محمد رضا کیائی، هنرمندخوشنویس:

پادشاه ممالک خطیم ،صفحه مشق ما قلمرو ماست

پادشاه ممالک خطیم ،صفحه مشق ما قلمرو ماست
(یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰) ۱۳:۰۳

گفتگوی این شماره با همکاری از جنس هنر خوشنویسی شکوفا می شود، محمدرضا کیائی رییس روابط عمومی پترو پالایش کنگان در طول 23 سال فعالیت در این زمینه بعنوان یکی از طلایه داران شاخص در خط زیبای نستعلیق شناخته شده است . عضو و مدرس رسمی انجمن خوشنویسان ایران ، آثار برجسته ، برگزاری نمایشگاهای مختلف و طی کردن مراحل استادی از افتخارات این هنرمند درعرصه خوشنویسی است .

هندوان در آغاز هر کتابی می نویسند: «درود بر آن کسی باد که خط را اختراع کرد» ما نیز چنین ستایشی را به حق در خور آن کس می دانیم، چون کلید هر دانشی خط است.آنچه امروز به صورت کتابهای پربها و قطعات خط خوش دردست ماست ,حاصل عمر پربار این هنرمندان است.هنرمندانی که هستی خود را ذره ذره در رگ حروف و کلمات دمیدند,تا آنها را هر چه زیباترو موزون تر بر صفحه کاغذ نقش بندند. گفتگوی ما با یکی از هنرمندان این عرصه از هنر را در ادامه بخوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

محمدرضا کیائی هستم ،متولد ۱۳۶۸ درشهر کرمانشاه و دارای مدرک دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی که از سال ۹۷ درسمت رئیس روابط عمومی شرکت پتروپالایش کنگان با این صنعت افتخار همکاری دارم.

چه طور به این هنر علاقه مند شدید ؟

از آنجاییکه پدر خوشنویس حرفه ای بودند،بر آنچه از پدر جاری می گشت هدایت شدم و جرقه در کلاس سوم رخ داد،زنگ هنر بود که معلم هنر عزیزالوجودم که خدایش حافظ باد، با تراشیدن نوک مداد بشکل قلم و امر به اجرای ابیاتی بخط نستعلیق متوجه استعداد و برتری این هنر در وجودم شد و پس از تعریف و تمجید، مرا به ادامه این هنر ترغیب کردو این آغاز کار بود.

خوشنویسی را از چه زمانی و با کدام اساتید شروع کردید؟

در سال ۱۳۷۷ با تشویق معلم شریف و هنرمندم جناب استاد ناظری و حمایت خانواده فعالیتم را آغاز نمودم.اولین مشوق و استاد من حضرت پدر بوده و هستند.بعد از عضویت در انجمن خوشنویسان ایران شعبه ایلام، ۳ ماه آموزه های مقدماتی را از استاد علی صادقی فراگرفتم و پس از آن دوره از آموزه های والای هنری و فضائل اخلاقی در مکتب استاد فقید فرج الله بازیار بهره ها بردم و سالهاست که در کلاسهای استاد علی اشرف صندوق آبادی کسب فیض میکنم.ناگفته نماند از وجود استاد سبزه کار،گنجینه ی هنر و معرفت هم بهره میگیرم چنان که از هوا اکسیژن را.

 

khosh

دارای چه مدرکی و در چه سبک وسطحی هستید؟

در سال ۹۳ موفق به اخذ مدرک فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران شدم و سالهاست در کلاسهای استادی فیض میبرم. در رشته عروس خطوط ایرانی نستعلیق فعالیت دارم.

آیا به عنوان سرگرمی فعالیت می کنید یا به صورت حرفه ای ؟

پیش از اشتغال در صنعت در کنار تحصیل بصورت حرفه ای فعالیت داشتم و عضو و مدرس رسمی انجمن خوشنویسان ایران شعب تهران و آموزشگاه های هنری بودم که پس از اشتغال، شرایط اندکی تغییر کرد.اما همچنان خوشنویسی روح زندگیست بر آنکه بداند.

به عنوان استاد یا شغل دوم هم در این زمینه فعالیت دارید؟

از سال ۸۱ پس از اخذ مدرک عالی و سپس ممتاز در کانون های فرهنگی اداره ارشاد استان ایلام،آموزشگاه های آزاد هنری در استان ایلام و تهران،دانشگاه های ایلام و شعب انجمن خوشنویسان ایران در تهران تدریس داشته و هم اکنون بصورت مجازی برای هنرجویان گرانقدرم خدمتگزاری می کنم.

خوشنویسی

آیا تاکنون نمایشگاهی برپا کرده یا شرکت داشته اید؟

از سال ۸۶ تا هم اکنون بیش از ده نمایشگاه انفرادی و گروهی در سطح دانشگاه ها و نگارخانه های ارشاد و فرهنگستان ها برگزار کرده ام.

کدام آثار خود را دوست دارید؟

مگر می شود آدمی با احساسش خالق اثری باشد و او را چون جگرگوشه خود دوست نداشته باشد؟!

 

خوشنویسی

دراین رشته تا چه سطحی می توان فعالیت کرد و شما چه جایگاهی برای آن در نظر گرفتید؟

از منظر مدرک گرایی عرض کنم بالاترین درجه در خوشنویسی درجه ی استادی است، اما از دید سیر کمال و تعالی روح هنرمند بواسطه هنر، نه غایت دارد و نه اوجش پیداست،بیکرانست بیکران.

آیا هنرخوشنویسی تاثیری هم در زندگی یا کارتان داشته است؟

هرگاه چیزی تمامتان شد بدانید آنست آرامتان،و مهمترینِ هنر تعادل است و توازنست و آرامش.

 

خوشنویسی

 

درچه زمانهایی بیشتر به این هنر می پردازید؟

این هنر آرام تو را در هر شرایطی آرامش میبخشد و این مصداق خوشنویسیت برای من.

با توجه به اینکه آموزش خوشنویسی نیاز به تمرین دارد چه توصیه ای به کسانی که به این هنر علاقه مندند ولی فرصت کمی دارند دارید؟ اصلا از کجا باید شروع کنند؟

ایکه خواهی شوی خوشنویس/بنویس و بنویس و بنویس

از این بیت میتوان دریافت که نه تنها در خوشنویسی بلکه در هر چه که میخواهی با تلاش و ممارست بدست خواهی آورد و استعداد و نبوغ تنها یک درصد آدمی را پیش می برد.اما برای شروع این هنر، بهترین کلاسها در محل شعب انجمن خوشنویسان ایران و اساتید مورد تائید پیشنهاد می شود.

چه تعداد آثار دارید با آنها چه می کنید؟

تعداد آثار یک‌ هنرمند به اندازه ی لحظه هایست که در هنر زیسته و هیچ جز عشق ندیده است و با این معادله بسیارند.تحفه ایست و تقدیم میکنم به هرکس که عزیز هست و به نمایشگاه و جشنواره هایی که عرصه حضور و ظهور آن همه احساس است که در تنهایی بر صفحه روان میگردد.

 از نگاه خودتان هنر خوشنویسی را توصیف کنید؟

پادشاه ممالک خطیم ،صفحه مشق ما قلمرو ماست.

 

خوشنویسی

 

آیا به هنردیگری و ورزش هم علاقه مندید؟

هر چه که تلطیف نماید روح را میپسندم،موسیقی،شعر،نقاشی،تذهیب،سفال،میناکاری و....همچنین در زمینه ورزشی سالها در رشته کیوکوشین کاراته آزمودم جسم خویش را.

آیا درحال حاضر که نرم افزارهای مربوط به خوشنویسی وجوددارد ازآنها هم بهره می گیریدو با توجه به این شرایط جایگاه خوشنویسی را درعصر حاضر چگونه تصور می کنید؟

من از هر چه که زیبایی را فزونی بخشد استقبال می کنم،چه کالبدی بی روح باشد چنان خط نستعلیق درچاپ و چه روح در کالبد باشد و اجرا بدست هنرمند

ارزیابی شما از جایگاه فعلی خوشنویسی چیست؟

به نظر من خوشنویسی دوران طلایی خود را سپری میکند.

مضمون هایی(جملات وشعر ) که در خوشنویسی به کار می برید برچه اساسی است ؟در این زمینه باید به شعر وشاعری هم علاقه مند بود؟

خط، زبان دست آدمیست،زبان آدمی چه را به زبان میآورد؟آنچه از ذهن متبادر میشود،پس خوشنویس هر چه را که بر صفحه جاری میسازد،بسته به حال و ادراکش از روزگار درون و بیرونست.قداست هنر خوشنویسی از آن روست که آمیخته است به مضامین ادبی و آیات قرآنی،که روح توام با معنا میشود.

 

 

خوشنویسی

 

سخن آخر؟

آدمی هر چه به صفات نیکو آراسته تر گردد مجالست با ایشان لذتبخش تر خواهد بود،میگویند خط نیکو نیمی از شخصیت شماست،لازم میدانم بگویم هر چه که آرام و تعالی عطایتان می کند به آن بپردازید.توفیق رفیق این طریق است.

تعداد بازدید : ۲,۷۶۰