تداوم روند کاهش صادرات کاستیک سودا از سوی پتروشیمی های آمریکا

تداوم روند کاهش صادرات کاستیک سودا از سوی پتروشیمی های آمریکا
(یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۱:۰۷

صادرات سودسوزآور (کاستیک سودا) آمریکا در سه ماه نخست سال 2021 میلادی نسبت به دوره مشابه پارسال سه درصد کاهش یافت.

به گزارش نیپنا به نقل از خبرگزاری پلتس، آمارهای کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا نشان می‌دهد در پی تعطیلی مجتمع‌های تولید کلرآلکالی به‌دلیل سرمای قطبی شدید ماه فوریه در منطقه خلیج مکزیک، صادرات سود سوزآور ایالات متحده در سه ماه نخست سال 2021 نسبت به مدت مشابه پارسال سه درصد کاهش یافت.

داده‌ها حکایت از آن دارد که آمریکا در سه ماه نخست سال 2021 میلادی حدود یک میلیون و 330 هزار تن سود سوزآور صادر کرده است که در مقایسه با یک میلیون و 370 هزار تن در دوره مشابه پارسال کاهش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد که صادرات در ماه ژانویه به 561 هزار و 917 تن و در ماه فوریه با 18 درصد افت به 459 هزار و 639 تن رسید. صادرات این محصول آمریکا در ماه مارس امسال نیز با 33 درصد افت به 370 هزار و 60 تن رسیده است.

حدود 90 درصد ظرفیت تولید کلر آلکالی آمریکا در سواحل خلیج ایالات متحده آمریکا جایی که در پی سرمای شدید قطبی طی اواسط ماه فوریه فعالیت بسیاری از پتروشیمی‌ها در این منطقه تعطیل شد.

فعالیت این مجتمع‌ها در ماه مارس به آرامی ازسرگرفته شد زیرا تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه اتیلن منتظر راه‌اندازی دوباره واحدهای کراکر در بخش‌های بالادست بودند و افزایش تولید نیز به‌دلیل آسیب‌دیدگی تاسیسات در سرمای شدید برای بیش از 72 ساعت تدریجی بوده است.

سود سوز آور، محصول جانبی تولید کلر، ماده اصلی تولید صنایع آلومینا، کاغذ، صابون‌ها و مواد شوینده است.

برزیل، بهترین بازار صادراتی سود سوزآور آمریکا، 774 هزار و883 تن از این محصو را در سه ماه نخست امسال از آمریکا وارد کرد که 58 درصد صادرات سودسوزآور ایالات متحده شامل می‌شود، 2 درصد بیشتر از 759 هزار و 572 تن ثبت شده در دوره مشابه پارسال است.

صادرات سودسوزآور آمریکا به برزیل در ماه فوریه به 298 هزار و 867 تن رسید که در مقایسه با 278 هزار و 174 تن در ژانویه 7.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

صادرات سودسوزآور آمریکا به برزیل در ماه مارس با 33 درصد کاهش به 197 هزار و 842 تن در ماه مارس رسید ، که در پی سرمای شدید قطبی اواس ماه فوریه و به‌دنبال آن تعطیلی مجتمع‌های پتروشیمی پدید آمده است.

داده‌ها حکایت از آن دارد که در پی کاهش صادرات سود سوزآور آمریکا، واردات این کشور در سه ماه نخست امسال با افزایش روبه‌رو بوده است.

ایالات متحده صادر کننده خالص سود سوزآور است، با این حال، واردات این محصول در سواحل شرقی و غربی ایالات متحده جریان دارد زیرا قیمت وارداتی این محصول با راه‌آهن از سواحل خلیج ایالات متحده مطلوب‌تر است.

آمارهای کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا نشان می‌دهد که واردات سود سوزآور در بازه زمانی ژانویه تا مارس امسال با 23.6 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه پارسا به 251 هزار و 175 تن رسیده است، در حالی که این رقم در سه ماه پایانی 2020، 203 هزار و 136 تن بود.

تعداد بازدید : ۳,۱۷۱