149

هدفمند شدن مسئولیت های اجتماعی در صنعت پتروشیمی گامی به سوی توسعه پایدار

هدفمند شدن مسئولیت های اجتماعی در صنعت پتروشیمی گامی به سوی توسعه پایدار
(شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

علی ربانی مشاور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با پیام پتروشیمی به تشریح آخرین دستاوردهای کسب شده در زمینه مسئولیت های اجتماعی پرداخت که متن این گفتگو در پی می آید:

 سیاست گذاری و تدوین برنامه ها در مسیر حل مسایل اولویت دار، نگاه فرایندی و سیستماتیک، توجه به افکار عمومی و لزوم تخصصی شدن فعالیت ها در مسئولیت های اجتماعی شرکت های پتروشیمی راهبردی استراتژیک است.

علی ربانی مشاور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با پیام پتروشیمی به تشریح اخرین دستاوردهای کسب شده در زمینه مسئولیت های اجتماعی پرداخت که متن این گفتگو در پی می آید:

آیا سند استراتژی مسئولیت های اجتماعی صنعت پتروشیمی تدوین شد؟

بله، سند استراتژی مسئولیت های اجتماعی صنعت پتروشیمی، با استفاده از مشاوران ذیصلاح و بهره‌گیری از ظرفیت‌های گروه‌های ذینفع و نخبگان با چشم انداز"صنعت پتروشیمی، برترین صنعت در توسعه پایدار" در مدت 7 ماه، تدوین شده است.

چرایی داشتن برنامه استراتژیک، فرایند طرح ریزی استراتژی ها، برنامه های پیش رو و چشم انداز مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی، از اهم مواردی است که در این سند مورد توجه قرار دارد.

باید به این نکته اشاره کرد که در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش شده است تا در زمینه مسئولیت اجتماعی، عملکردی منسجم تر و در راستای نیاز واقعی محیط پیرامونی داشته باشیم و  در این بین نقش شرکت های فعال در حوزه صنعت ومسئولان جوامع محلی برای شناسایی نیازمندی های واقعی و رفع کمبودها، بسیار مهم است تا در نهایت جوامع محلی از این اقدامات منتفع شوند.

به اطلاع می رساند، دسترسی به فایل های مورد بحث در این نشست، از طریق وب سایت دبیرخانه، امکان پذیر است.

 نقش هلدینگ ها در تحقق مسئولیت های اجتماعی را چگونه ارزیابی می کنید؟

فعالیت های هلدینگ ها و شرکت های صنعت پتروشیمی در بحث CSR باید هدفمند و همسو شود و باید بر این نکته تاکید کرد که نقش هلدینگ ها در اجرایی شدن مسئولیت اجتماعی  بسیار مهم است تا با توجه به تجارب به دست آمده طی سال های اخیر، تغییر وضعیت در مسئولیت های اجتماعی پتروشیمی ها را در جهت ارتقاء اثر بخشی تحقق بخشیم و با توجه به هزینه های انجام شده نیازمند نگاهی جدی در زمینه CSR هستیم که به لطف خداوند و عنایت مدیران محترم عامل هلدینگ های صنعت بر لزوم داشتن رویکرد نظامند و راهبردی تاکید شده که استراتژی مسئولیت اجتماعی تدوین شده یکی از خروجی های جلسات شورای عالی مسئولیت اجتماعی می باشد.

بدون تردید برای اجرایی شدن برنامه های پیش بینی شده ، همدلی، همکاری و تعامل میان خانواده بزرگ صنعت پتروشیمی می تواند منجر به اقدام های اثر بخش و ماندگاری در مسئولیت اجتماعی شود و باید به سمتی حرکت کنیم که مردم آثار حضور صنعت نخست کشور را در مناطق مورد فعالیت، به ویژه در مناطق عسلویه و ماهشهر به عنوان یک صنعتی که محور توسعه پایدار است بشناسند.

نقش آفرینی صنعت پتروشمی در مناطق عسلویه و ماهشهر به عنوان دو قطب اصلی پتروشیمی را چگونه ارزیابی می کتید؟

در شرکت ملی صنایع پتروشیمی براساس نظام نامه ابلاغی از سوی وزارتخانه و جلسات برگزار شده، وظایف شرکت ها در حوزه مسئولیت اجتماعی شفاف ذکر شده است، شورای عالی مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی که متشکل از معاون وزیر، اعضا هیات مدیره و مدیران هلدینگ های صنعت پتروشیمی و روسای شوراهای راهبردی دو منطقه ماهشهر و عسلویه، نسبت به سیاست گذاری و تعیین خط مشی حوزه CSR صنعت پتروشیمی اقدام نموده و بر اجرای ان نظارت می نمایند.

همچنین در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز برای هدفمندی اقدامات و اثربخشی هزینه‌ها در این حوزه دو اقدام انجام شده است، اقدام نخست، تهیه فرم‌های اطلاعات پایه هریک از شرکت‌ها در جهت این که بتوانیم مجموعه داده‌هایی را داشته باشیم که قابلیت تبدیل به اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری مدیران صنعت و کشور را داشته باشد.

موضوع دیگر برنامه احصاء شاخص‌های توسعه شهری در دو منطقه ماهشهر و عسلویه است که پیش از حضور این صنعت، شاخص‌های توسعه شهری در این دو منطقه درچه شرایطی بوده و در طی سنواتی که این صنعت در آن مناطق فعالیت داشته وضعیت این شاخص‌ها به نسبت میانگین و برترین شهرها چه میزان تغییر داشته است تا برنامه های اتی براساس خروجی اطلاعات تعیین و اثربخشی اقدام ها افزایش یابد.

 

بهره برداری از 16 طرح بهداشتی، عمرانی و آموزشی در شهرک پردیس جم با چه هدفی بود؟

با حمایت و همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با هدف بهبود شرایط زندگی و رفاه و آسایش کارکنان شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس، 16 پروژه‌ رفاهی، بهداشتی، عمرانی و آموزشی در شهرک پردیس جم احداث و بهره‌برداری شد.

ایجاد محیطی امن، با نشاط و توسعه‌یافته برای اسکان کارکنان خدوم شرکت‌های پتروشیمی و خانواده شریف آنان در اولویت برنامه های شرکت صنایع پتروشیمی ایران قرار دارد و در این خصوص، تمامی تمهیدات لازم برای ارتقاء کیفیت خدمات و کسب رضایتمندی ساکنین شهرک پردیس جم با جدیت تمام برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

احداث درمانگاه شهرک پردیس جم با توجه به شرایط خاص جامعه در دو سال اخیر از جمله مطالبات ساکنین شهرک پردیس و از مهمترین دغدغه‌های مجموعه NPC بوده که با یاری خداوند متعال، با حضور معاون محترم وزیر، به بهره‌برداری رسید.

با احداث این درمانگاه سطح خدمات رسانی بهداشتی و درمانی از سطح یک به سطح دو ارتقاء یافت. درمانگاه شهرک پردیس دارای مساحت 950 متر مربع و دارای بخش‌هایی از جمله 25 اتاق، 2 پاویون، درمانگاه عمومی و تخصصی، 2 یونیت دندانپزشکی، اتاق CPR، داروخانه، اتاق جراحی سرپایی و بخش تزریقات است. برای این درمانگاه 500 متر مربع محوطه‌سازی و 60 متر مربع نیز پارکینگ مسقف آمبولانس احداث شده است ضمن اینکه امکان استفاده از این درمانگاه برای روستاهای اطراف هم با رایزنی صورت گرفته فراهم می شود.

در حوزه توسعه فضاهای آموزشی احداث آزمایشگاه و کتابخانه دانش آموزی، احداث دو کلاس درس و یک دفتر اداری آموزشی در کنار ایجاد ساختمان مرکز رشد و زبانسرای دانش آموزی از دیگر پروژه‌های به اتمام رسیده در شهرک پردیس هستند که برای بهره‌برداری در اختیار دانش آموزان عزیز ساکن شهرک پردیس جم قرار داده شده‌ و بخشی از فشار وارده به دانش آموزان شهر جم را که به دلیل کمبود زیر ساختهای شهرک به شهر جم متحمل می شد رفع شد.

همچنین مرکز رشد و زبانسرای شهرک پردیس در بنایی به 470 متر مربع شامل 16 اتاق، دومجموعه سرویس بهداشتی بانوان و آقایان و محوطه سازی و پارکینگ به مساحت 2500 متر مربع احداث شده است. این مرکز محل مناسبی برای کودکان، نوجوانان و جوانان شهرک پردیس برای فعالیت‌های فنی و آموزشی و همچنین آموزش زبان‌های خارجی خواهد بود.

سه پروژه‌ آموزشی شهرک پردیس شامل زبانسرا و مرکز رشد، سایت کامپیوتر و آزمایشگاه و کتابخانه و همچنین احداث سه کلاس درس در مجموع با بودجه‌ای معادل 27 میلیارد ریال و در مدت زمان 92 روز اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

گفتنی است که در راستای تسهیل شرایط آمد و شد و کاهش حداقلی حوادث جاده‌ای در مسیرهای منتهی به شهرک پردیس جم، پروژه تعریض جاده های ورودی و خروجی شهرک پردیس جم با بودجه‌ای معادل 6 میلیارد و 500 میلیون ریال و با همکاری اداره راه و ترابری شهرستان جم اجرا شد که امید است ظرف ده روز اینده آسفالت نهای آن انجام شود. اجرای این پروژه نقش مهمی در کاهش تصادفات جاده‌ای در این منطقه‌ی پرحادثه خواهد داشت.

احداث سالن سرپوشیده ورزشی به مساحت 2700 متر مربع از دیگر پروژه‌های ارزشمند در شهرک پردیس است که عملیات اجرایی آن روز دوشنبه دهم آبان ماه آغاز می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مدت 135 روز به بهره‌برداری خواهد رسید.

با حمایت مدیرعامل محترم شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایفای نقش موثر مدیران محترم عامل شرکت‌های دارای واحد مسکونی در شهرک پردیس جم، موضوع واگذاری 11 هکتار زمین مورد نیاز برای تکمیل نیازمندی‌های شهرک پردیس جم طرح و به تائید هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسید.

وی به حمایت های معاون محترم وزیر و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اعضای هیئت مدیره و همچنین حمایت از تامین منابع مالی اجرای پروژه های اجرا شده توسط هیات امنای شهرک پردیس جم اشاره کرد و ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های مدیریت و کارکنان شهرک پردیس و مدیر عامل محترم شرکت عملیات غیرصنتعی پازارگاد برای اجرای این پروژه‌ها اظهار امیدواری کرد، مجموع اقدامات انجام شده منتج به ارتقای رضایتمندی خانواده‌های ساکن در منطقه و افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی شود.

 جلسه های هم اندیشی صنعت در بحث مسئولیت های اجتماعی با چه هدفی برگزار می شود؟

تاکنون دو جلسه هم اندیشی مسئولیت های اجتماعی صنعت پتروشیمی به صورت ویدئو کنفرانس در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شده است و خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد.

در راستای دریافت نظر شرکتها و همکاران محترم برای توسعه مسئولیت های اجتماعی، در این جلسه ها سیاست گذاری و تدوین برنامه ها در مسیر حل برخی مشکلات اولویت دار، نگاه سیستماتیک، توجه به افکار عمومی و لزوم تشکیل کمیته های تخصصی در مسئولیت های اجتماعی شرکت های پتروشیمی ، برگزاری دوره های اموزشی، و شرکت در پنجمین همایش مسولیت اجتماعی نفت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و شرکت کنندگان دیدگاه های خود را مطرح کردند و در جمع بندی بر لزوم تدوین استراتژی و راهبردهای کلان حوزه مسولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی و نگاه جامع تر صنعت به این حوزه در برنامه کلان و منطقه ای ، ایجاد یک نگاه مشترک به مقوله csr ، سند راهبردی زنان و خانواده و حضور موثر در همایش مسولیت اجتماعی نفت و تمدید یکماهه ارائه گزارش پایداری و برگزاری دوره های اموزشی تاکید شد.

 همچنین تقدیر از شرکت های پتروشیمی که در حوزه مسئولیت های اجتماعی موفق به کسب عناوین و رتبه های برتر شدند در3 اسفند ماه سال گذشته در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

در این جلسه تاکید شد که بحث CSR دارای کارکردهای مختلفی است و سیاست های ارتباطی با ذینفعان باید هدفمند باشد و در این مسیر اطلاع رسانی به موقع از سوی شرکت ها می تواند منجر به اثر بخشی بیشتری شود.

با توجه به تجارب کسب شده  باید فعالیت های ما در بحث مسئولیت های اجتماعی در چارچوب سیاست های کلان کشور مورد توجه قرار بگیرد و شناخت درست از مناطق در حال فعالیت می تواند زمینه را برای تحقق مسئولیت اجتماعی فراهم کند.

تجربه پویش هر تبلت یک مدرسه چگونه بود؟

در پویشی که سال گذشته با راهبری دبیرخانه مسئولیت اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سایر سازمان‌ها انجام شد  قرار شد تا در این پویش که برای کاهش تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سراسر کشور برنامه مدونی اجرا شود.

برای شرکت در این پویش اولویت ما مناطقی بود که صنعت پتروشیمی در آنجا فعالیت دارد از جمله استان های خوزستان، بوشهر و شهرهای بندر امام و ماهشهر و عسلویه، بندر دیر و کنگان و ...

همچنین در پی درخواست رئیس آموزش و پرورش شهرستان ماهشهر مبنی بر نیاز ۵ نفر از دانش آموزان این شهرستان به تبلت، اقدام مقتضی با عنایت به پویش هر تبلت یک مدرسه انجام شد و با کمک کارکنان ستاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پژوهش و فناوری انجام و پنج دستگاه گوشی جی پلاس مورد تایید وزارت آموزش و پرورش تهیه و برای استفاده دانش آموزان بازمانده جدای از اهداء ۲ هزار دستگاه تبلت اهدایی شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و 2 هزار دستگاه اهدایی در منطقه عسلویه، ارسال شد

امیدوارم با مشارکت شرکت‌های پتروشیمی و مدیران هلدینگ‌های صنعت و کارکنان صنعت پتروشیمی بتوانیم سهم خوبی در کاهش تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل داشته باشیم.

در پایان ضمن تشکر از حمایت های معاون محترم وزیر در امور پتروشیمی، اعضای محترم هیات مدیره، مدیران محترم عامل هلدینگ ها و شرکتهای پتروشیمی ، روسا و اعضای کارگروه مسئولیت اجتماعی در سطح ستاد و شرکت های پتروشیمی و همکاران دبیرخانه، این نوید را به خانواده بزرگ صنعت پتروشیمی ارائه می کنیم که در چهار سال آتی رشد اقدام های صورت گرفته هدفمند در حوزه مسئولیت اجتماعی موجب ارتقاء سطح رفاه خانواده های ساکن در شهرهای مورد استقرار صنعت و افزایش سطح رفاه عموم جامعه خواهد شد.

گفتگو: سید فواد نبوی

تعداد بازدید : ۲,۲۷۶