بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

پاییز خوب پتروشیمی ها ادامه دارد

پاییز خوب پتروشیمی ها ادامه دارد
(شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰) ۱۰:۰۸

از 27 نماد مثبت هفته گذشته گروه، 5 نماد سود هفتگی بالاتر از 10 درصد را ثبت کردند که سودی بسیار چشمگیر است. 11 سهم هم سود بین 5 تا 10 درصدی داشتند و 11 سهم دیگر نیز سودی پایین تر از 5 درصد داشتند

به گزارش نیپنا ، دومین هفته کاری پاییز (10- 14 مهرماه) همچون هفته ماقبل از آن هفته ای بود که بازار سرمایه رشدی اندک داشت و این رشد را مدیون سهام های بزرگ بود؛ اما در این میان سهم های مرتبط با پتروشیمی روز و روزگاری خوش دارند و کاهش قیمت برای این گروه بسیار اندک است.

شاخص کل بورس در آغاز معاملات روز شنبه عدد یک میلیون و 436 هزار واحد را نشان می داد و پس از چهار روز معاملات در ظهر روز چهارشنبه به یک میلیون و 488 واحد رسید که به این ترتیب علاوه بر اینکه امیدهای بسیار برای بازار ایجاد شده و بازپس گیری کانال یک میلیون و پانصد هزار واحدی در هفته پیش رو محتمل است، این افزایش شاخص نشان دهنده میانگین سود 3.6 درصدی سهامداران در این هفته بود. این دقیقا معادل سودی است که در هفته ماقبل هم وجود داشت و از این جنبه می توان گفت که بورس حرکتی متعادل و آرام روبه بالا دارد.

بررسی سهام مرتبط با پتروشیمی در این هفته نشان می دهد که وضعیت این گروه به مراتب بهتر از میانگین بورس است. این هفته از 29 نماد قابل خرید و فروش در این گروه 27 نماد مثبت بودند و فقط 2 نماد هفته ای منفی را ثبت کردند. از این هفته، این هفته جزو هفته های نادر در یک سال گذشته است.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از سال گذشته بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین رشد

از 27 نماد مثبت این هفته گروه، 5 نماد سود هفتگی بالاتر از 10 درصد را ثبت کردند که سودی بسیار چشمگیر است. 11 سهم هم سود بین 5 تا 10 درصدی داشتند و 11 سهم دیگر نیز سودی پایین تر از 5 درصد داشتند. پتروشیمی تندگویان (شگویا) که هفته ماقبل رشدی چشمگیر داشت این هفته با اندکی کاهش قیمت جزو معدود سهام منفی این گروه بود. بقیه سهام پرسود هفته قبل، اگر چه این هفته باز هم سودده بودند اما در جدول سودده ترین ها سهام جدیدی جای گرفتند.

پنج سهم پتروشیمی که در این هفته بیشترین سود را داشتند به ترتیب عبارتند از:

نماد

درصدسود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

خراسان

20

92750

111310

صف خرید

شفارا

14

7328

8352

صف خرید

شفن

12.8

393450

443630

-

شپدیس

10.9

176090

195320

-

فارس

10.7

12510

13850

-

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته فقط 2 سهم مرتبط با پتروشیمی کاهش قیمت داشتند. دو پتروشیمی فسا و جهرم که مدتها است دارای صف فروش و کاهش قیمت هستند، این هفته وضعیت مطلوبی داشتند و از بین زیانده ها به سودده ها منتقل شدند و از این نظر پتروشیمی داراب را تنها گذاشتند!
دو سهم زیانده در هفته گذشته عبارت است از:



درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

داراب

5

2304

2188

صف فروش

شگویا

1.8

12207

11982

-

 

چشم انداز هفته پیش رو

انتصاب های اقتصادی و اخبار سیاسی در هفته گذشته در مجموع به نفع بورس ارزیابی می شود. انتظار برای گذشتن شاخص کل از مرز یک میلیون و 500 هزار واحد وجود دارد و بعضی کارشناسان این خوشبینی را دارند که این شاخص در هفته پیش رو به کانال یک میلیون و 600 هزار واحد هم وارد شود. در این صورت گروه پالایشی ها که سهام پتروشیمی هم در این گروه جا گرفته مطمئنا جزو سهام محرک بازار و بالا برنده شاخص خواهند بود.

با این همه برخی کارشناسان با اشاره به اینکه در سه روز پایانی هفته میزان خروج پول حقیقی در بازار کم نبوده، نسبت به رشد قیمت ها در هفته پیش رو تردید دارند.
سهم های پتروشیمی خراسان (خراسان) و پتروشیمی فارابی (شفارا) برای دومین هفته متوالی در پایان معاملات روز چهارشنبه با صف های خرید بسته شدند که همین موضوع نشان دهنده وضعیت خوب این سهم ها حداقل در آغاز هفته پیش رو است.

تعداد بازدید : ۲,۶۵۶