مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

افزایش ۹۴ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در ۶ ماهه اول امسال

افزایش ۹۴ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در ۶ ماهه اول امسال
(جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰) ۰۹:۴۵

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه اول امسال ۷ میلیارد دلار محصول پتروشیمی از کشور صادر شده، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که مجموع صادرات سال جاری به ۱۴.۵ میلیارد دلار برسد که نسبت به سال گذشته ۹۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش نیپنا؛ حسن عباس زاده ، با بیان اینکه اجرای طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی رو به اتمام است، افزود: به لطف خدا و تلاش صنعتگران صنعت پتروشیمی، جهش دوم صنعت پتروشیمی در ماه­‌های آتی محقق خواهد شد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر به ۹۰ میلیون تن ظرفیت اسمی نصب شده در این صنعت رسیده‌ایم و در ادامه مسیر و جهت اولویت بندی جدید طرح­‌های صنعت پتروشیمی اقدام خواهیم کرد. طرح‌های فعال صنعت پتروشیمی را مورد بازبینی قرار داده‌ایم.

این مقام مسوول با بیان اینکه در حال حاضر، ۸۰ طرح پتروشیمی در دست اجرا هستند، اظهار داشت: از این تعداد، ۶۵ طرح فعال، پیشرفت مناسبی دارد و میانگین پیشرفت آنها به حدود ۳۵ درصد می‌رسد و ۱۵ طرح هم در مراحل آغازین هستند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران بعد از اجرای این ۸۰ طرح، به ۱۷۱ میلیون تن در سال می‌رسد، گفت: این ۸۰ طرح ۸۰ میلیون تن ظرفیت را به صنعت پتروشیمی کشور اضافه می‌کند.

عباس زاده سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای ۸۰ طرح فعال در پتروشیمی را ۵۵ میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: بر اساس هدف‌گذاری انجام شده، این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۰۶ و همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ طرح پیشران نیز در صنعت پتروشیمی تعریف شده است که برخی از این طرح ها در قالب ۸۰ طرح در دست اجرا هستند، ادامه داد: اجرای این طرح‌ها، ۳.۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی اضافه می‌کند و این محصولات تا حد زیادی کشور را از واردات محصولات پتروشیمی بی‌نیاز خواهد کرد.

به گفته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از مجموع طرح‌های پیشران ۲۰ طرح سرمایه ‌گذار دارند و موافقت اصولی واگذار شده است. ۱۰ مورد دیگر نیز در حال مذاکره است.

وی در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی در ۶ ماهه نخست سال نیز گفت: امسال خوشبختانه هم  از نظر تناژی و هم از نظر ارزشی افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به ثبت رسیده و در ۶ ماهه اول سال، صادرات این محصولات ۷ میلیارد دلار بوده است در حالی که در شش ماهه سال قبل ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ۳.۶ میلیارد دلار بود.

عباس زاده تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال کل مجموع صادرات محصولات پتروشیمی کشور به ۱۴.۵  میلیارد دلار برسد.

ایرنا
تعداد بازدید : ۲,۱۰۰