معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

چهره صنعت پتروشیمی با تنوع سازی سبد محصولات تغییر می کند

چهره صنعت پتروشیمی با تنوع سازی سبد محصولات تغییر می کند
(چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۷:۰۷

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با اجرای طرح های پایین دست با هدف تکمیل و توسعه زنجیره ارزش، چهره صنعت پتروشیمی با متنوع سازی سبد محصولات تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا؛ بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه سفر دوروزه  و بازدید میدانی از مجتمع ها و طرح های پتروشیمی مستقر در منطقه ماهشهر اظهارکرد: از آنجایی که یکی از اهداف بلند مدت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مسیر توسعه پایدار و هوشمندانه صنعت، اجرای پروژه هایی پایین دست  مبتنی بر خوراک های پایه در پتروشیمی ها( به جز خوراک های نفت و گاز ) است، در این سفر از روند عملیاتی این پروژه ها در منطقه ماهشهر، بازدید شد.

وی با تاکید براین که، مهمترین هدف شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجرای طرح های پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش است، افزود: با اجرای پروژه های پایین دست  در صنعت پتروشیمی و بهره برداری از آنها، در چند سال آینده چهره صنعت پتروشیمی با تنوع سازی سبد محصولات تغییر خواهد کرد .

وی تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که در منطقه ماهشهر که حدود30 تا 35 درصد ظرفیت صنعت پتروشیمی را به خود اختصاص داده است، طرح های پایین دست پتروشیمی با استفاده از خوراک  های پایه خود صنعت اجرا شود.

تاب آوری صنعت؛ بی نیاز از واردات

بهزاد محمدی گفت: صنعت پتروشیمی به شدت نیازمند متنوع سازی سبد محصولات در تولید محصولات نهایی است، بنابراین شرکت ملی صنایع پتروشیمی درصدد توسعه زنجیره تولید محصولات نهایی است، با تحقق این امر ضمن ایجاد یک صنعت تاب آور، کشور از واردات محصولات گران بی نیاز می شود.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، یکی از اهدف توسعه پایدار و هوشمندانه صنعت پتروشیمی در بلند مدت را تولید پروپیلن صنعت  خواند و اظهار کرد: نکته مهم و حائز اهمیت ما در اجرای طرح های پتروشیمی تامین کمبود نیاز 3 میلیون تنی صنعت به پروپیلن است، بنابراین در مسیر تامین نیاز صنعت،  طرح PDH سلمان فارسی نخستین طرح فعال است که در حال حاضر با تامین دانش فنی خارجی، پیش بینی می شود در سال 1402این پروژه به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: در همین راستا عملیات اجرایی طرح PDH  پتروشیمی هیرسا، نیز آغاز شده است و اجرای این طرح نیز در وضعیت مناسبی است.

به گفته محمدی، اولین طرحی که از مسیر گاز طبیعی به سمت پروپیلن خواهد رفت، طرح GTP اسلام آباد غرب است، که توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اجرا می شود. هم اکنون پیمانکار EPC این طرح انتخاب شده است و طی هفته آینده کار اجرایی آغاز می شود.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید و نیاز صنعت به پروپیلن در کشور نسبت یک به 4 میلیون تن در سال است و امیدواریم با توسعه زنجیره پروپیلن، ضمن تولید محصولات ارزشمند و مورد نیاز صنایع داخلی از واردات جلوگیری کنیم، خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی در حال تعریف و اجرای طرح های تولید پروپیلن  است، بطوریکه پیش بینی می شود در سال 1404، در این صنعت کمبود پروپیلن نداشته باشیم و از این مسیر بتوانیم زنجیره اجرای طرح های مشتق از پروپیلن را گسترش دهیم.

بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خاتمه خاطر نشان کرد:  چهره صنعت پتروشیمی  در سالهای آتی تغییر خواهد کرد.

تعداد بازدید : ۲,۴۲۸