آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد:

آمونیاک و هیدروژن تا 2050 سوخت اصلی کشتی‌ها می‌شوند

آمونیاک و هیدروژن تا 2050 سوخت اصلی کشتی‌ها می‌شوند
(یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰) ۱۳:۲۹

سهم آمونیاک در تامین سوخت‌های دریایی در سناریوی صفر شدن مقدار انتشار کربن تا سال 2050 به 45 درصد می‌رسد.

به گزارش نیپنا به نقل از خبرگزاری پلتس، آژانس بین المللی انرژی 18 ماه مه (28 اردیبهشت‌ماه) در گزارشی آورده است که آمونیاک و هیدروژن در صورت تحقق هدف به صفر رساندن مقدار انتشار کربن در جهان، اصلی ترین سوخت‌های دریایی خواهند بود.

آژانس بین‌المللی انرژی با تشریح نخستین نقشه راه خود برای چگونگی دستیابی بخش انرژی جهانی به هدف به صفر رساندن انتشار دی‌اکسید کربن، اعلام کرد: در چنین سناریویی آمونیاک 45 درصد تقاضای سوخت مورد نیاز بخش حمل و نقل دریایی را شامل می‌شود.

هزینه مسئله اصلی خواهد بود، پیش بینی می‌شود کارخانه‌های کوچک تولید آمونیاک از ابتدای سال 2025 در سراسر جهان ظهور و آمونیاک سبز را با قیمت 650 تا 850 دلار به ازای هر تن (34.95 دلار - 45.70 دلار در هر گیگابایت) تولید کنند.

پس از آن، انتظار می‌رود با ساخت کارخانه‌های بزرگتر در سال 2030 میلادی، این هزینه به 400 تا 600 دلار به ازای هر تن برسد و با افزایش مصرف به دلیل استفاده از این حامل انرژی، با افزایش مصرف به 275 تا 450 دلار به ازای هر تن در سال 2040 میلادی برسد.

در هر صورت، پایانه‌ها و بنادر بزرگ دارای امکانات بانکرینگ میزبان عرضه سوخت آمونیاک می‌شوند و بنادر کوچکتر از این شرایط بی‌بهره می‌مانند.

آژانس بین‌المللی انرژیاعلام کرد که 20 پایانه بزرگ جهان میزبان بیش از نیمی از محموله‌های و بارهای جهان هستند (در سناریوی به صفر رساندن انتشار کربن)، از این رو آنها می‌توانند به قطب‌های صنعتی برای تولید هیدروژن و آمونیاک به‌منظور استفاده در صنایع شیمیایی و پالایش و سوخت‌گیری تبدیل شوند.

یکی از مزایای آمونیاک این است که می‌تواند در موتور احتراق داخلی هم سوزانده شود و چنین موتورهایی برای کشتی‌های دارای سوخت آمونیاک توسط دو تولیدکننده بزرگ موتورهای دریایی در حال تولید هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که انتظار می‌رود این موتورها تا سال 2024 وارد بازار شوند.

بخش تحلیلی پلاتس در چشم‌انداز ماه فوریه با عنوان «چشم‌انداز انرژی آینده»آورده که بعید است هیدروژن خالص نقش مهمی در حمل و نقل بین‌المللی دریایی در مقیاس بزرگ داشته باشد.

در این چشم‌انداز آمده است که آمونیاک در بخش انرژی عملکرد بهتری دارد، اما هنوز هم با گازوئیل مقایسه نمی‌شود، اگرچه کشتی‌های تازه ساخته شده ممکن است این شرایط را داشته باشند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که سوخت‌های زیستی پایدار حدود 20 درصد از کل انرژی مورد نیاز حمل‌ونقل را در سال 2050 میلادی خالص تأمین خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود آورده است که هدف به صفر رساندن انتشار کربن تا سال 2050 میلادی یک سفارش بلندبالا خواهد بود و برای تحقق این هدف نرخ جهانی بهبود بهره‌وری انرژی نیز باید تا سال 2030 میلادی سالانه چهار درصد حدود سه برابر میانگین در دو دهه گذشته بهبود یابد.

این نهاد اعلام کرد که رسیدن به هدف انتشار کربن صفر نیاز به سرمایه‌گذاری سالانه 5 تریلیون دلار تا سال 2030 در همه عرصه‌های انرژی دارد و این روند 0.4 واحد درصد در سال به رشد تولید ناخالص داخلی جهانی می‌افزاید.

تعداد بازدید : ۴,۵۲۹