بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

ادامه صف های فروش با وجود افزایش دامنه نوسان

ادامه صف های فروش با وجود افزایش دامنه نوسان
(شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۰:۳۵

دامنه کاهش قیمت روزانه از اول اردیبهشت تغییر کرد و به 3 درصد افزایش یافت و به این ترتیب در روز چهارشنبه گذشته سهم های زیادی دچار 3 درصد کاهش قیمت روزانه شدند .

به گزارش نیپنا، مهمترین اتفاق در بازار سرمایه طی هفته کاری گذشته (28 فروردین تا 2 اردیبهشت) تغییر دوباره دامنه نوسان روزانه بود. ناموفق بودن و شکست تغییر دامنه نوسان از 5 درصد منفی و مثبت به دامنه نامتقارن 2 منفی تا 6 مثبت، از ابتدا برای بسیاری مشخص بود. مسئولان بورس با این کار می خواستند به طور تصنعی از ریزش فیمت ها جلوگیری کنند، غافل از اینکه این کار باعث ایجاد صف های فروش تمام نشدنی و قفل شدن بازار می شود و مشکلی بر مشکلات سهامداران می افزاید.

همچنین این تصمیم در حالی گرفته شد که بعضی کارشناسان معتقد به حذف دامنه نوسان بورس برای ایجاد هر چه زودتر تعادل در معاملات بازار بودند و بارها اعلام کردند که بازار برای آنکه بتواند هر چه زودتر به روند واقعی خود بازگردد باید اقدام به حذف یا افزایش دامنه نوسان کند تا مدت اصلاح زمانی شاخص بورس به زمان کوتاه تری تبدیل شود.

بهر حال بعد از دو ماه از این تصمیم، دامنه کاهش قیمت روزانه از اول اردیبهشت تغییر کرد و به 3 درصد افزایش یافت. به این ترتیب در روز چهارشنبه گذشته سهم های زیادی دچار 3 درصد کاهش قیمت روزانه شدند و روندی که مدتها است شکل گرفته، سرعت بیشتری به خود گرفت؛ که می تواند فشار روانی صف های طولانی فروش را از دوش بازار بردارد.

بازار سرمایه در این هفته همچنان شاهد کاهش قیمت ها و افت شاخص کل بود؛ به طوری که این شاخص که در آغاز معاملات این هفته روی یک میلیون و 243 هزار واحد بود، در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و 207 واحد کاهش یافت که به این ترتیب در این هفته ارزش متوسط سهام ها نزدیک به 3 درشد افت داشت.

نگاهی به سهام های مرتبط با پتروشیمی نشان می دهد که وضع در این گروه نیز در این هفته متاثر از وضعیت کلی بورس بود. از 27 نماد باز مربوط به پتروشیمی، تنها نماد پتروشیمی پردیس (شپدیس) در طول این هفته افزایش قیمت داشت و بقیه نمادها با کاهش قیمت روبرو شدند.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است.

بیشترین زیان

از 26 سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، 14 سهم کمتر از 3 درصد، 8 سهم بین 3 تا 6 درصد و 4 سهم نیز بیش از 6 کاهش قیمت را ثبت کردند.
پنج سهم پرزیان در هفته گذشته عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شپترو

9.1

5358

4869

صف فروش

شگویا

7.2

9164

8503

صف فروش

پترول

7

9400

8740

-

فارس

6.2

9610

9010

صف فروش

زاگرس

5.4

211463

20000

-

چشم انداز هفته پیش رو
همانطور که اشاره شد در هفته های گذشته حجم پایین معاملات و صف های فروش طولانی برای سهام های بسیار بود که بخش مهمی از آن به علت کاهش دامنه نوسان است. درپایان معاملات چهارشنبه گذشته سهم های پتروشیمی جهرم (جهرم)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پتروشیمی خلیج فارس (فارس)، پتروشیمی گلستان (شستان)، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، پتروشیمی فسا (فسا)، پتروشیمی داراب (داراب) و پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) با صف های فروش بسته شدند که نشان می دهد در آغاز هفته پیش رو هم وضعیت چندان مطلوبی نخواهند داشت. نکته مهم این است که این صف ها ادامه صف فروشی است که در هقته های قبل شکل گرفته و هنوز به پایان نرسیده است.

تعداد بازدید : ۲,۵۲۷