بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

امید در میانه پاییز

امید در میانه پاییز
(شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰) ۱۸:۱۶

طی هفته گذشته در بازار سرمایه با تحرکاتی که در سطح مدیریت انجام شد، شاخص کل روند صعودی به خود گرفت.

وضعیت بازار سرمایه را در هفته کاری گذشته (8 12 آبان ماه) باید به دو نیمه متفاوت تقسیم کنیم. وضعیت بورس در روزهای شنبه و یکشنبه مانند  هفته های قبل خود همچنان ناخوشایند بود؛ صف های فروش و کاهش قیمت ها ادامه داشت و وضع به گونه ای پیش رفت که شاخص کل بورس به کمترین میزان ظرف سه ماه گذشته رسید. این شاخص که در آغاز معاملات روز شنبه عدد یک میلیون و 393 هزار واحد را نشان می داد، در پایان معاملات روز یکشنبه به یک میلیون و 340 هزار واحد رسید. اما از روز دوشنبه با تحرکاتی که در سطح مدیریت بورس انجام شد، شاخص کل روند صعودی به خود گرفت و در پایان معاملات روز چهارشنبه 12 آبان شاخص کل به عدد یک میلیون و 398 هزار واحد بازگشت که فقط اندکی بیش از آغاز هفته است. به این ترتیب باید گفت که در مجموع هفته گذشته، بورس برای سهامداران به طور میانگین سود و زیانی نداشت ولی شاید بتوان «بازگشت بخشی از امید از دست رفته» را تنها دستاورد این هفته بازار سرمایه برای سهامداران دانست.

در این بازار وضعیت سهام مرتبط با پتروشیمی هم تابعی از رفتار کل بازار سرمایه است و اگرچه پتانسیل رشد بسیاری دارد اما تا بازگشت کامل بورس به وضعیت متعادل و منطقی، حرکتی همگام با کل بازار دارد. بررسی سهام پتروشیمی ها در هفته مورد بررسی نشان می دهد که از 23 سهم قابل خرید و فروش در این هفته 13 سهم با کاهش قیمت و 10 سهم با افزایش قیمت هفتگی روبرو شدند.

نمادهای بسته در این گروه همچنان وجود دارد. مهمترین اتفاق در این خصوص بسته شدن نماد پتروشیمی فناوران (شفن) برای برگزاری مجمع و افزایش سرمایه ای است که مدتها است سهامداران این سهم منتظر آن بودند. پیش از بسته شدن قیمت سهم شفن بالاترین قیمت در میان سهام پتروشیمی بود ( هر سهم نزدیک به 400 هزار ریال).

نماد سهم های پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی داراب (داراب) این هفته باز شدند اما نماد پتروشیمی های خلیج فارس (فارس)، گلستان (شستان)، شازند (شاراک) هم در هفته گذشته همچنان بسته بود که احتمالا در هفته پیش رو باز خواهند شد.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین سود

از میان 10 سهمی که در هفته مورد بررسی سود داشتند 8 سهم سودی کمتر از 5 درصد و تنها 2 سهم سود بالاتر از این میزان داشتند. نماد شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) که مدتها در مدار کاهش قیمت بود، این هفته توانست صدر جدول افزایش قیمت و سوددهی را کسب کند. هفته ماقبل تنها سهمی که سود داشت سهام تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) که نزدیک 5 درصد سوددهی داشت و در این هفته نیز موفقیت خود را ادامه داد و با 4 درصد سود در جدول سودده ها قرار دارد. این نماد در پایان روز چهارشنبه با صف خرید بسته شد که نشان ادامه این روند در ابتدای هفته پیشرو است.

پنج سهم که بیشترین سود را در هفته گذشته داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

وپترو

8.1

11800

12750

-

نوری

6.6

108840

116000

 

بوعلی

4.4

71580

74700

-

شگویا

4.3

10909

11379

-

شبصیر

4

106262

110472

صف خرید

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته 13سهم مرتبط با پتروشیمی کاهش قیمت داشتند. از این تعداد، 10 سهم زیانی کمتر از 5 درصد داشتند و 3 سهم زیانی بین 5 تا 10 درصد را نشان دادند. به این ترتیب باید گفت که زیان چشمگیری در این هفته گریبان سهم های پتروشیمی را نگرفته است که این وضعیت نسبت به وضعیت هفته ماقبل بسیار بهتر است که 23 سهم زیانده وجود داشت و زیان های بالاتر از 10 درصد ثبت شد.

پتروشیمی آبادان (شپترو) علی رغم اینکه این هفته زیانده ترین سهم بود اما در روز آخر با افزایش قیمت و صف خرید مواجه شد که نشانه پایان کاهش قیمت این سهم در هفته آینده است.

پنج سهم که بیشترین زیان را در هفته گذشته داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپترو

7.9

4059

3740

صف خرید

زاگرس

7.7

298538

275600

-

شخارک

6.4

59390

55600

-

شغدیر

4.4

100980

96520

-

جم

4.2

48610

46560

-

 

چشم انداز هفته پیش رو

اگرچه روند بورس در سه روز پایانی هفته باعث امیدواری هایی شده است اما اعتماد از دست رفته برای سهامداران جزء هنوز بازنگشته است. عموم کارشناسان نیز بازار در هفته پیش رو را چندان پرقدرت نمی دانند.

با این حال شکل گیری صف های خرید برای سهام مختلف در پایان روز چهارشنبه امیدهای بسیاری برای این سهم ها شکل داده است. در میان سهم های پتروشیمی نمادهای پتروشیمی خراسان (خراسان)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول)، پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا)، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) در پایان معاملات روز چهارشنبه با صف های خرید بسته شدند که در هفته پیش رو می توانند افزایش قیمت مطلوب داشته باشند.  

تعداد بازدید : ۲,۷۷۱