بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۲:۰۸

نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که هیچ نماد مرتبط با پتروشیمی در این هفته افزایش قیمت نداشت و همه 28 نماد قابل خرید و فروش این گروه با کاهش روبرو شدند.

به گزارش نیپنا ، بازار سرمایه در هفته کاری گذشته (11 تا 15 اردیبهشت) علی رغم امیدهایی که در سه روز آخر هفته پیش از آن شکل گرفته بود، وضعیت خوبی نداشت و تنها در روز چهارشنبه بارقه هایی از امید دوباره روشن شد اما در مجموع می توان گفت که در این هفته سهام داران به طور میانگین نزدیک 3 درصد زیان کردند؛ چرا که شاخص کل که در آغاز معاملات روز شنبه عدد یک میلیون و 207 هزار واحد را نشان می داد، در پایان معاملات روز چهارشنبه روی عدد یک میلیون و 172 هزار متوقف شد.

از دست دادن کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی به علاوه کاهش ارزش معاملات هفتگی که نسبت به هفته پیش از آن 15 درصد کاهش داشت، باعث شد که صف های فروش طولانی که بخصوص برای نمادهای کوچکتر وجود داشت ادامه یابد و چندان امیدی به پایان آن نباشد. تنها نکته مثبت برای بورس جلسه سران قوا با موضوع بورس بود که باعث شد در روز چهارشنبه کمی وضعیت متفاوت باشد.

نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه نیز چندان مطلوب نیست و متاسفانه یکبار دیگر با هفته ای مواجه شدیم که هیچ نماد مرتبط با پتروشیمی در این هفته افزایش قیمت نداشت و همه 28 نماد قابل خرید و فرو این گروه با کاهش ارزش روبرو شدند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین زیان

از 28 سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، 14 سهم کمتر از 3 درصد، 13 سهم بین 3 تا 6 درصد و تنها یک سهم بیش از 6 کاهش قیمت را ثبت کردند. بدون شک اگر معاملات حجم بیشتری داشت این درصدها بیشتر بود اما در بعضی از سهام ها آنقدر خریدار کم است که معامله چندانی صورت نمی گیرد و قیمت پایانی هر روز مشابه قیمت دیروز است. با این تفاصیل باید این نکته را هم یادآور شد که پرزیان بودن سهم ها در این بازار می تواند نشان دهنده داشتن خریدار در این وضعیت باشد و سهم های پرزیان از بسیاری از سهم های دیگر بهتر است!

پنج سهم پرزیان در هفته گذشته عبارت است از:

 

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپترو

6.7

4837

4513

صف فروش

شپدیس

4.6

96390

91940

-

شیراز

4.2

53210

50990

-

شجم

4

10274

9859

-

فارس

4

8820

8470

-

 

چشم انداز هفته پیش رو

پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی فسا (فسا) و پتروشیمی داراب (داراب) ماه هاست که صف فروش دارند و وضعیت فعلی بورس آن را تشدید کرده است اما علاوه بر آنها، در پایان معاملات این هفته سهم های پتروشیمی آبادان (شپترو) و سرمایه گذاری پتروشیمی (وپترو) هم با صف فروش نسبتا طولانی روبرو بودند.

آن در دیدگاه کلی، باورس احتیاج به یک محرک فوق العاده قوی دارد که فعلا از خبری نیست. اعتماد سهام داران جزء از این بازار رخت بر بسته و حقوقی ها هم گویی چندان تمایلی به رونق بخشیدن به این بازار ندارند. تا وقتی چنی.ن است امیدی به رونق بورس نیست .

تعداد بازدید : ۲,۵۱۵