وزیرنفت: پروژه های غیر فعال، غربالگری می شوند

وزیرنفت: پروژه های غیر فعال، غربالگری می شوند
(جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰) ۱۳:۵۰

وزیر نفت با ارزیابی مثبت از روند تکمیل طرح پتروشیمی گچساران،گفت: ساخت این پروژه حدود ۸۷ درصد پیشرفت داشته و یکی از امتیازهای آن این است که ۷۸ درصد کالاها ساخت داخل است.

به گزارش نیپنا، جواد اوجی امروز (جمعه، نهم مهرماه) در جریان سفر به استان کهگیلویه و بوراحمد، پس از بازدید از سد چمشیر و مجتمع پتروشیمی گچساران در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: طرح‌های توسعه و حفظ و نگهداشت تولید سه میدان در گچساران ۱ و۲، گچساران ۳ و۴ و میدان بی‌بی‌حکیمه نیز برای افزایش روزانه ۴۰ هزار بشکه نفت کلید می‌خورد که اشتغال خوبی در بر خواهد داشت و از ظرفیت گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد در تکمیل آنها استفاده می‌شود و تجهیزات مورد نیاز از این استان و همین کارخانجات صنعتی تأمین خواهد شد.

اوجی تأکید کرد: اعتقاد من این است که شهرک‌های صنعتی ظرفیت خوبی دارند و اگر قرار است صنعت نفت توسعه یابد باید از توان همین شهرستان‌ها استفاده شود.

تلاش برای تعیین‌تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره

وی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت سیزدهم غربالگری، تعیین تکلیف و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و نیمه‌تمام است، گفت: در دولت سیزدهم همه توان را می‌گذاریم در همه بخش‌ها و نه‌تنها صنعت نفت تا پروژه‌های نیمه‌کاره را تکمیل کنیم؛ در این استان هم سه پروژه در نخستین فرصت با توان وزارت نفت و شرکت‌های تابع تا پایان این دولت به بهره‌برداری می‌رسند.

وزیر نفت همچنین اظهار کرد: اعتقاد من و دولت سیزدهم بر این است که هر جا صنعت نفت پروژه دارد مردم منطقه باید از قِبل آنها بهره‌مند شوند، به همین دلیل در همین مدت که من وزیر شدم این موضوع اولویت کاری‌ام بوده است.

اوجی بیان کرد: امروز هم بیش از ۶۲ پروژه عام‌المنفعه (در حوزه‌های ورزشی، آموزشی، راهسازی، آب و...) در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بخشی از آنها امسال و بخشی دیگر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند؛ مردم باید احساس کنند اگر در شهرستانشان واحد پتروشیمی، پالایشگاهی یا توسعه نفت و گاز وجود دارد از آن بهره می‌برند.

وی ادامه داد: در حوزه گازرسانی هم ۸۲ روستا که بخش زیادی هم در منطقه گچساران است به شبکه گاز متصل می‌شود.

پتروشیمی گچساران شهریور ۱۴۰۱ می‌آید

وزیر نفت به اجرای پروژه پتروشیمی گچساران هم اشاره کرد و افزود: با همت مجموعه نفت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) و اعتبار تخصیص‌داده‌شده به شما مردم قول می‌دهم این پروژه تا شهریورماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد.

اوجی با بیان اینکه بهره‌برداری این پروژه اشتغال‌زایی و درآمد مطلوبی برای استان به همراه دارد، به توسعه زنجیره پتروشیمی هم اشاره کرد و گفت: بخشی از اتیلن تولیدی مجتمع پتروشیمی گچساران صرف خوراک واحد پتروشیمی می‌شود که در کنار این مجموعه قرار دارد.

وی ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی را سالانه یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اتیلن اعلام و تصریح کرد: پیشنهاد احداث یک واحد پتروشیمی در کنار این مجموعه داده شده است تا پس از مطالعات و بررسی اجرا و از محرومیت و کم‌برخوردار بودن این شهرستان کاسته شود.

انتصاب مدیران فسادستیز در نفت

وزیر نفت به توسعه سه پروژه نفتی در قالب طرح‌های نگهداشت و تولید در گچساران هم اشاره کرد و گفت: حجم سرمایه مورد نیاز برای این سه پروژه بیش از ۲۶۰ میلیون یورو در طول سه سال خواهد بود که ۳ درصد از آن صرف مسئولیت اجتماعی می‌شود.

اوجی با بیان اینکه از زمان به‌عهده گرفتن مسئولیت وزارت نفت تاکنون بیش از ۱۳ مدیر توانمند، متخصص، جهادی و فسادستیز را در نفت منصوب کردم، افزود: همه تلاش مدیران و وزیران دولت رفع دغدغه و حل مشکلات و چالش‌های مردم است.

وی تاکید کرد: وضع معیشت مردم بسیار سخت است و همه تلاش ما این است با حرکت جهادی این مشکلات را حل کنیم. وعده خدا حق است و مشکلات حل خواهد شد.

ضرورت ساماندهی نیروهای انسانی در نفت

وزیر نفت به دغدغه برخی مدیران در جذب نیروهای خارج از استان هم اشاره کرد و ادامه داد: وظیفه ما مدیران و وزیران این است که اجازه ندهیم از نیروهای خارج از ظرفیت استان استفاده شود. بی‌شک این موضوع و مقدار استفاده از نیروهای بومی را بررسی می‌کنیم.

اوجی گفت: وزارت نفت برای تربیت و سپس استفاده از نیروهای ماهر از راه‌اندازی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و ارتقای سطح علمی و تخصصی جوانان منطقه حمایت می‌کند.

وی به جذب نیروهای انسانی در صنعت نفت هم اشاره کرد و با یادآوری اینکه متأسفانه در دولت گذشته ۱۰ هزار سمت در صنعت نفت حذف شده و هیچ نیرویی جذب نشده که خود یک چالش است، گفت: در نخستین روزهای کاری‌ام چند دستورعمل را در زمینه سرمایه انسانی ابلاغ کردم؛ هم‌اکنون ۱۰۳ هزار نیروی ارکان ثالث و ۳۷ هزار نیروی قرارداد مدت معین و موقت در نفت فعال هستند که باید ساماندهی شوند.

وزیر نفت با بیان اینکه ۱۰ هزار سمت حذف‌شده در صنعت نفت احیا شده است، بیان کرد: تبدیل وضع کارکنان مدت موقت در مقابل سمت به مدت‌معین و تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر تا پایان سال در دستور کار است. تلاشمان این است با گرفتن مجوز از دولت و سازمان برنامه و بودجه برای سمت‌های جدید و تأمین اعتبار مشکلات نیروی انسانی را حل کنیم.

اوجی به نشست عصر امروز دولت در شورای اداری استان با حضور رئیس جمهوری هم اشاره کرد و گفت: در این نشست تخصیص ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اجرای پروژه بالادستی صنعت نفت برای مسئولیت اجتماعی را بیان خواهم کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت و جمعی از اعضای هیئت دولت به همراه سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری صبح امروز (جمعه، نهم مهرماه) در سفری یک‌روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد آمدند؛ حضور در نشست شورای اداری شهرستان باشت برنامه دیگر اوجی در این سفر است.

تعداد بازدید : ۲,۰۷۶