزیره‌های خلیج‌فارس به‌حساب می‌آید. فاصله‌ این‌جا تا بندر لنگه ۱۷۰ کیلومتر است.نزدیک‌ترین فرودگاه به‌ این‌جا در لاوان قرار گرفته است. از لاوان تا شیدور را با قایق طی می‌کنیم. این ذوزنقه جذاب، خانه حیات وحش است. آب‌سنگ یا صخره‌‌های مرجانی آن هم خیلی معروف و ارزشمند است.در سال ۱۳۷۸ تالاب شیدور در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شد. پیش از آن و در ۱۳۶۶ زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌ زیست قرار گرفته. به همین دلیل است که کسی اجازه زندگی، خانه‌سازی و شب‌مانی در شیدور ندارد.

سفر به جزیره مارو

سفر به جزیره دور افتاده و بدون سکنه یک سفر عادی نیست .وجود حیوانات و جانوران احتمالی ،تاریکی شب ،عدم وجود امکانات سفر را سخت و دشوار می کند .اما طبیعت بکر و زیبای این جزیره باعث شده گردشگران زیادی به این جزیره سفر کنند .برای رسیدن به مارو یا شیدرو مسیر بسیار زیبا و لذت بخشی را از میان آب های نیلگون خلیج فارس به سمت این جزیره باید طی شود .علاوه بر طبیعت بکر و زیبای این جزیره وجود گونه های مختلف جانوری و پرندگانی که در آن جا زندگی می کنند مورد توجه گردشگران است .

لاک پشت های زیبایی نیز در این منطقه زندگی می کنند که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است .این جزیره شامل ساحل بسیار زیبا و تمیزی است که گردشگرلان می توانند وقت خود را در این سواحل بگذرانند و سپس در آب شنا کنند .به دلیل خالی از سکنه بودن این جزیره بهتر است گردشگران خوراکی ،آب آشامیدنی و جعبه کمک های اولیه همراه خود داشته باشند .جزیره مارو یک جزیره مرجانی است .مرجان ها موجودات زنده ای هستند که نباید در حین سفر به آن ها صدمه زد .لاک پشت هایی که در این منطقه زندگی می کنند در سواحل تخم گذاری می کنند .این لاک پشت ها بسیار ترسو هستند به گونه ای که اگر صدایی بشنوند از آنجا فرار می کنند و محیط را ترک می کنند .این لاک پشت ها جلبک های دریایی را می خورند .زیاد شدن جلبک های دریایی باعث از بین رفتن مرجان ها و کدر شدن آب دریا می شود .به همین دلیل گردشگران باید مراقب باشند به محیط صدمه نزنند

جاذبه های دیدنی جزیره شیدرو

گذر از آب های شفاف و نیلگون خلیج فارس لذت سفر را برای گردشگران دو چندان می کند.جزیره شیدور زیستگاه پرندگان ،لاک پشت ها و مارهای زیادی است که هنگام صبح بیشتر به چشم می خورد .در این جزیره زیبا خبری از سر و صدای ماشین ها ،سازه های انسانی و هرج و مرج هایی که باعث از بین بردن آرامش مسافران می شود وجود ندارد .پیاده روی بر روی شن های نرم موجود بر سواحل ،دیدن مرجان های چشم نواز و شنا در دریا از دیگر عواملی است که مس توانید در این جزیره مارو تجربه کنید .گردشگران با همراه داشتن وسایل ماهیگیری می توانند ماهی صید کنند .همچنین فانوس دریایی موجود در این جزیره از جذابیت های دیگر این جزیره است که می توان به بالای آن رفت و منظره ی زیبای این جزیره مرجانی را مشاهده کرد.

غذای محلی جزیره مارو

غذای مخصوص جزیره مارو و جنوب ایران ماهی کبابی است .برای میل کردن این غذا کافی است از ماهی گیران که اطراف جزیره مارو مشغول صید هستند خرید کنید یا خودتان به صید ماهی مشغول شوید، البته لازم به ذکر است که در صورت مراجعه جزیره لاوان می توانید در رستوران های موجود در این جزیره غذای محلی مارو را نیز میل کنید.

چه زمانی به این جزیره برویم؟

برای دیدن جزیره تماشایی شیدور، فصل‌های پاییز و زمستان را انتخاب کنید؛ چراکه در تابستان دمای هوای تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. بهار نیز فصل تخم‌گذاری پرندگان و لاک‌پشت‌ها است و از همین رو، ورود گردشگران به تالاب ممنوع می‌شود. لاک‌پشت‌های دریایی پوزه عقابی از اواسط اسفند تا اواخر اردیبهشت تخم می‌گذارند و از اوایل خرداد تا اواسط تیرماه، جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند.

چطور برویم؟
تالاب شیدور در استان هرمزگان و نزدیک شهرستان‌های لنگه و پارسیان قرار دارد. این تالاب در ۱۷۰ کیلومتری شهرستان بندرلنگه و ۱٫۵ کیلومتری شرق جزیره‌ لاوان واقع شده است و با ساحل خلیج فارس، ۹ کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به شیدور، به بندر مقام یا نخیلو بروید و از آنجا با قایق موتوری راهی این جزیره‌ زیبا و شگفت‌انگیز شوید. برای بازگشت نیز باید با همان قایق هماهنگ کنید تا به دنبالتان بیاید.

10 نکته برای سفر به جزیره شیدور

- از مجموع گستره این تالاب در جنوب ایران، تنها 5 درصد آن، صخره‌ای است. همین منطقه صخره‌ای در تالاب شیدور، مناسب‌ترین مکان برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها و پرنده‌ها است، اما متاسفانه کمپ‌زنی گردشگران در این منطقه، موجب آسیب‌زدن به آن‌ها شده و اجازه نمی‌دهد تا پرندگان و لاک‌پشت‌ها در این محل، تخم‌گذاری کنند.

- به بیان دیگر، هنگامی‌که جلبک‌ها خیلی زیاد شوند، باعث کدر شدن آب شفاف اطراف جزیره خواهند شد و در نتیجه، مرجان‌ها نابود خواهند شد و این امر نابودی کل زیستگاه را به دنبال خواهد داشت. بنابراین اقامت شبانه انسان‌ها در این جزیره اصلا به سود هیچ‌یک از موجوداتی که در این زیستگاه، سکونت دارند، نیست و در نهایت، تالاب بین‌المللی شیدور نابود خواهد شد. بنابراین اگر قصد بازدید از این تالاب را دارید برای خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید، که شب را در این تالاب سپری نکنید تا آسیبی به گونه‌های جانوری جزیره شیدور وارد نشود.

- در نزدیکی تالاب شیدور، روستایی به نام «روستای مقام» وجود دارد که تنها به اندازه نیم‌ ساعت با این تالاب، فاصله دارد. بنابراین پس از اینکه از جزیره شیدور دیدن کردید، می‌توانید برای سپری‌کردن شب خود را به این روستا برسانید.

- در شمال غربی جزیره شیدور، مرجان‌های بسیار زیبایی وجود دارند که متاسفانه اغلب گردشگران، آن‌ها را نابود می‌کنند. لازم به ذکر است که حیات 90 درصد از گونه‌های دریایی که در این تالاب هستند، وابسته به تعداد مرجان‌های آن است. بنابراین وجود مرجان‌ها برای این جزیره حیاتی است.

- همانطور که بارها ذکر کردیم، جزیره شیدور، مکانی مناسب برای حیات‌وحش است و به هیج عنوان در هنگام بازدید از این تالاب نباید هیچ اثری از خود باقی بگذارید، زیرا موجب نابودی این تالاب و کاربری آن خواهد شد. برای بازدید از این جزیره کوچک در جنوب به این نکته توجه داشته باشید که نباید برای یک تفریح دو ساعته، زیستگاه دیگر جانوران را نابود کنید. بنابراین تا حد امکان مقدار زمانی که می‌خواهید در این تالاب بگذرانید را به حداقل برسانید.

- خزندگان و پرندگان، موجوداتی ترسو هستند، بنابراین به هیچ عنوان به لانه آن‌ها نزدیک نشوید، زیرا درصورتی‌که بترسند دیگر به این مکان نخواهند آمد.

تعداد بازدید : ۱,۷۵۹