33 طرح پیشران ، زمینه ساز تحول هوشمند در صنعت پتروشیمی

33 طرح پیشران ، زمینه ساز تحول هوشمند در صنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۷:۲۹

سرپرست دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: 33 طرح پیشران حاوی محصولات بسیار مهم و مورد نیاز بازار داخلی، فرصتی ارزشمند برای سرمایه گذاری در صنایع میان دستی و پایین دستی خواهد بود.

به گزارش خبرنگارنیپنا ،محمد متقی، سرپرست دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی امروز سه شنبه (28 اردیبهشت ماه )در دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ١۴٠٠ به بررسی فرصت‌های اقتصادی در صنایع بالادستی پرداخت و گفت: در نگاه کلی، صنایع پتروشیمی حدود ۴۰ میلیون تن خوراک از منابع مختلف دریافت می‌کند که از این میزان، ۳۴ میلیون تن محصول نهایی تولید می‌شود که حدود ۳۰ درصد آن در داخل استفاده می‌شود و ۶۴ درصد از این مقدار جزو گروه محصولات پلیمری هستند.

متقی با بیان این که تنوع سبد محصولات مورد استفاده در صنایع تکمیلی موضوع مهمی به شمار می رود که روزبه‌روز در حال متنوع تر خواهد شد، گفت: ما باید با نگاهی هوشمندانه در مسیری حرکت کنیم که منجر به طراحی و ساخت طرحهای شود که محصولات آن مورد نیاز اساسی صنایع پایین دست بود و سبب کاهش حجم و بی نیازی بازار داخل از واردات آنها شود.

متقی ادامه داد: روند تامین بازار داخلی از سال ۹۰ تا انتهای این دهه، از ۲.۱ میلیون تن به ۵.۴ میلیون تن در سال ۹۹ رسیده و این رقم در محصولات پلیمری از ۱.۳ میلیون تن به ۳.۳ رسیده است که بالغ بر ۳ برابر افزایش را نشان می¬دهد.

وی اظهارکرد: در سال گذشته نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی مبتنی بر پاسخ به نیازهای واقعی صنایع تکمیلی طراحی شده است و اکنون در انتهای جهش دوم قرار داریم و بر اساس تکالیف برنامه ششم توسعه مقرر شده است که در پایان سال ۱۴۰۰ می‌بایست ظرفیت تولید پتروشیمی‌ به ۱۰۰ میلیون تن برسد.

متقی ادامه داد: اگر روند افزایش ظرفیت پتروشیمی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۴ که افق جهش سوم است مرور کنیم، از ۵۶ میلیون تن تولید به ۱۰۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ و تا سال ۱۴۰۴ به ۱۳۰ میلیون تن خواهیم رسید.

سرپرست دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی درباره توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش مبتنی بر تولید محصولات با ارزش گفت: در گام چهارمی که در نقشه را توسعه صنعت پتروشیمی تعریف شده است. نیاز بازار داخلی و حمایت از صنایع پایین دستی یک راهبرد اساسی است.

وی افزود: در این گام، سه بخش طراحی شده است که ۴ طرح راهبردی خوراک ترکیبی در بالادست پتروشیمی‌ داریم که برای متوازن سازی خوراک-های متناسب با صنایع میان‌دستی طراحی شده است که می‌توانند محصولات مورد نیاز بازار صنایع تکمیلی را تامین کنند.

به عنوان مثال پروپیلن و آروماتیک که خوراک¬های بسیار با ارزش و پراهمیتی هستند از این طریق ایجاد می¬شوند و عدم توازن ایجاد شده قبلی را رفع خواهند کرد.

بر اساس این گزارش ،متقی در پایان فهرست 33 طرح پیشران را در پنج زنجیره پروپیلن، متانول، بنزن، اوره و اتیلن حاوی محصولات بسیار مهم و حیاتی را به عنوان فرصتهای سرمایه گذاری در میان دستی و پایین دستی ارائه داد.

تعداد بازدید : ۲,۸۸۴