رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران:

توسعه پایدار صنعت پتروشیمی باتجاری و بومی‌سازی کاتالیست‌ها

توسعه پایدار صنعت پتروشیمی باتجاری و بومی‌سازی کاتالیست‌ها
(یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰) ۱۱:۳۵

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بومی‌سازی انواع کاتالیست در صنعت پتروشیمی گفت: با چنین رویکردی شاهد صرفه‌جویی‌های ارزی در این حوزه هستیم و با تلاش پژوهشگران ایرانی به سوی خودکفایی حرکت می کنیم.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معان و کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌ها بومی‌سازی کاتالیست‌های مصرفی صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ افزایش قابل توجهی خواهد یافت، گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و سایر شرکت ها با جدیت در حال بی نیاز کردن صنعت پتروشیمی به کاتالیست های خارجی هستند و تحقق این موضوع صرفه‌جویی ارزی بالایی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: پتروشیمی از شاکله‌های اصلی اقتصاد ملی است. در خصوص اهداف کلان این صنعت هم به‌روزرسانی دانش فنی، بهینه‌سازی و توسعه محصول و فناوری و همچنین تجاری‌سازی دانش فنی پتروشیمی قابل طرح است.

پدیدار تصریح کرد: کاتالیست های مختلفی در صنعت پتروشیمی مصرف می‌شود که در سال های اخیر خوشبختانه چندین نوع از آن بومی‌سازی شده و با توجه به این که دانش فنی کشور در زمینه ساخت کاتالیست ها بومی شده است همکاری دولت و بخش خصوصی می تواند روند خودکفایی درساخت کاتالیست ها را شتاب بخشد .

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران با اشاره به اینکه خوشبختانه طرح‌های پتروشیمی با وجود تحریم‌ها یکی پس از دیگری در حال بهره برداری و افتتاح است، گفت: بسیاری از تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود و در این زمینه پیشرفت خوبی حاصل شده است، اما باید بیش از اینها به بخش خصوصی و سازندگان داخلی صنعت نفت اعتماد کرد.

وی افزود: طرح‌های متعدد صنعت پتروشیمی با هدف رفع نیازهای داخلی و بی‌نیازی از واردات، ایجاد توازن و تنوع‌بخشی محصولات، کمک به تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی اجرا می‌شوند و با تحقق جهش های دوم و سوم این صنعت پیشرو ایران یک قدرت مهم در پتروشیمی خواهد شد.

پدیدار با بیان اینکه هر میزان برنامه‌ریزی برای پتروشیمی صورت بگیرد، در مقابل باید به ظرفیت‌های خالی این صنعت نیز نگاه ویژه داشت و وابستگی این صنعت به دولت کم شود و اعتماد به بخش خصوصی افزایش یابد، عنوان کرد: در زمینه‌ تولید و بومی‌سازی کاتالیست‌هایی که مورد نیاز صنعت پتروشیمی است، موارد متعددی را می‌توان درج کرد. در برخی موارد حتی شاهد صرفه‌جویی‌های بسیار کلان در این حوزه بوده‌ایم، از این رو نمی‌توان اهمیت چنین بومی‌سازی را اندک پنداشت. این بومی‌سازی‌ها البته فقط در زمینه کاتالیست نبوده و در بسیاری از کالاهای مورد نیاز در صنعت پتروشیمی، این داخلی سازی‌ها شکل گرفته است.

تعداد بازدید : ۳,۲۰۸