سرمایه گذاری پتروناس برای تولید محصولات پتروشیمی

سرمایه گذاری پتروناس برای تولید محصولات پتروشیمی
(چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰) ۱۳:۵۵

شرکت دولتی نفت مالزی (پتروناس) در شرایط بهبود شکننده آسیا و مازاد ظرفیت پالایش، به پتروشیمی‌ها چشم دوخته است.

به گزارش نیپنا به نقل از خبرگزاری پلتس، شرکت پتروناس مالزی با وجود بهبود تقاضای شکننده سوخت برای بخش حمل و نقل در بازارهای آسیایی، درباره چشم‌انداز آینده تجارت پالایش نفت محتاط است از این رو به‌دنبال تنوع‌بخشی به محصولات خود با گسترش مواد شیمیایی است.

عارف محمود، نایب رئیس و مدیرعامل بخش پایین‌دست پتروناس در میزگرد مؤسسه پلتس در کنفرانس نفت آسیا-اقیانوسیه (اپک) گفت: قیمت‌های جهانی انرژی روند افزایشی به خود گرفته و به نظر می‌رسد تقاضا در حال بازگشت است، اما باید هوشیار بود و پایداری روند افزایشی قیمت‌ها و بهبود تقاضا را ارزیابی کرد.

وی افزود: پتروناس درباره تجارت پالایش نفت و فرآورده‌های نفتی محتاط است زیرا احتمال دارد تقاضا برای سوخت به‌ویژه سوخت هوایی ازسوی بازارهای آسیایی با توجه به ازسرگیری سفرها و باز شدن مرزها افزایش یابد.

نایب رئیس و مدیرعامل بخش پایین‌دست پتروناس تصریح کرد: زمانی که سخن از فرآورده‌های نفتی به میان می‌آید، انتظار ندارم شاهد افزایش خیره‌کننده حاشیه‌ سود (از سطوح کنونی در کوتاه مدت) باشم.

محمود گفت: تمایل برای سرمایه گذاری آسیا در پالایشگاه‌ها و تمرکز صرف بر تجارت پالایش به‌دلیل شرایط ناپایدار احیا و شکننده بودن تقاضای سوخت در بخش حمل و نقل و شتاب‌گیری روند حرکت به سمت پدیده انتقال انرژی و در حالی که عرضه مازاد زیادی در ظرفیت پالایش در آسیا وجود دارد، در پنج سال آینده خواهد بود.

وی تصریح کرد: با این حال، می‌توان به سمت سرمایه‌گذاری در مواد شیمیایی پیش رفت زیرا قرار گرفتن بیش از حد در صنعت پالایش در بازار ناآرام ریسک دارد.

نایب رئیس و مدیرعامل بخش پایین‌دست پتروناس افزود: مجتمع پالایش و پتروشیمی جدید پتروناس نمونه بارزی از راهبرد این شرکت برای تنوع‌بخشی است، به‌گونه‌ای که تمرکز بر مواد شیمیایی و ارتقای کیفیت محصولات پالایشی خواهد بود.

واحد یکپارچه پالایش و پتروشیمی مالزی (RAPID) واقع در مجتمع پنگه‌‍رانگ (Pengerang) با سرمایه‌گذاری مشترک پتروناس و آرامکو در اواخر سال 2019 راه‌اندازی شد.

پالایشگاه RAPID در جوهور یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که پتروناس با ظرفیت پالایش روزانه 300 بشکه در روز تولید سالانه 3 میلیون و 300 هزار تن محصول اجرا کرده است.

منابع صنعتی اعتقاد دارند از زمان شیوع ویروس عالم‌گیر کووید-19 (کرونا) با توجه شرایط ناپایدار تقاضا، شرایط فعالیت شرکت‌های نفتی که جز فرآورده‌های نفتی مواد پتروشیمی هم در سبد تجاری پالایش خود داشته‌اند، بهتر از آنهایی بودند که تنها روی فرآورده‌های نفتی تمرکز کرده بودند.

برای نمونه، تقاضا برای بعضی از محصولات پتروشیمی مانند پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در کره جنوبی افزایش خیره‌کننده‌ای داشته است زیرا این محصولات برای ساخت سرنگ‌های یکبار مصرف پلاستیکی، سوزن‌های زیر پوستی، لباس‌های گروه درمان ضروری هستند.

تعداد بازدید : ۲,۵۵۱