149

چشم انداز تولید مواد شیمیایی صنعتی پایه و مواد مصنوعی در ایالات متحده آمریکا به تفکیک بخش

چشم انداز تولید مواد شیمیایی صنعتی پایه و مواد مصنوعی در ایالات متحده آمریکا به تفکیک بخش
(شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط شورای شیمی آمریکا، به طور کلی صنعت پتروشیمی جهان از سال 2021 به بعد روند صعودی را تجربه خواهد کرد.

ضمن اینکه همین روند صعودی در اکثر زیربخش های این صنعت نیز قابل مشاهده خواهد بود.به عنوان مثال، رشد حجم مبادلات در زیربخش های مواد شیمیایی غیررگانیک، مواد شیمیایی ارگانیک و مواد مصنوعی نیز قابل مشاهده است (نمودار 1).

نمودار ۱- چشم‌انداز تولید مواد شیمیایی صنعتی پایه و مواد مصنوعی در ایالات متحده آمریکا به تفکیک بخش

جهان

 منبع: شورای شیمی آمریکا

 جدول ۱- میزان تولید مواد شیمیایی صنعتی پایه و مواد مصنوعی در ایالات متحده آمریکا به تفکیک بخش

سال

کل

غیر ارگانیک ها

 

ارگانیک ها

 

مواد مصنوعی

 

۲۰۱۸

5/3

6/1

8/3

2/0-

۲۰۱۹

4/0-

9/1

5/1-

7/3-

۲۰۲۰

3/1-

9/1-

9/0-

8/17-

۲۰۲۱

5/0

6/1

0/0

1/0

۲۰۲۲

4/3

½

0/4

5/3

۲۰۲۳

1/2

0/1

4/2

4/2

منبع: شورای شیمی آمریکا

 تولید مواد شیمیایی تخصصی در ایالات متحده آمریکا

 از آنجایی که به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ بازارهای مصرف نهایی به شدت دچار اختلال شد، تولید موا دشیمیایی تخصصی در ایالات متحده آمریکا به 8/10 درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت. در نیمه اول سال ۲۰۲۱ نیز جبران رشد تولید مواد شیمیایی تخصصی به دلیل طوفان های زمستانی و همچنین کمبود مواد به تاخیر افتاد.

  انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۱ صنعت تولید روکش به اندازه 5/2 درصد رشد کند، این در حالی است که پیش بینی می شود این روش در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته و به رقم 5/5 درصد برسد.

 همچنین انتظار می رود که تولید سایر مواد شیمیایی تخصصی در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و به رغم 3/4 درصد تا پایان سال ۲۰۲۱ برسد، این رشد در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته اما سرعت رشد کاهش خواهد یافت و در سال 2022 صنعت تولید مواد شیمیایی تخصصی رشد 5/3 درصدی را تجربه خواهد کرد.

نمودار ۲- تولید مواد شیمیایی تخصصی در ایالات متحده آمریکا

جهان

 منبع: شورای شیمی آمریکا

 چشم انداز صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا

 از آنجایی که انتظار می‌رود بازارهای مصرف نهایی و مشتریان صادراتی ایالات متحده نیز در سال ۲۰۲۲ با افزایش معتنابهی مواجه شود، تخمین زده می شود که حجم مبادلات در صنعت پتروشیمی نیز افزایش یابد.

 همچنین به دلیل اینکه نسبت قیمت نفت و گاز طبیعی تقریباً متوازن شده است انتظار می رود که ایالات متحده آمریکا همچنان به عنوان یکی از کشورهای جذاب برای تولید محصولات پتروشیمی محسوب شود.

همانطور که در نمودار 3 ملاحظه می شود نتیجه این تغییرات در بازار تولیدموادشیمیایی این خواهد بود که حجم مبادلات مواد شیمیایی نیز به روند قبلی بازگشته و در پایان سال ۲۰۲۱ به رقم ۱.۴ درصد می‌رسد، این درحالی سرخ در سال ۲۰۲۲ رشد ۳.۲ درصدی برای این صنعت پیش‌بینی می‌شود.

نمودار ۳- حجم تولید مواد شیمیایی در ایالات متحده آمریکا

جهان

 منبع: شورای شیمی آمریکا

  رشد تولید مواد شیمیایی پایه: ۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۱، ۳.۴ درصد در سال ۲۰۲۲

 رشد تولید مواد شیمیایی تخصصی: ۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۰، ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۲

 ارزش حمل و نقل مواد شیمیایی نیز انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۱ به میزان 1/8 درصد رشد کند و به رقم ۵۲۶ میلیارد دلار برسد، این رقم در سال ۲۰۲۲ با 2/8 درصد رشد به ۵۶۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

 پس از اینکه به دلیل پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ میزان اشتغال در صنعت پتروشیمی به اندازه ۱۴,۸۰۰ نفر (7/2 درصد) کاهش یافت، انتظار می رود که میزان اشتغال نیز در سال ۲۰۲۱ بهبود یافته و به ۶ هزار نفر ( 1/1 درصد) برسد و با رشد 3/1 درصدی در سال ۲۰۲۲ نیز تقویت شود.

 مخارج سرمایه ای نیست که به دلیل پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ با افت 6/17 درصدی مواجه شده بود، با افزایش 9/11 درصدی به رقم 6/30 میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید، اما روند این رشد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و به 1/3 درصد می‌رسد.

 چشم انداز صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا به تفکیک بخش

 در حالی که تقاضا برای برخی مواد شیمیایی در سال ۲۰۲۰ در پاسخ به شروع ویروس کووید-۱۹ به طور قابل توجهی افزایش یافته بود، تقاضا برای سایر مواد شیمیایی در سال ۲۰۲۰ طور چشمگیری کاهش یافته بود. در نتیجه کل تولید مواد شیمیایی در سال ۲۰۲۰ اندازه 3/9 درصد کاهش پیدا کرد در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ به 3/12 درصد رسید.

نمودار ۴- تولید محصولات پتروشیمی در ایالات متحده آمریکا به تفکیک بخش تا سال ۲۰۲۵

 جهان

 منبع: شورای شیمی آمریکا

 تولید مواد شیمیایی پایه که در سال ۲۰۱۹ بهبود پیدا کرده بود در سال ۲۰۲۰ به اندازه 9/8 درصد کاهش پیدا کرد اما در سال ۲۰۲۰ توانست رشد قبلی خود را بازیابد و به رغم رشد 2/14۲ درصد برسد.

 تولید مواد شیمیایی تخصصی نیز که در سال ۲۰۲۰ با افت 6/13 درصدی مواجه شده بود، توانست در سال ۲۰۲۱ عقب ماندگی خود را جبران کرده و به رغم رشد 6/10 درصد برسد. تولید مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی نیز به اندازه 3/9 درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت، این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ این بخش نیز توانست رشد خود را جبران کرده و به رغم رشد 3/9 درصدی را تجربه کند.

 محصولات مصرفی که به دلیل افزایش چشمگیر فروش محصولات پاک کننده و ضدعفونی کننده رونق دوباره پیدا کرده بود، توانست در سال ۲۰۲۰ رشد 8/6 درصدی را تجربه کند و انتظار می رود که این رشد در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته و به رقم 3/9 درصدی برسد.

 چشم انداز تولید موادشیمیایی پایه در ایالات متحده آمریکا به تفکیک بخش

 به دلیل اختلالات شدید تقاضا در طول زنجیره عرضه، تولید مواد شیمیایی تخصصی در سال ۲۰۲۰ به اندازه 9/8 درصد کاهش یافت، اما توانست در سال ۲۰۲۱ و با رشد 2/14 درصدی این عقب ماندگی را جبران کند.

  میزان تولید مواد شیمیایی ارگانیک و مواد شیمیایی فر در سال ۲۰۲۰ به اندازه 3/9 درصد کاهش یافت، اما در سال ۲۰۲۱ توانست با رشد 2/15 درصدی روند گذشته را جبران کند. میزان تولید مواد شیمیایی ارگانیک نیز در سال ۲۰۲۰ به اندازه ۱۱ درصد کاهش یافت اما در سال ۲۰۲۱ با رشد 2/15 درصدی به روند قبلی خود بازگشت.

 در میان بخش های تولید کننده مواد شیمیایی پایه رزین های پلاستیکی بیشترین میزان کاهش را در سال ۲۰۲۰ تجربه کردند به طوری که تولید این محصول به اندازه 6/5 درصد کاهش یافت. اما انتظار می‌رود که تقاضا برای رزین های پلاستیکی در سال ۲۰۲۱ با رشد 1/13 درصدی عقب‌ماندگی خود را جبران کرده و در طول دوره پیش بینی با رشد متوسط به روند خود ادامه دهد.

نمودار ۵- میزان تولید مواد شیمیایی پایه به تفکیک بخش تا سال ۲۰۲۵

جهان

 منبع: شورای شیمی آمریکا

 تولید لاستیک مصنوعی نیز در سال ۲۰۲۰ به اندازه 3/14 درصد کاهش یافت اما در سال ۲۰۲۱ انتظار می‌رود این روند معکوس شده و این صنعت رشد 9/8 درصدی را تجربه کند. تولید فیبر نیز مانند سایر بخش‌های مواد شیمیایی پایه در سال ۲۰۲۰ با کاهش تولید 6/12 درصدی مواجه شد اما انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۱ با رشد 6/3 درصدی سعی در جبران روند غذا به خود داشته باشد.

تعداد بازدید : ۲,۶۶۶