سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

فاصله زمانی ثبت سفارش تا تحویل کالا؛ دلیل اختلاف نرخ فروش اوره صادراتی

فاصله زمانی ثبت سفارش تا تحویل کالا؛ دلیل اختلاف نرخ فروش اوره صادراتی
(شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰) ۱۲:۰۸

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: فاصله زمانی ثبت سفارش و صدور پیش فاکتور تا تاریخ تحویل کالا و نیز تفاوت نرخ اوره صادراتی شرکت‌های پتروشیمی اوره ساز، به دلیل اختلاف در زمان ثبت سفارش و صدور پیش‌فاکتور تا زمان تحویل کالا به مشتریان بوده است.

به گزارش نیپنا به نقل از روابط عمومی سازمان بورس، رییس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تفاوت نرخ فروش اوره صادراتی در گزارش فعالیت ماهانه برخی از شرکت‎های پتروشیمی با نرخ فعلی اوره، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از شرکت‌هایی که این وضعیت برای آن ها پیش آمده، خواستار شفاف‌سازی شده است.

ولی‌الله جعفری ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی پردیس، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی شیراز و پتروشیمی خراسان شرکت‌هایی هستند که در ماه گذشته، تفاوت قیمت فروش صادراتی اوره نسبت به نرخ اوره فوب خلیج فارس در زمان ارائه گزارش داشته‌اند.

به گفته این مقام مسوول، در شفاف‌سازی منتشر شده از سوی شرکت‌ پتروشیمی کرمانشاه، دلیل این اختلاف در نرخ، فاصله زمانی ثبت سفارش و صدور پیش فاکتور تا تاریخ تحویل کالا و همچنین تفاوت در نرخ اوره صادراتی شرکت‌های پتروشیمی اوره ساز بوده است.

رییس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان شفاف‌سازی و توجیه منتشر شده از شوی شرکت پتروشیمی کرمانشاه را چنین توضیح داد: «شرکت‌های تولیدکننده اوره در راستای مدیریت کنترل تولید و جلوگیری از انباشت محصول و جلوگیری از توقف تولید، اقدام به پیش فروش محصول می‌کنند. در نتیجه، صدور پیش فاکتور و زمان تحویل محصول و تاریخ محقق شدن فروش تفاوت دارد. این امر موجب اختلاف قیمت ثبت شده در دفاتر با نرخ جهانی ماه مورد گزارش می‌شود. ارقام گزارش شده در خصوص فروش صادراتی مهر ماه با توجه به توضیحات فوق مربوط به پیش فاکتور صادره در شهریور ماه است که مطابق با قیمت های جهانی آن ماه بوده و با توجه به برداشت محصول در مهر ماه فاکتور فروش صادر و درآمد محقق شده است. با توجه به روند رو به رشد قیمت محصول اوره در مهر ماه و اقدامات صورت گرفته در خصوص پیش فروش محصول، برداشت محصول فروخته شده مهرماه در آبان ماه صورت می‌پذیرد و با قیمت‌های جهانی مهر ماه مطابقت دارد.»

وی در پایان از پیگیری‌های مستمر سازمان بورس به‌منظور انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی از سوی سایر شرکت‌های پتروشیمی اوره ساز خبر داد.

تعداد بازدید : ۲,۴۷۳